Atak na infrastrukturę kolejową. Tusk i von der Leyen mówią o konieczności wzmocnienia bezpieczeństwa

3 godzin temu
Zdjęcie: Miejsce zdarzenia osobiście odwiedził w poniedziałek premier RP Donald Tusk (fot. KPRM)


– Złapiemy sprawców, kimkolwiek oni są – zapowiedział Donald Tusk na platformie X. Do aktu dywersji na polskich torach odniosła się także Przewodnicząca Komisji Europejskiej. – Europa musi pilnie zwiększyć potencjał ochrony naszego nieba i infrastruktury – podkreśla Ursula von der Leyen.

Miejsce zdarzenia osobiście odwiedził w poniedziałek premier RP Donald Tusk (fot. KPRM)

Linia kolejowa nr 7, na której doszło do aktu dywersji, liczy 272 km. Pociągi kursują po niej z maksymalną prędkością 160 km/h. Z trasy prowadzącej z Warszawy Wschodniej Osobowej do Dorohuska korzystają zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe.

– Dobowo pokonuje ją ok. 115 pociągów – informuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak i opisuje przebieg niedzielnego poranka w okolicy stacji Mika.

Maszynista PKP Intercity rano o 6.40 przekazał informacje o nierówności na torze. Ta informacja została natychmiast przekazana przez dyżurnego ruchu z Dęblina do maszynisty kolejnego pociągu.

– w tej chwili przygotowujemy się do naprawy torów, zarówno koło Puław, jak i koło Dęblina. Czekamy na zakończenie procedur przez służby. Naprawa torów w okolicy Azotów w Puławach już trwa, linia jest przejezdna.

Akt dywersji

Do uszkodzenia infrastruktury kolejowej doszło na 90. kilometrze linii.

– Wysadzenie torów kolejowych na trasie Warszawa-Lublin to bezprecedensowy akt sabotażu, wymierzony bezpośrednio w bezpieczeństwo państwa polskiego i jego ludności cywilnej – podkreślił premier Donald Tusk. – Trasa ta ma również najważniejsze znaczenie dla dostarczania pomocy Ukrainie. Złapiemy sprawców, kimkolwiek oni są.

Donald Tusk: Doszło do aktu dywersji

Do słów premiera odniosła się Ursula von der Leyen, Przewodnicząca KE. Jak zaznaczyła we wpisie na portalu X „zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa są realne i narastają”.

– Europa musi pilnie zwiększyć potencjał ochrony naszego nieba i infrastruktury – podkreśliła. – Polska wydaje najwięcej na obronę w Europie. I będzie największym beneficjentem instrumentu SAFE. Razem jesteśmy silniejsi.

Miliardy na obronność

Do Polski trafi 43,7 mld euro. Jak podkreślał we wrześniu wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, to wielki sukces Polski i gwarancja dalszych inwestycji w bezpieczeństwo i rozwój przemysłu zbrojeniowego.

– Chcemy, by pieniądze z tego funduszu wzmocniły najważniejsze zdolności Wojska Polskiego, obronę powietrzną i przeciwrakietową, systemy artyleryjskie, zakupy amunicji, dronów i systemów antydronowych. To będzie także wsparcie zdolności strategicznych, ochrona infrastruktury krytycznej, mobilności wojsk oraz cyberprzestrzeni – powiedział wicepremier.

Trzy incydenty, zabezpieczone dowody i śledztwo prokuratury

Bezpieczeństwo a cyfryzacja kolei

Aktualnie długość linii kolejowych w Polsce to ok. 19 tys. km. Długość torów, którymi zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe, to ponad 36 tys. km.

W kontekście aktu dywersji i innych zdarzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, wrócił temat cyfryzacji kolei. Do niego odniósł się podczas poniedziałkowej konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Kiedy w grudniu 2023 r. objęliśmy rząd, zastaliśmy rozgrzebane projekty PKP PLK dotyczące cyfryzacji kolei – mówił. – Dzisiaj próbujemy naprawić ten stan tak, aby polska kolej była scyfryzowana, wyposażona w jak najnowocześniejsze systemy.

Idź do oryginalnego materiału