Białystok: podziemna przeprawa gotowa, wielki projekt zakończony

1 tydzień temu

Podziemne przejście ma 164 m długości, 8 m szerokości i 3 m wysokości. Do budowy wykorzystano 3,6 tys. m3 betonu konstrukcyjnego, 2 tys. m3 niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej. Roboty kosztowały ponad 50 mln zł, czego niemal 34 mln zł stanowiło wsparcie z UE.

Celem budowy podziemnej przeprawy było bezkolizyjne połączenie ulic Kolejowej i Zwycięstwa z ul. Św. Rocha i centrum przesiadkowym przy dworcu. Z tunelu można wydostać się na perony PKP (do dyspozycji są dwie windy).

W ramach osobnego zadania wykonano zadaszenie części przejścia. Wartość tego kontraktu przekroczyła 5,6 mln zł (w tym ponad 3,7 mln zł z UE). Do budowy zadaszenia użyto łukowe stalowe ramy, które pokryto specjalnym szkłem. Łączna masa stalowej konstrukcji to 70 ton, a powierzchnia szkła 1750 m2.

Tunel dla pieszych i rowerzystów to ostatni element budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego w Białymstoku. Całkowita wartość projektu wyniosła 212,2 mln zł, a unijne dofinansowanie 154,6 mln zł.

Przeczytaj także: Rail Baltica – następne wiadukty nad linią Czyżew–Białystok otwarte

Idź do oryginalnego materiału