Nowoczesna, oryginalna i zróżnicowana rozrywka odgrywa kluczową rolę w umacnianiu pozycji rynkowej Galerii Jurajskiej. O jej znaczeniu dla rozwoju rozmawiamy z Anną Borecką, Dyrektor największej galerii handlowo-rozrywkowej w Częstochowie.
W ostatnich latach Galeria Jurajska wykonała mocny zwrot ku rozrywce. Skala tych działań robi wrażenie.
Anna Borecka: To prawda, coraz mocniej akcentujemy zarówno handlowy, jak i rozrywkowy charakter Jurajskiej. Tylko w 2024 roku zorganizowaliśmy aż 65 wydarzeń, pobijając tym samym własny rekord. Co więcej, pod względem liczby i skali imprez staliśmy się najaktywniejszą galerią handlowo-rozrywkową w regionie. Jesteśmy nie tylko destynacją zakupową numer 1, ale także miejscem, w którym można ciekawie spędzić czas wolny. Rok 2025 przynosi dalszy rozwój w tym obszarze. Aktualnie mamy w kalendarzu niemal 60 wydarzeń. Część z nich, w tym plenerowe koncerty czy prezentacje drużyn sportowych, zrealizowaliśmy, a kolejne dopiero przed nami. Ta liczba może jednak wzrosnąć, ponieważ galeria coraz częściej gości też wydarzenia partnerskie. Z naszych wyliczeń wynika, iż w tym roku klienci Jurajskiej niemal co tydzień mogą spodziewać się dodatkowych atrakcji, które urozmaicają ich zakupy.
To działanie nieco w kontrze do trendu, jaki dziś dominuje na rynku. Skąd w Galerii Jurajskiej tak wyraźny, rozrywkowy akcent?
A.B.: Dwa lata temu wdrożyliśmy nową strategię. Jednym z jej głównych założeń było umocnienie oferty rozrywkowej poprzez unikalne lokalne wydarzenia o zasięgu regionalnym, a także wykorzystanie tych wydarzeń do promocji najszerszej w tej części województwa śląskiego oferty handlowej. Zależało nam, aby zaprojektowana przez nas rozrywka spełniała konkretną funkcję profootfallową i wizerunkową oraz rozwijała nasz zasięg na regionalnym rynku. Intensywny kalendarz miał również przekształcić Jurajską w hub rozrywkowy, wpisujący się w życie Częstochowy, a jednocześnie zapewniający unikalne atrakcje. Było to wyzwanie, które przekuliśmy w sukces dzięki intensywności działań i dopasowaniu imprez do różnych zainteresowań naszych klientów. W rezultacie w 2 lata Jurajska stała się miejscem, które w Częstochowie kojarzy się nie tylko z najlepszą ofertą modową i lifestylową, ale także z najwyższej jakości rozrywką dla różnych pokoleń.
Jurajska Summer Festival, fot. Marek TęczaTaki kierunek zmienił funkcje i rolę Galerii Jurajskiej?
A.B.: Raczej nadaliśmy sobie dodatkowe funkcje i USP, które wspierają rozwój obiektu oraz jego pozycję jako destynacji zakupowej numer 1 w regionie. Za sprawą imprez muzycznych, sportowych czy gamingowych staliśmy się miejscem, które łączy pokolenia i tworzy przestrzeń do wspólnego przeżywania emocji. Pokazaliśmy, iż Jurajska to nie tylko centrum zakupów, ale też prawdziwy hangout space – miejsce, gdzie można zrobić zakupy, wybrać się na koncert, skorzystać z atrakcji wesołego miasteczka, odkrywać nowe technologie, spotkać ulubionych sportowców czy kibicować podczas meczu siatkówki plażowej. Naszą siłą jest także umiejętne wykorzystanie infrastruktury – Bulwarów Jurajskich czy boisk do siatkówki – które w czasie wydarzeń zamieniają się w tętniące życiem areny spotkań czy zabawy.
Silny zwrot ku rozrywce otworzył nam również drogę do nowej roli – partnera strategicznego lokalnych inicjatyw. Współpracujemy z Urzędem Miasta, klubami sportowymi (Raków, Włókniarz- Częstochowa, KS Norwid, KS Częstochowianka), NGO, ośrodkami zdrowia i uczelniami, tworząc wydarzenia, które dziś są ważnym punktem na mapie regionu. Jurajska gości również przedsięwzięcia, które wcześniej odbywały się wyłącznie w przestrzeni miejskiej. W ten sposób przyciągamy odwiedzających, a do tego realnie wspieramy inicjatywy najważniejsze dla lokalnej społeczności.
