Ceny paliw wzrosły mocno w hurcie śladem drożejącej ropy

4 godzin temu
Zdjęcie: Ceny paliw mocno wzrosł


Ceny paliw wzrosły mocno w hurcie śladem drożejącej ropy. Diesel podrożał w hurcie o 32 grosze w skali tygodnia kończącego się 18-go czerwca 2025 roku, a benzyna o zyskała na wartości 10 groszy w tym czasie. Od początku czerwca ceny obu paliw wzrosły jeszcze bardziej. Jest to efekt dużego wzrostu notowań giełdowych ropy naftowej po podpisaniu porozumienia handlowego USA z Chinami, a zaraz potem pod wpływem ataku Izraela na Iran. Eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie, możliwość włączenia się do wojny przez USA i ewentualne próby blokady przez Iran żeglugi przez Cieśninę Ormuz utrzymują olbrzymią niepewność i zmienność na rynku ropy.

Przeczytaj również – Ropa wystrzeliła w górę po tym jak Izrael zaatakował Iran. Co z cenami paliw?

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Na stacjach ceny diesla i benzyny pozostawały stabilne do minionej środy

Ze środowego raportu e-petrol wynika, iż stacje paliw jeszcze nie zareagowały (do środy) na wyższe ceny w hurcie. Niestety wzrosty cen detalicznych są nieuniknione, ponieważ marże ze sprzedaży benzyny są już bardzo niskie, a ON kosztuje w hurcie więcej niż wyniosła jego cena w hurcie. W tym miejscu warto jednak przypomnieć, iż jeszcze do końca maja stacje paliw osiągały rekordowe marże w skali 2025 roku (o tym dalej w tekście).

Według e-Petrol.pl w połowie 25-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów trzeba było średnio zapłacić na stacjach paliw 5,71 zł/l, a za olej napędowy 5,69 zł/l. Oznacza to, iż cena popularnej benzyny wzrosła o 2 grosze, a diesla nie zmieniła się w skali tygodnia. Także cena średnia autogazu pozostała na poziomie 2,79 zł/l. Na giełdach ceny ropy rosną w ostatnich dniach, a jej śladem też ceny w hurcie.

Cena średnia paliw w detalu: 18-06-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,49 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 5,71 zł/l (+2 gr/l);

• ON: 5,69 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l ( 0 gr/l).

Ceny średniotygodniowe na stacjach paliw – wykres

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 74-76 gr/l w detalu i 54-56 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie cena diesla skokowo wzrosła w ostatnim tygodniu

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 18-go czerwca 2025, cena netto litra benzyny 95 wzrosła o 10 groszy (+2 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,608 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał aż o 32 grosze (+5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,855 zł/l (bez VAT).

Od połowy maja zdarzały się dni, w których diesel w hurcie był choćby minimalnie tańszy od benzyny. Wcześniej taka sytuacja miała miejsce w sierpniu 2024 roku.

Niestety od początku czerwca diesel podrożał w hurcie aż o 39 groszy a Pb95 o 15 groszy na litrze.

Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje jeszcze o 10 groszy, a diesel o skromne 6 groszy na litrze.

Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 33 i 42 grosze za litr od początku tego roku.

Ceny paliw na stacjach zbliżyły się do poziomu sprzed wojny na Ukrainie

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen (wykres)

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy mocno wzrosły w ostatnich dniach

Jeszcze w połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Od połowy maja zmienność notowań zmalała, a ropa Brent pozostawała do początku czerwca w przedziale 63-66 usd/baryłkę. Niestety ostatni tydzień przyniósł duże odbicie notowań ropy w reakcji najpierw na zawarcie wstępnego porozumienia w negocjacjach handlowych na linii USA-Chiny, a od piątku (13.06.2025) ropa drożeje skokowo wraz z nasilaniem się konfliktu Izraela z Iranem i groźby przystąpienia do wojny przez USA.

W konsekwencji ostatnich zmian, w skali tygodnia ropa podrożała 10% (+7,5 usd/b). Możliwe są dalsze wzrosty w przypadku nasilenia się ataków Izraela na irańskie rafinerie lub próby zablokowania przez Iran żeglugi w Cieśninie Ormuz. Jest to strategiczna droga morska przez którą dziennie przepływa 20 mln baryłek ropy z państw Zatoki Perskiej. Analitycy spodziewają się, iż w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony państw OPEC i oczekiwanego spowolnienia w światowej gospodarce.

USD/PLN oscyluje od tygodnia wokół poziomu 3,70

Dzisiaj (18.06.2025) wycena dolar/złoty wzrosłą nieco powyżej 3,72 zł za dolara, czyli o ok. 2 grosze wyżej niż przed tygodniem. Co ciekawe, 11 czerwca kurs usd/pln spadł do 3,68 i był najniższy od 4 lat. Co interesujące majowa obniżka stóp procentowych w Polsce (w czerwcu RPP pozostawiła stopy bez zmian) nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami pomaga utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie. W ostatnich dniach złotemu szkodzi nieco spadek kursu euro wobec dolara w okolice 1,15 w czwartek.

W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są zbliżone do rekordowego poziomu

W połowie 25 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła minus 14 groszy/l dla ON (-22 grosze w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 7 groszy na litrze (-7 groszy w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju i na początku czerwca. W ostatnich dniach cena hurtowa ON przewyższyła choćby średnią cenę tego paliwa płaconą na stacjach, stąd marża modelowa jest ujemna.

Od początku 2025 roku uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (28,5 gr/l) jest o grosz niższa od średniej marży z rekordowego 2024 roku, ale o 8 gr/l przewyższa średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).

Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (22,4 gr/l) jest o nieco ponad 2 grosze niższa od rekordowej marży z 2024 roku, ale przekracza o 6 groszy średnią 5-letnią marżę, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Idź do oryginalnego materiału