Auchan pokazuje, jak żyły świnie. Nowe oznaczenia mają zmienić rynek mięsa

5 godzin temu

Francuska sieć supermarketów Auchan rozszerza system znakowania produktów mięsnych o nową kategorię. Po sukcesie oznaczeń dla drobiu, sieć wprowadza „Etykietę Dobrostanu Zwierząt” dla wieprzowiny. Nowy system oceny ma na celu poprawę przejrzystości i wspieranie odpowiedzialnych praktyk w hodowli świń, jednocześnie dając konsumentom jasny sygnał, skąd pochodzi mięso i w jakich warunkach żyły zwierzęta.

Auchan pokazuje, jak żyły świnie. Nowe oznaczenia mają zmienić rynek mięsa

Ocena od A do E na podstawie ponad 300 kryteriów

Nowa etykieta funkcjonuje w oparciu o szczegółową, pięciostopniową skalę, gdzie litera A oznacza najwyższy poziom dobrostanu, a litera E – poziom minimalny, zgodny z obowiązującymi przepisami. Ocena przyznawana jest na podstawie 311 konkretnych kryteriów dotyczących całego cyklu życia zwierzęcia – od narodzin, przez hodowlę, aż po transport i ubój.

Rozkład kryteriów wygląda następująco:

  • 22 kryteria dotyczą okresu ciąży loch,
  • 39 kryteriów obejmuje etap macierzyństwa (poród i odchów),
  • 23 kryteria dotyczą okresu po odsadzeniu prosiąt,
  • 42 kryteria oceniają warunki życia tuczników,
  • aż 185 kryteriów związanych jest z etapem transportu i uboju.

Wspólna inicjatywa branży i organizacji społecznych

System znakowania został opracowany we współpracy wszystkich zainteresowanych stron w łańcuchu produkcji: hodowców, przetwórców, dystrybutorów oraz organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną zwierząt. To modelowy przykład partnerstwa między biznesem a sektorem społecznym, którego celem jest poprawa warunków życia zwierząt gospodarskich.

Auchan już wcześniej wdrożył podobny system ocen dla mięsa drobiowego, a etykieta dobrostanu cieszy się tam dużym zainteresowaniem klientów. Rozszerzenie systemu na mięso wieprzowe to kolejny krok ku większej transparentności i etycznej konsumpcji.

Etykieta jako narzędzie dla świadomego konsumenta

Zamierzeniem sieci jest nie tylko zachęcenie dostawców do poprawy warunków hodowli, ale też ułatwienie konsumentom dokonywania odpowiedzialnych wyborów przy sklepowej półce. Przejrzysta ocena w formie litery umieszczonej na opakowaniu pozwala łatwo zorientować się, z jakimi standardami miała do czynienia dana partia mięsa.

Rolnicy nie chcą kupować ziemi, wolą dzierżawę. Rekordowy rok

Apel do innych sieci: czas na zmianę!

Organizacje zaangażowane w tworzenie etykiety oraz przedstawiciele branży apelują do innych sieci handlowych, by poszły śladem Auchan i wdrożyły podobne oznaczenia. Zwiększenie dobrostanu zwierząt to wspólna odpowiedzialność całego sektora spożywczego – zarówno producentów, jak i detalistów.

Idź do oryginalnego materiału