Sieć Bricomarché, należąca do Grupy Muszkieterów, podsumowuje 25 lat działalności w Polsce i zapowiada przyspieszenie rozwoju. Do 2030 roku planuje podwojenie obrotów, zdobycie 20 proc. udziału w rynku „dom i ogród” oraz rozbudowę sieci do 400 sklepów.
Mocno inwestuje też w logistykę i cyfryzację procesów. Tylko w ciągu ostatniej dekady sieć Bricomarché potroiła obroty, osiągając w 2024 roku poziom 4,5 mld zł. To efekt unikalnego modelu franczyzowego opartego na lokalnych przedsiębiorcach. W ostatnich pięciu latach właściciele sklepów Bricomarché zapłacili ponad 200 mln zł podatków dochodowych, wspierając rozwój lokalnych gospodarek.
Ćwierć wieku rozwoju i trafionych inwestycji
Od otwarcia pierwszego sklepu w Żarach w 2000 roku, Bricomarché przeszło drogę od lokalnej inicjatywy do ogólnopolskiej sieci 221. placówek prowadzonych przez 260. niezależnych przedsiębiorców. Kamieniami milowymi były m.in. otwarcie nowej siedziby i centrum dystrybucyjnego w Swadzimiu w 2015 roku i drugiego magazynu w Sosnowcu w 2022 roku, uruchomienie 150. sklepu we Wrocławiu w 2018 roku oraz 200. placówki w Świebodzinie w 2024 roku. Każde z tych wydarzeń symbolizowało kolejny etap rozwoju sieci i przygotowywało grunt pod jej dzisiejszą skalę.
– Obroty Bricomarché w 2005 roku, czyli po pięciu latach działalności, wynosiły 300 milionów złotych, by w 2025 roku osiągnąć prognozowany pułap 4,5 miliarda złotych. To najlepszy dowód na siłę naszego modelu franczyzowego i determinację właścicieli sklepów. Ale to dopiero początek. W 2028 roku planujemy przekroczyć poziom 5,8 miliarda złotych i przygotowujemy sieć do kolejnego etapu rozwoju, który obejmuje ambitne inwestycje w logistykę, technologie i nowe formaty – powiedział Marek Sawa, prezes sieci Bricomarché w Polsce.

Ekspansja, która tworzy liderów rynku
Plan na 2030 rok zakłada rozbudowę sieci do 400 sklepów. Sercem tego rozwoju pozostają lokalni przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy jako niezależne spółki, tworzą miejsca pracy i angażują się w życie swoich społeczności. Dziś w sieci działa 260 przedsiębiorców Bricomarché, w tym 120 kobiet i 140 mężczyzn. 29 proc. właścicieli to multifranczyzobiorcy, którzy prowadzą więcej niż jedną placówkę, a 10 proc. stanowią dzieci przedsiębiorców, kontynuujący rodzinne biznesy. Średni wiek przedsiębiorcy Bricomarché to 51 lat, a przeciętny czas obecności w sieci wynosi 14 lat, co pokazuje, jak stabilny i długofalowy jest ten model współpracy. 65 proc. franczyzobiorców angażuje się także w prace na rzecz centrali, wspólnie planując strategię rozwoju sieci. Unikalny model biznesowy Grupy Muszkieterów sprawia, iż przedsiębiorcy nie tylko prowadzą własne sklepy, ale też mają realny wpływ na kształtowanie polityki całej Grupy i wyznaczanie kierunków jej rozwoju, pełniąc funkcje w strukturach centralnych.
Model franczyzowy Bricomarché stale ewoluuje, odpowiadając na potrzeby rynku i przedsiębiorców. Oprócz tradycyjnej franczyzy sieć rozwija model przyłączeniowy, stworzony z myślą o przedsiębiorcach prowadzących już działalność handlową, zarówno pod własną marką, jak i w ramach innych sieci. Zakłada on współpracę z Grupą Muszkieterów poprzez dostosowanie sklepu do standardów operacyjnych i handlowych Bricomarché, przy zachowaniu niezależności właścicielskiej. kooperacja możliwa jest na trzech poziomach, uzależnionych od formuły. Najbardziej zaawansowaną formą współpracy, identyfikującą daną placówkę z marką jest przyłączenie „Pod Znak” Bricomarché i korzystanie z efektu skali sieci. Dziś działa już 5 takich sklepów, a do końca roku planowane są kolejne 2 przyłączenia. W ofercie sieci jest także model „Partner Handlowy” – w tej chwili w tej formule funkcjonują 3 sklepy, które dzięki takiej kooperacji uzyskują dostęp do konkurencyjnych cen zakupu, logistyki i wybranych działań marketingowych. Trzecią, najprostszą formą współpracy jest formuła zakupowa, umożliwiająca korzystanie z wybranej oferty centrali zakupowej bez integracji brandingowej, w której funkcjonują również 3 placówki.
