CAF zdobywa kontrakty kolejowe we Francji za ponad 300 mln euro

1 dzień temu

Hiszpański koncern CAF (hiszp. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) umacnia swoją pozycję na francuskim rynku kolejowym, podpisując dwie umowy o łącznej wartości przekraczającej 300 mln euro. Pierwsza z nich obejmuje dostawę 38 tramwajów Urbos dla aglomeracji Grenoble z opcją rozszerzenia o kolejne 9 jednostek. Druga natomiast zakłada produkcję 14 pociągów regionalnych Coradia Polyvalent dla regionu Bourgogne-Franche-Comté w ramach konsorcjum z Alstomem.

Tramwaje Urbos wzmocnią transport miejski w stolicy Alp Francuskich

Kontrakt z SMMAG (fr. Syndicat Mixte des Mobilités de L’Aire Grenobloise) na dostawę 38 tramwajów Urbos stanowi kolejny sukces CAF w segmencie transportu miejskiego. Nowe jednostki stopniowo zastąpią obecny tabor – począwszy od 2028 r., wpisując się w strategię modernizacji systemu tramwajowego Grenoble.

Tramwaje wykorzystają sprawdzoną technologię platformy Urbos, która obsługuje już niemal 50 miast na świecie. Dla CAF oznacza to rozszerzenie francuskiego portfolio, które obejmuje także kontrakty tramwajowe w Marsylii, Montpellier oraz Tours. Każda jednostka będzie w pełni klimatyzowana, całkowicie niskopodłogowa i pomieści 281 pasażerów, w tym 82 na miejscach siedzących. najważniejsze elementy konstrukcji to 12 dwustronnych drzwi skracających czas wsiadania oraz rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.

Produkcja tramwajów będzie realizowana w zakładzie CAF w Bagnères-de-Bigorre, który od 2019 r. pełni funkcję centrum kompetencyjnego dla pojazdów krótkich (poniżej 50 m).

Pociągi regionalne Coradia Polyvalent dla Burgundii

Drugi kontrakt powstał w ramach współpracy konsorcjum CAF – Alstom, będącej efektem przejęcia przez hiszpańskiego producenta zakładu w Reichshoffen w 2022 r. Umowa obejmuje dostawę 14 pociągów regionalnych Coradia Polyvalent dla regionu Bourgogne-Franche-Comté, które uzupełnią flotę składającą się z 48 pojazdów.

Zamówienie składa się z 5 elektrycznych pociągów Intercités (6 wagonów, 355 miejsc) oraz 9 dwusystemowych pociągów TER (4 wagony, 228 miejsc). Platform Coradia Polyvalent cieszy się uznaniem we Francji – do tej pory różne regiony zamówiły już niemal 450 pociągów tego typu, z czego 400 jest w eksploatacji komercyjnej.

Nowe składy będą wyposażone w nowoczesne udogodnienia: duże okna, oświetlenie LED, fotele z podłokietnikami, lampkami do czytania oraz gniazdami elektrycznymi. Pociągi TER otrzymają dodatkowo hamulec postojowy i przygotowanie pod system ETCS (ang. European Train Control System). Zgodnie z przyjętą strategią, długie pojazdy powstaną w zakładzie Reichshoffen w Alzacji.

Dwutorowa strategia przemysłowa CAF we Francji

Od 2019 r. CAF systematycznie buduje swoją pozycję na francuskim rynku kolejowym, inwestując rocznie blisko 10 mln euro w modernizację i rozbudowę dwóch zakładów produkcyjnych. Strategia zakłada następujący podział kompetencji:

  • Bagnères-de-Bigorre specjalizuje się w tramwajach i krótkich pociągach
  • Reichshoffen produkuje długie jednostki kolejowe

Oba kontrakty potwierdzają skuteczność tego podejścia i wzmacniają pozycję CAF jako długoterminowego partnera francuskich władz lokalnych, regionalnych i krajowych. Koncern oferuje w tej chwili jeden z najszerszych portfeli produktów na rynku francuskim – od pociągów Intercités po autobusy zeroemisyjne, włączając składy RER, tramwaje i metro. Francja, będąca jednym z liderów światowych w stabilnych inwestycjach w odnowę taboru kolejowego, stała się kluczowym rynkiem dla przyszłego rozwoju hiszpańskiego producenta.

Autor: Damian Malesza
Fot. CAF

Zobacz również:

CAF z kontraktem na dostawę pociągów dla Maroka
Węgry: Nowy tramwaj CAF rozpoczyna testy w Budapeszcie
Idź do oryginalnego materiału