B-Act S.A. inżynierem kontraktu dla nowych inwestycji tramwajowych w Toruniu

6 godzin temu
Zdjęcie: Toruń stawia na zieleń - także na torowiskach (fot. nadesłane)


B-Act S.A. zrealizuje kompleksowe usługi inżyniera kontraktu dla ważnych inwestycji komunikacyjnych w Toruniu. Będą one obejmować m.in. projektowanie i budowę nowej linii tramwajowej, modernizację istniejących torowisk oraz budowę zajezdni tramwajowej. Umowa ma wartość blisko 4,2 mln zł i zostanie zrealizowana w części do 2027 r., a pozostałe elementy umowy – do 30 czerwca 2029 r.

Toruń stawia na zieleń – także na torowiskach (fot. nadesłane)

Spółka w przeszłości realizowała już w Toruniu podobne zadania. – W 2023 r. zakończyliśmy z sukcesem projekt pn. „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II”, pełniąc funkcję inżyniera kontraktu, który obejmował budowę nowej linii tramwajowej oraz modernizację torowisk – podkreśla Adam Białachowski, prezes zarządu spółki B-Act S.A.

W ramach tej inwestycji wybudowano ok. 12,6 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, powstało też wiele nowych przystanków, w części zagospodarowanych zielenią. Łączny koszt robót budowlanych wyniósł ponad 350 mln zł brutto, z czego ponad 72% wydatków kwalifikowalnych zadania zostało pozyskanych z Unii Europejskiej.

Krok dalej

Obecnie realizowane jest zamierzenie inwestycyjne polegające na modernizacji torowisk przy ul. Konstytucji 3 Maja, Kościuszki, Skłodowskiej-Curie oraz budowa zajezdni tramwajowej, przy zachodniej granicy miasta, i trasy łączącej ją z pętlą „Motoarena”. Całość zadań została podzielona na dwa etapy, które mają zostać zakończone odpowiednio do 2027 i 2029 r.

– Nowa zajezdnia jest równie ważna jak budowa i modernizacja infrastruktury torowej. W ramach zajezdni tramwajowej zrealizowana zostanie m.in. nowoczesna hala zajezdni z zapleczem warsztatowym. Pozyskiwanie przez miasto nowoczesnego taboru, wymaga zapewnienia odpowiedniego zaplecza do jego obsługi i serwisowania, spełniającego współczesne standardy techniczne jak i środowiskowe – zapewnia Radosław Kozłowski, inżynier kontraktu ze spółki B-Act S.A.

Z kolei – budowa nowej trasy tramwajowej będzie miała długość ok. 1,7 km od istniejącej pętli tramwajowej „Motoarena” do planowanej zajezdni tramwajowej. Na nowej trasie zaplanowana została budowa przystanków tramwajowych.

Zarówno budowa zajezdni jak i trasy tramwajowej zrealizowana zostanie przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.

– Realizacja takiej inwestycji w tkance miejskiej wiąże się ze specjalnymi wymaganiami wobec firmy realizującej jak i nadzorującej roboty. Jako nadzór mamy niezbędne doświadczenie w realizacji takich prac i jestem przekonany, iż po ich zakończeniu będziemy mogli oddać mieszkańcom, kolejny fragment ważnej dla rozwoju i funkcjonowania miasta infrastruktury – zapewnia Radosław Kozłowski.

Tramwaje kursują w Toruniu od 1891 r. System składa się z 7 linii dziennych. Tramwaje poruszają się po torach o rozstawie szyn 1000 mm.

Poza Toruniem spółka B-Act S.A. z Bydgoszczy realizuje inwestycje infrastrukturalne w różnych częściach Polski w tym inwestycje związane z budową linii tramwajowych w Warszawie.

Idź do oryginalnego materiału