Bricomarché przyciąga nowych partnerów, którzy przechodzą staranny proces rekrutacji i szkolenia, a następnie korzystają z know-how, wspólnych zakupów i wsparcia inwestycyjnego, zapewnianego m.in. przez spółki deweloperskie SDA w formule „build and lease”. Dzięki temu franczyza jest elastyczna i rośnie dynamicznie, umożliwiając przedsiębiorcom skuteczny rozwój własnych biznesów.
Mocne zaangażowanie w rozwój logistyki
Dynamiczna ekspansja wymaga solidnego zaplecza operacyjnego, dlatego Bricomarché równolegle inwestuje w rozwój logistyki. Docelowa struktura obejmie trzy centra dystrybucyjne i osiem składów budowlanych, które zapewnią sprawną obsługę 400 sklepów w całym kraju, także tych powstających w mniejszych miejscowościach. Magazyn w Modlinie, którego oficjalne otwarcie odbędzie się w IV kwartale br., ma rezerwę do rozbudowy. W 2027 roku planowane jest powiększenie powierzchni magazynowej na Śląsku, co pozwoli sprostać rosnącemu popytowi, także w kanale e-commerce. Aktualnie sieć posiada 6 składów budowlanych, a w ciągu najbliższych 2 lat zostaną oddane do użytku dwa nowe obiekty.
Technologia i e-commerce: fundament rozwoju
Rozwój zaplecza logistycznego idzie w parze z cyfryzacją Bricomarché. Sieć realizuje największy w historii program modernizacji IT, obejmujący wymianę infrastruktury sieciowej (SD-WAN, Wi-Fi) oraz wdrożenie systemu SAP w sklepach. Równolegle wprowadzane są rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które automatyzują procesy zamówień, pozwalając lepiej reagować na potrzeby klientów i zwiększać efektywność operacyjną. W pierwszym kwartale przyszłego roku planowane jest uruchomienie pilotażu narzędzi AI wspierających optymalizację cen, najpierw na poziomie centrali, a następnie testowo w wybranych ośmiu sklepach.
– Technologia jest dziś jednym z kluczowych motorów wzrostu. Inwestujemy w rozwiązania cyfrowe, aby usprawniać procesy wewnętrzne i jednocześnie zapewniać klientom coraz lepsze doświadczenia zakupowe. Rozwiązania omnichannelowe, takie jak aplikacja mobilna, generująca już ponad 20 proc. sprzedaży online, Bricomaty umożliwiające odbiór zamówień 24/7 czy usługa click & collect dostępna we wszystkich sklepach, stają się standardem w naszej sieci – podkreśliła Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarché w Polsce.
Silnym filarem rozwoju pozostaje e-commerce: w latach 2020-2024 sprzedaż online wzrosła o 391 proc., a w samym 2025 roku, patrząc na dane na koniec sierpnia, o ponad 25 proc. rok do roku.

Biznes z misją
Grupa Muszkieterów, w ramach której funkcjonuje sieć Bricomarché, to nie tylko biznes, ale również silne zaangażowanie w życie lokalnych społeczności. Właściciele sklepów Bricomarché tworzą miejsca pracy, współpracują z lokalnymi dostawcami i w ostatnich pięciu latach odprowadzili ponad 200 mln zł podatków dochodowych, wspierając rozwój gmin i miast, w których działają.
Fundacja Muszkieterów, powołana w 2002 roku i posiadająca status organizacji pożytku publicznego (OPP), przeznaczyła dotychczas prawie 23 mln zł na cele charytatywne. W 2025 roku przekazała 1 mln zł na zakup sprzętu ratowniczego dla Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) z terenów dotkniętych powodzią. Zorganizowała także kolejną edycję programu bezpłatnych kolonii dla dzieci oraz przeprowadziła badania profilaktyczne w ramach akcji „Muszkieterowie dla Polek”.
– Obchodząc 25-lecie, z dumą patrzymy na drogę, jaką przeszło Bricomarché – od jednego sklepu w Żarach do ogólnopolskiej sieci, która w ostatniej dekadzie potroiła skalę działania. To dowód na siłę naszego modelu franczyzowego i determinację właścicieli sklepów. Teraz czas na kolejny rozdział – 400 sklepów, podwojenie obrotów i dalsza cyfrowa transformacja to nasze cele na 2030 rok. Wierzymy, iż najlepsze lata Bricomarché dopiero przed nami – podsumował Sławomir Czarnecki, prezes zarządu Grupy Muszkieterów w Polsce.
Jubileusz 25-lecia Bricomarché celebrowano podczas 16. Targów Bricomarché w Poznaniu – najważniejszego dorocznego spotkania przedsiębiorców, dostawców i partnerów sieci, na którym prezentowana była wizja rozwoju na kolejne lata.