Narodowy przewoźnik podpisał umowę z Alstom Polska na zakup 42 dwupokładowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o prędkości maksymalnej 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30 jednostek. Przedstawiciele spółek podpisali dokument w fabryce producenta w Chorzowie, w której powstaną nowoczesne pociągi.
Umowa zawarta z Alstom Polska obejmuje również z 30-letni okres utrzymania pociągów oraz opcją domówienia kolejnych 30 jednostek. Całkowita wartość kontraktu to 6,9 mld zł, z czego na dostawę 42 pojazdów przypada 4,1 mld zł, a 2,8 mld to ich utrzymanie. Narodowemu przewoźnikowi zależy, by pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 r. Wszystkie składy mają zostać przekazane przewoźnikowi na początku 2032 r.


Piętrowe pociągi dla PKP Intercity powstaną w Chorzowie i Nadarzynie
Alstom Polska zaoferował PKP Intercity pociągi dwupokładowe z rodziny Coradia Max. Są to pojazdy, w których łączone są wagony jednopiętrowe z dwupoziomowymi. W konfiguracji dla narodowego przewoźnika, z uwagi na wymóg dotyczący pojemności składów, producent zaproponował kombinację czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopokładowych.
Przestrzeń jednopiętrowa została stworzona z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy tych, którzy w czasie podróży chcą spożyć posiłek. Natomiast wagony piętrowe pozwalają przewieźć znacznie więcej podróżnych niż klasyczne.
Alstom Polska wyprodukuje piętrowe pojazdy dla PKP Intercity w swojej fabryce w Chorzowie, w której zatrudnia 2,5 tys. pracowników. Śląski zakład jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów, zakład pełni istotną rolę w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich.
Wózki – jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i adekwatności pociągów – powstaną w zakładzie Alstom w Nadarzynie k. Warszawy. Wysoko wyspecjalizowany zakład, produkuje wózki do pociągów regionalnych i dalekobieżnych wykorzystywanych w całej Europie. Odpowiada również za serwisowanie wózków do pociągów dużych prędkości (do 250 km/h), jako pierwsze tego typu centrum serwisowe w Polsce.
Nowe pociągi dla PKP Intercity – komfortowe, szybkie, pojemne
6-członowe pociągi będą się składały z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Modułowa konstrukcja platformy pozwoli dostosować pojazdy do specyfiki tras oraz potrzeb przewoźnika. Pociągi będą zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, zapewniając m.in. klimatyzację, Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów czy lampki do czytania.
Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2. W składach znajdą się strefy ciszy – w obu klasach, co będzie nowością w pociągach narodowego przewoźnika, przestrzeń dla rodzin z dziećmi, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Pociągi zostaną w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych
z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Ponadto zostaną wyposażone w zabudowany system wizyjny wewnątrz oraz na zewnątrz składu i będą przystosowane do jazdy na liniach o napięciach 3kV i 25kV, co umożliwi ich pracę zarówno w Polsce, jak i w Czechach.
Dwupokładowe składy pojadą do Warszawy, Gdańska, Wrocławia i Krakowa
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej, czyli InterCity. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
Źródło: PKP Intercity/red.
Fot. PKP Intercity
Zobacz również:

2 godzin temu



