Jak podawała "Rzeczpospolita" w 2024 roku 8,75 miliona konsumentów w Polsce skorzystało z usług biur podróży (o 15 proc. więcej niż w roku poprzednim). Największym zainteresowaniem cieszyły się wczasy zagraniczne, zwłaszcza te z przelotem czarterowym. Wyjazd z biurem podróży do popularnych kurortów wychodzi taniej niż zorganizowanie urlopu na własną rękę w hotelu o takim samym standardzie. Touroperatorzy korzystają bowiem z licznych zniżek i mają przewagę negocjacyjną. Nic więc dziwnego, iż popularność zorganizowanych wczasów, np. all inclusive, rośnie.Reklama
Dopłata do wakacji all inclusive. Kiedy biuro może jej zażądać?
Biura podróży zwykle zastrzegają w umowach lub w dokumencie z ogólnymi warunkami imprezy turystycznej, iż cena wykupionych wakacji może wzrosnąć i konieczna będzie dopłata. jeżeli takiej informacji nie ma, to organizator nie ma prawa żądać od klienta, aby ten zapłacił więcej. Ponadto - jak wyjaśnia UOKiK - firma może podwyższyć cenę wykupionych wczasów, tylko jeżeli doszło do:
wzrostu kosztów transportu,wzrostu kosztów opłat urzędowych, lotniskowych, załadunkowych lub podatków, wzrostu kursów walut.
Cena wakacji uległa zmianie? Oto do czego masz prawo
Biuro podróży, które prosi klienta o dopłatę, musi udokumentować, iż doszło do któregoś z wymienionych wyżej czynników. UOKiK podkreśla także, iż cena wakacji może zostać podwyższona tylko do 21 przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. jeżeli konsument nie zgadza się na dopłatę, ma prawo odstąpić od umowy, bez ponoszenia straty finansowej. Oznacza to, iż biuro musi oddać klientowi sumę, którą wpłacił wcześniej.
"Warto pamiętać, iż konsument może zrezygnować z udziału w imprezie wskazując na swoje miejsce inną osobę. Osoba taka musi przyjąć nie tylko wszystkie prawa wynikające z umowy, ale także i ciążące na przyszłym uczestniku imprezy turystycznej obowiązki" - dodaje UOKiK w swoim poradniku dla konsumentów.