Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Polskiej Agencji Prasowej przeprowadził badania dotyczące Świąt Wielkiejnocy. Poruszone zostały kwestie takie jak kwota na zorganizowanie świąt, wyborów na zakupach, ale także spędzania czasu, ulubionych potraw czy kultywowania tradycji.
Ile wydamy na nadchodzącą Wielkanoc? Zakupy nie będą przypadkowe
Według badań przeprowadzanych przez IBRiS Polacy na zorganizowanie Wielkanocy w 2025 roku wydadzą średnio 941 zł. Jest to kwota aż o kilkadziesiąt złotych wyższa niż w roku poprzednim. Święta więc wyjdą jeszcze drożej niż w 2024 r. Czy podwyżki cen miały wpływ na to, jak robimy zakupy? Reklama
Osoby biorące udział w badaniu miały wskazać, czym w największym stopniu będą się kierować podczas robienia zakupów na Wielkanoc. Jeden badany mógł wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi.
Zdecydowaną przewagą, bo aż 63,3 proc. wygrały wcześniejsze, dobre doświadczenia. Zaraz za tą odpowiedzią uplasowały się promocje i obniżki cen, którymi kieruje się aż 41,3 proc. ankietowanych. Podium zamknął patriotyzm gospodarczy, uzyskując 40,4 proc. głosów.
Mimo wzrostów cen i zwiększonych kosztów organizacji świąt Wielkanocnych Polacy bardziej cenią sobie dobre doświadczenia. Wybierane są zaufane i sprawdzone rzeczy. Obniżki cen wciąż odgrywają dużą rolę na zakupach, tak samo jak wybór polskich produktów, ale nie grają pierwszych skrzypiec.
Najmniejsze znaczenie podczas robienia zakupów na Wielkanoc dla ankietowanych miały takie kwestie jak polecenia od znajomych, rodziny, opinie influencerów oraz reklamy. Według badań Polacy rzadziej zwracają uwagę również na ekologiczność kupowanego jedzenia (jedynie 12,3 proc.).
To jasno wskazuje, iż Polacy odznaczają się dużą świadomością konsumencką. Od zewnętrznych wpływów, ważniejsza jest dla nich jakość, własne przekonania i pochodzenie produktów.
Święta Wielkanocne nie dla wszystkich będą wolne
Badanie dotyczące Wielkanocy zawierało zarazem najważniejsze pytanie: “Jak zamierza Pan/i spędzić Święta Wielkanocne?". Wśród osób ankietowanych aż 5,8 proc. odpowiedziało, iż będzie pracować lub uczyć się. Choć liczba ta nie wydaje się duża, to wybór ten przez rok stał się częściej wybierany. W porównaniu do roku poprzedniego, osób pracujących będzie o 1 pp więcej.
Aż 81,5 proc. uczestników badania zadeklarowało, iż Wielkanoc spędzi na biesiadowaniu z rodziną. W porównaniu do poprzedniego roku wynik ten poprawił się o 10,7 pp. Daleko w tyle pozostała aktywność fizyczna, na którą ma zdecydować się 40,8 proc. Polaków.
Dopiero na trzecim miejscu (29,6 proc.) znalazło się uczestnictwo w uroczystościach religijnych i modlenie się podczas Świąt Wielkiejnocy. W 2024 roku odpowiedź ta zebrała aż o 5,8 pp mniej, czyli odnotowany został wzrost.
Dalej badani przez IBRiS w czasie Wielkanocy planują oglądanie filmów i seriali (22,3 proc.), leniuchowanie (20,4 proc.) lub wyjazd na urlop (6,3 proc.).
Wynika z tego, iż dla Polaków Wielkanoc jest przede wszystkim okazją do spędzenia czasu z rodziną i wartość takiej możliwości stale rośnie. Tak dużego znaczenia może nie mieć choćby religia, która w teorii powinna grać kluczową rolę. Więcej osób stawia też na aktywność mimo wolnych, świątecznych dni.