W najnowszym badaniu CBOS zapytał Polaków, w jaki sposób czerpali wiedzę na temat kandydatów startujących w tegorocznych wyborach prezydenckich. Wynika z niego, iż programy informacyjne i publicystyczne w telewizji - podobnie jak w przypadku kampanii prezydenckiej w 2015 r. i 2020 r. - pozostają najpopularniejszym źródłem wiedzy na temat kandydatów wśród badanych, natomiast widoczny jest spadek ich popularności: w ostatniej kampanii oglądało je 72 proc. respondentów, w przypadku kampanii w 2020 r. było to 79 proc., zaś w 2015 r. 83 proc.
Internet zyskuje znaczenie w polityce
Jak odnotowuje CBOS, porównanie najnowszych wyników badania z wynikami badań z 2020 i 2015 r. dowodzi umacnianiu się politycznego znaczenia internetu. W ostatniej kampanii wyborczej 60 proc. Polaków korzystało z internetu jako źródła informacji o kandydatach, co stanowi 15 proc. wzrost względem 2020 r. oraz 23 proc. wzrost w porównaniu z badaniem z 2015 r. Wzrost popularności pozyskiwania informacji w internecie - jak pisze CBOS - skutkuje spadkiem znaczenia tradycyjnych mediów, takich jak telewizja, radio, czy prasa.Reklama
Trzecim najczęstszym źródłem wiedzy dla wyborców - po internecie oraz programach informacyjnych i publicystycznych w telewizji - są spoty i reklamy wyborcze, z których informacje czerpało 58 proc. badanych (o 7 proc. mniej niż w 2020 r. i 11 proc. mniej niż w 2015 r.).
Wiedzę o kandydatach od znajomych i członków rodziny czerpało 55 proc. badanych (wyniki bardzo zbliżone do tych z 2020 i 2015r.).
Odnotowano spadek popularności audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu - informacje o kandydatach w ten sposób zdobywało 45 proc. respondentów, czyli o 1 proc. mniej niż w 2020 r. oraz o 9 proc. mniej niż w 2015 r.
Billboardy, plakaty wyborcze i ulotki cieszą się podobnym zainteresowaniem wyborców, jak 5 i 10 lat temu - w 2025 r. wiedzę o kandydatach czerpało tak 42 proc. badanych, podczas gdy w 2020 r. było to 41 proc., a w 2015 r. 46 proc.
Na przestrzeni ostatnich 10 lat widoczny jest drastyczny spadek popularności gazet i czasopism jako źródeł informacji wyborczych - w ostatniej kampanii wyborczej wiedzę za ich pośrednictwem zdobywało 18 proc. badanych; w 2020 r. było to 29 proc., a w 2015 r. aż 47 proc.
Częstszym stało się natomiast pozyskiwanie informacji poprzez uczestnictwo w wiecach i spotkaniach wyborczych - w tym roku informacje w taki sposób czerpało 11 proc. badanych, co stanowi wzrost o 6 proc. względem kampanii prezydenckiej w 2020 r. i wzrost o 7 proc. względem kampanii z 2015 r.
Wyniki zależą od wieku
Jak podkreśla CBOS, "sposób pozyskiwania informacji wyborczych zależy głównie od wieku badanych". Popularność programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji jest najwyższa wśród starszych badanych: w grupie wiekowej 18-24 lat 59 proc. badanych, w grupie 35-44 lata było to 72 proc., natomiast w grupie 65+ - aż 83 proc. czerpało w taki sposób wiedzę na temat kandydatów.
Odwrotna tendencja widoczna jest w przypadku korzystania z internetu - im starsza grupa wiekowa, tym stosunkowo mniej badanych czerpało z niego informacje wyborcze. Zgodnie z wynikami badania, 86 proc. wyborców w wieku 18-24 lata korzystało z internetu w celu zapoznania się z kandydatami; w przypadku grupy 35-44 lata było to 72 proc., zaś w grupie 65+ lat zaledwie 36 proc.
Czerpanie wiedzy o kampanii od znajomych i członków rodziny jest popularniejsze wśród młodszych wyborców - w ten sposób informacje uzyskiwało 73 proc. osób w wieku 18-24 lata, 62 proc. osób w wieku 35-44 lata oraz 44 proc. w grupie wiekowej 65+.
Audycje radiowe są najpopularniejsze wśród Polaków w średnim wieku - dzięki nim informacje czerpie przynajmniej 50 proc. wyborców spośród grup wiekowych 35-44 lata, 45-54 lata oraz 55-64 lata. W grupie 18-24 lata jest to 35 proc., zaś w grupie 65+ 41 proc.
Różnice pokoleniowe widoczne są w popularności pozyskiwania informacji za pośrednictwem gazet i czasopism oraz poprzez uczestnictwo w wiecach i spotkaniach wyborczych. Z gazet i czasopism wiedzę czerpie 10 proc. osób w wieku 18-24 lata i jedynie 4 proc. badanych w wieku 25-34 lata, podczas gdy korzysta z nich 26 proc. respondentów w grupie wiekowej 65+ lat.
Z kolei odwrotny trend można zaobserwować w pozyskiwaniu wiedzy na temat kandydatów poprzez uczestnictwo w wiecach i spotkaniach wyborczych - w ten sposób informacje o nich czerpało 24 proc. wyborców w wieku 18-24 lata i jedynie 9 proc. w wieku 65+.
Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" (422) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Badanie zrealizowano w dniach od 5 do 15 czerwca 2025 roku na próbie liczącej 971 osób (w tym: 63,0 proc. metodą CAPI - wywiad bezpośredni z udziałem ankietera; 24 proc. metodą CATI - wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS; 13,0 proc. metodą CAWI - samodzielne wypełnienie ankiety internetowej).