Ceny paliw wystrzeliły w górę na stacjach, ale hurt zaczyna reagować, w prawdzie z opóźnieniem, na tanią ropę. Ceny paliw w cenniku hurtowym PKN Orlen do wtorku rosły, osiągając swoje długoterminowe maksima. Na szczęście kolejne dni przyniosły większy już spadek. Teraz trzeba poczekać na niższe ceny paliw na stacjach. Na giełdzie ceny ropy Brent spadły o ponad 15% w poniedziałek i wtorek i pozostają teraz poniżej poziomu z chwili ataku Izraela na Iran. Jednocześnie złoty jest najmocniejszy od czterech lat do dolara, co powinno wywierać dodatkową presję spadkową na ceny w hurcie w kolejnych dniach. Zatem ceny płacone przy dystrybutorach powinny spaść poniżej tych obowiązujących przed wojną na Bliskim Wschodzie.
Ceny średnie paliw na stacjach – wykres

Przeczytaj również – „Ceny paliw wzrosły mocno w hurcie śladem drożejącej ropy„
Ze środowego raportu e-petrol wynika, iż stacje paliw mocno podniosły ceny w reakcji na wcześniejszy wzrost cen w hurcie
Według e-Petrol.pl w połowie 25-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów trzeba było średnio zapłacić na stacjach paliw 5,93 zł/l, a za olej napędowy 6,0 zł/l. Oznacza to, iż cena popularnej benzyny wzrosła o 22 grosze, a diesla o 31 groszy w skali tygodnia. Jedynie cena średnia autogazu pozostała na poziomie 2,79 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 25-06-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,68 zł/l ( +19 gr/l);
• Pb95: 5,93 zł/l (+22 gr/l);
• ON: 6,00 zł/l ( +31 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l ( 0 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023). Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 49-53 gr/l w detalu i 51-59 groszy na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie cena diesla skokowo rosła do wtorku 24-go czerwca, ale ostatnie dni przyniosły spadek cen
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 24-go czerwca 2025, cena netto litra benzyny 95 wzrosła o 13 groszy (+8 grosze tydzień wcześniej) i sięgała 4,701 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał aż o 27 groszy (+19 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,987 zł/l (bez VAT).
Ceny ropy runęły w dół już w poniedziałek, a z wtorkiem ropa Brent potaniała o 15%, ale PKN Orlen podnosił ceny do wtorku i dopiero w środę obniżył cenę hurtową benzyny o 5 groszy, a diesla o 14 groszy na litrze. Na szczęście czwartek i piątek przyniosły dalsze korekty w dół w okolice sprzed wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie.
Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Rozejm między Iranem, a Izraelem wywołał lawinową przeceną na rynku ropy
Od połowy maja zmienność notowań ropy zmalała, a ropa Brent pozostawała do początku czerwca w przedziale 63-66 usd/baryłkę. Niestety drugi tydzień czerwca przyniósł duże odbicie notowań ropy w reakcji najpierw na zawarcie wstępnego porozumienia w negocjacjach handlowych na linii USA-Chiny, a od piątku (13.06.2025) ropa drożała skokowo wraz z nasilaniem się konfliktu Izraela z Iranem i przystąpieniem do wojny przez USA. Jednak już z niedzieli na poniedziałek Donald Trump zapowiedział rozejm i zakończenie konfliktu, co przeceniło ropę Brent o 15% w poniedziałek i wtorek. Surowiec jest zatem tańszy niż przed atakiem Izraela na Iran. Być może rynek spodziewa się zdjęcia sankcji na dostawy ropy nałożone przez USA na Iran, skoro problem wzbogacania uranu został rozwiązany siłą.
USD/PLN spadł poniżej 3,65 – najniżej od połowy 2021
Dzisiaj (27.06.2025) wycena dolar/złoty spadła poniżej 3,62 zł za dolara, czyli o ok. 9 groszy niżej niż przed tygodniem. W konsekwencji kurs usd/pln jest dzisiaj najniższy od 4 lat. Co interesujące majowa obniżka stóp procentowych w Polsce (w czerwcu RPP pozostawiła stopy bez zmian) nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami pomaga utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie. W ostatnich dniach złotemu pomaga powrót kursu euro wobec dolara powyżej 1,17 dolara za euro, co oznacza nowy blisko 4-letni szczyt.
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są zbliżone do rekordowego poziomu
W połowie 26 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 17 groszy/l dla ON (+31 groszy w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 29 groszy na litrze (+12 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju i na początku czerwca. W połowie czerwca cena hurtowa ON przewyższyła choćby średnią cenę tego paliwa płaconą na stacjach, stąd marża modelowa była ujemna. Ostatni tydzień przyniósł jednak skokowy wzrost cen na stacjach, a marże wróciły do wysokiego poziomu.
Od początku 2025 roku uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (28,5 gr/l) jest o grosz niższa od średniej marży z rekordowego 2024 roku, ale o 8 gr/l przewyższa średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (22,2 gr/l) jest o 3 grosze niższa od rekordowej marży z 2024 roku, ale przekracza o 6 groszy średnią 5-letnią marżę, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, ewgt