Najgłośniejszym wydarzeniem w tym roku był Jurajska Summer Festival. kilka galerii w Polsce decyduje się dziś na organizację tak dużych festiwali muzycznych.
A.B.: To wydarzenie o strategicznym znaczeniu dla galerii oraz społeczności. w okresie wakacyjnym festiwal przyciąga uwagę całego regionu, ożywia footfall i wzmacnia rozwijany przez nas wizerunek. Od tego roku jesteśmy nie tylko jego organizatorem, ale także właścicielem marki festiwalu, co daje nam ogromną swobodę działania. Już dziś, dzięki cyklowi 3 plenerowych koncertów na Bulwarach Jurajskich, tworzymy unikalną atrakcję w tej części województwa śląskiego. To wydarzenie łączy różne pokolenia wokół muzyki i latem przemienia Jurajską w miasteczko festiwalowe z koncertami, strefą gastro i dodatkowymi atrakcjami, np. festiwalem kolorów, pokazem laserów czy zabawą w pianie. Line-up koncertów układamy tak, aby był atrakcyjny zarówno dla pokolenia alfa i Z, jak i dla millenialsów oraz boomersów, zapewniając wyjątkowe doświadczenia muzyczne wszystkim uczestnikom. W tym roku wśród gwiazd znaleźli się: Mezo, Farba i Stachurski, a dla kontrastu – Tribbs, Verba i KaeN. W ten sposób pokazaliśmy, iż sama impreza, jak i Galeria Jurajska są miejscem otwartym na różne pokolenia. To widać w wynikach. Tegoroczny Summer przyciągnął ponad 83 tys. widzów.
Ale nie tylko muzyka gra w Jurajskiej. Spory nacisk kładą Państwo także na sport jako formę zabawy.
A.B.: Rozrywkę postrzegamy na różne sposoby, a sport odgrywa w niej kluczową rolę. Dzięki współpracy z utytułowanymi drużynami, takimi jak Raków czy Włókniarz, regularnie organizujemy prezentacje zawodników. Lato z kolei wypełnia intensywny sezon siatkarski, w czym pomaga nam rozwinięta infrastruktura z profesjonalnymi boiskami do siatkówki plażowej. Tylko w tym roku gościliśmy aż 5 imprez, w tym Puchar Śląska w Siatkówce Plażowej Kobiet i Mężczyzn oraz Mistrzostwa Częstochowy „Jurajska Open 40+”. Zmagania te zostały zorganizowane przez lokalnego partnera KS AZS Częstochowa we współpracy z miastem Częstochowa, włączając się po raz pierwszy w miejskie kalendarium imprez. Wydarzenia tego typu mają znaczenie wizerunkowe, ale również społeczne. Promując sport, propagujemy aktywny i zdrowy styl życia. Co ważne z perspektywy biznesowej, imprezy te generują także ruch w galerii. Sama prezentacja Rakowa w tym roku przyciągnęła aż 33 tys. osób.
Stawiają Państwo również na bardziej nietypową, a czasami wręcz niszową rozrywkę. Jaki jest cel tej dywersyfikacji?
A.B.: Stale wchodzimy w głąb naszej społeczności, poznajemy ją, dostrzegamy jej różnorodność i odpowiadamy na jej potrzeby, personalizując eventy. Doskonałym przykładem takiego działania był Cyber Weekend – interesujące wydarzenie łączące gaming, cosplay i VR. Mimo iż było niszowe, przyciągnęło tłumy zainteresowane Cyberpunkiem 2077. Podobnie jest z wydarzeniami licencyjnymi dla dzieci, które kierujemy do fanów konkretnych animacji, np. Disney Jr. czy Sonic 3. To „wąskie” wydarzenia pokazują, iż o nikim nie zapominamy i iż jesteśmy miejscem rozrywki dla wszystkich, niezależnie od wieku czy pasji – to dla nas niezwykle istotne, aby podkreślać ten aspekt. Dla przeciwwagi organizujemy też bardziej uniwersalne wydarzenia, jak np. Festiwal Dmuchańców czy Giełda Zajęć Pozalekcyjnych.
Prezentacja Rakowa CzęstochowaKilkukrotnie wspomniała Pani o tym, iż imprezom towarzyszy partnerstwo, np. z miastem. To kierunek, który chcą Państwo rozwijać?
