4 tory do Otwocka – modernizacja linii kolejowej nr 7 za ok. 1,6 mld zł brutto – umowa podpisana

6 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarły kontrakt z konsorcjum firm w składzie: Trakcja SA (lider), Intop SA (partner) oraz Intop Warszawa sp. z. o.o. (partner) na modernizację ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Inwestycja obejmuje rozbudowę linii Warszawa Wawer – Otwock, dobudowę dwóch torów, przebudowę siedmiu przystanków i jednej stacji, a także budowę czterech skrzyżowań bezkolizyjnych oraz 20 tuneli. Prace rozpoczną się jeszcze w 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na 2028 r. Po modernizacji podróż ze stolicy do Lublina zajmie blisko 90 min.

To bardzo istotny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, iż jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać – podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Roboty budowlane rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W pierwszym etapie powstaną perony tymczasowe między Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz by-passy torowe wykorzystywane w kolejnych fazach realizacji.

Rozdzielenie ruchu pociągów zwiększy przepustowość linii

Kluczowym elementem projektu jest dobudowa dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. Rozwiązanie to pozwoli rozdzielić ruch pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych, tworząc zupełnie nowy układ torowy między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Zwiększona przepustowość linii umożliwi uruchomienie większej liczby kursów zarówno w relacjach aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych.

Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer – Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych.

PLK zaplanowało przebudowę siedmiu przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacji Warszawa Falenica. Każdy z nich otrzyma nowoczesny system informacji pasażerskiej i zostanie przystosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością. Zakres prac na stacji Falenica ustalono z konserwatorem zabytków, aby zachować historyczny wygląd charakterystycznych „skrzydlatych” wiat.

4 skrzyżowania bezkolizyjne zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe

Inwestycja znacząco poprawi bezpieczeństwo i skomunikowanie miejscowości przy linii. W ramach przedsięwzięcia PLK zlikwiduje 4 przejazdy kolejowo-drogowe, zastępując je skrzyżowaniami bezkolizyjnymi:

  • tunelem drogowym w euforii (ul. Panny Wodnej – Izbicka)
  • tunelem w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka)
  • tunelem w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki)
  • wiaduktem drogowym na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera)

Ponadto powstanie 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica zostanie przebudowane.

W celu przyspieszenia realizacji projektu PLK przeprowadziły już prace przygotowawcze na początku 2025 r. Rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym w euforii (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska). Przebudowano także kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem, przenosząc ją z terenu kolejowego pod jezdnię.

W ramach inwestycji odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder i wybudowane 2 nowe pod tory linii kolejowej nr 506. Wzdłuż trasy pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią.

Modernizacja linii otwockiej zamyka proces przebudowy całej trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. W poprzednich latach krajowy zarządca infrastruktury kolejowej dobudował drugi tor między Otwockiem a Pilawą, przebudował odcinek od Pilawy do Lublina i wybudował nowy przystanek Lublin Zachodni. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dokumentów najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicą a Lublinem w blisko 90 min – w tej chwili jest to 1 godz. 46 min.

Inwestycja ubiega się o współfinansowanie ze środków unijnych w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.

Fot. PLK

Zobacz również:

Warszawa Wawer – Otwock: PKP PLK otworzyły oferty na modernizację
Rozpoczyna się przebudowa dworca PKP w Otwocku
Idź do oryginalnego materiału