A.B.: Skala lokalnych współprac Jurajskiej jest dziś bezprecedensowa i stale rośnie. Sama tylko Częstochowa aktywnie uczestniczy w większości naszych wydarzeń, a niektóre z nich zostały już włączone w miejskie atrakcje, tworząc sytuację typu win-win. Podobne korzyści widać również w innych inicjatywach. W 2025 roku po raz pierwszy gościliśmy charytatywną akcję „Podaj Łapę” Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Częstochowie, w ramach której zorganizowaliśmy m.in. koncert zespołu Łzy oraz największą w regionie akcję adopcji psów. Każdej ze stron przyniosło to wymierne korzyści. Ciekawym modelem imprez są także tematyczne targi, np. Jarmark Sztuki i Rękodzieła czy giełda płyt winylowych, przez które wspieramy lokalny biznes, a jednocześnie tworzymy atrakcje dla klientów. To kierunek, który planujemy umacniać, zwłaszcza iż perspektywy są obiecujące.
Te współprace mają także pozarozrywkowy charakter?
A.B.: Tak, chętnie sięgamy po partnerstwa także w ramach działań CSR, które nierzadko przybierają formę dużych wydarzeń z licznym udziałem publiczności. Przykładem jest akcja profilaktyczna „Badam się”, połączona z koncertem Organka oraz atrakcją w postaci tunelu aerodynamicznego. Do współpracy zaprosiliśmy aż 19 placówek medycznych, a także NFZ i Ministra Zdrowia. Dzięki temu przebadaliśmy ponad 1,9 tys. osób. Innym przykładem jest projekt Safe Space – punkt pomocy psychologicznej dla uczniów, działający w Jurajskiej z inicjatywy miasta. To w tej chwili jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce realizowane na tak szeroką skalę w galerii handlowej. Jego powstanie było możliwe dzięki naszej wcześniejszej współpracy z miastem, zwłaszcza przy organizacji wydarzeń rozrywkowych, które otworzyły drogę do tak ważnej społecznie kooperacji. W czasie wakacji z punktu skorzystało aż 115 młodych ludzi.
Wydarzeń i współprac będzie więcej?
A.B.: Mamy ambitne plany zarówno na najbliższe miesiące, jak i na 2026 rok. Przed nami wyjątkowo intensywny okres eventowy, w którym połączymy różnorodne formaty – od autorskich projektów, przez wydarzenia na licencjach, aż po targi i inicjatywy realizowane we współpracy z partnerami. To bogactwo form otwiera przed nami ogromne możliwości. Dzięki niemu możemy odpowiadać na potrzeby różnych grup odbiorców i angażować całe społeczności – nie tylko mieszkańców regionu, ale także organizacje, samorząd, instytucje i biznes.
Rozmawiał Wojciech Wojnowski
Anna Borecka, Dyrektor Galerii Jurajskiej
Od blisko 20 lat związana z branżą centrów handlowych, od 2023 roku pełni funkcję dyrektor Galerii Jurajskiej – największej galerii handlowo-rozrywkowej w Częstochowie, należącej do portfolio GTC S.A. Z obiektem związana jest od 2009 roku. Swoją ścieżkę kariery budowała krok po kroku – od leasing managera, przez stanowisko wicedyrektora, aż po zarządzanie całym obiektem. Absolwentka Politechniki Częstochowskiej. Ukończyła kierunek marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem, a także studia podyplomowe z rachunkowości i podatków. Jest w trakcie finalizacji studiów MBA na Akademii WSB.

Galeria Jurajska to jedyna galeria handlowo-rozrywkowa w Częstochowie i najpopularniejsza destynacja zakupowa w północnej części woj. śląskiego. Na 49 tys. mkw. działa niemal 200 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych, a także kino Cinema City i strefa rozrywki Bajkowy Labirynt. Ofertę tworzą topowe polskie i międzynarodowe marki, m.in. Zara, Reserved, H&M, TK Maxx, Mango, Douglas, Sephora, Euro RTV AGD, Empik czy Apart. Operatorem spożywczym jest Biedronka. Klienci mają w galerii do dyspozycji bezpłatny parking na 2,3 tys. miejsc oraz 4 strefy postojowe, w tym dla autokarów i motocykli. W obiekcie znajduje się nowoczesny food court, strefy relaksu z akwariami, a nad Wartą – Bulwary Jurajskie, zielona przestrzeń rekreacyjna z alejami, placem zabaw, boiskami do siatkówki plażowej i fontanną. Właścicielem obiektu jest GTC S.A.

1 miesiąc temu





![[RAPORT] Savills: transakcje na rynku nieruchomości komercyjnych warte 2,4 mld euro](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/park-handlowy2.jpg)
![Dariusz Frużyński, Sportano: jesteśmy gotowi na biznes w klubie “Miliard Plus” [WYWIAD]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2022/11/sklep-sportano.pl-targowek10.jpg)

