Co to jest terminal przeładunkowy i jak działa?

polskamagazyny.pl 1 miesiąc temu
Co to jest terminal przeładunkowy i jak działa? Anna pon., 09/08/2025 - 12:25 Osoby Jakub Kurek

Przewóz towarów może odbywać się z wykorzystaniem tylko jednego środka transportu, ale nie zawsze jest to możliwe czy pożądane. Z myślą o przeładunku towaru powstały terminale przeładunkowe. Dowiedz się, czym jest terminal przeładunkowy i gdzie znajdują się największe terminale przeładunkowe w Polsce.

  1. Co to jest terminal przeładunkowy?
  2. Terminal przeładunkowy – ile trwa proces przeładunkowy?
  3. Klasyfikacja terminali przeładunkowych
  4. Terminale przeładunkowe – rodzaje
  5. Intermodalny terminal przeładunkowy
  6. Terminale przeładunkowe w Polsce
  7. Zalety i wady terminali przeładunkowych
    1. Zalety terminali przeładunkowych
    2. Wady terminali przeładunkowych
  8. Terminale przeładunkowe w łańcuchu dostaw – podsumowanie
- Wybierz - Co to jest terminal przeładunkowy? Terminal przeładunkowy – ile trwa proces przeładunkowy? Klasyfikacja terminali przeładunkowych Terminale przeładunkowe – rodzaje Intermodalny terminal przeładunkowy Terminale przeładunkowe w Polsce Zalety i wady terminali przeładunkowych -- Zalety terminali przeładunkowych -- Wady terminali przeładunkowych Terminale przeładunkowe w łańcuchu dostaw – podsumowanie

Co to jest terminal przeładunkowy?

„Terminal przeładunkowy” to termin ściśle związany z transportem towarów. Definicja terminalu przeładunkowego brzmi następująco: to miejsce wraz z dedykowaną infrastrukturą, w którym odbywa się przeładunek towaru z dotychczasowego środka transportu na inny. Na wspomnianą infrastrukturę składają się urządzenia przeładunkowe (m.in. suwnice, dźwigi i ładowarki), które są niezbędne do przeładunku intermodalnych jednostek transportowych. W jej skład często wchodzi też infrastruktura magazynowa, gdyż na terenie terminala przeładunkowego towary mogą być czasowo składowane.

Przykład: W terminalu przeładunkowym przywiezione samochodem ciężarowym palety z towarem mogą zostać przeładowane na statek lub odwrotnie – palety, które przypłynęły statkiem, mogą zostać załadowane na samochody i tym środkiem transportu dotrzeć do miejsca docelowego.

Terminal przeładunkowy – ile trwa proces przeładunkowy?

Czas trwania procesu przeładunkowego nie jest stały, ale zmienny – zależy m.in. od przepustowości terminalu i jego specyfikacji technicznej, rodzaju towaru i pory roku. Przeładunek zajmie krócej, o ile odbywa się na terminalu z udziałem przynajmniej częściowo zautomatyzowanych procesów. Może z kolei potrwać dłużej, o ile na towarach będą przeprowadzane dodatkowe operacje – przykładowo sortowanie czy etykietowanie.

Opierając się na informacjach od specjalistów, można powiedzieć, że proces przeładunkowy małej partii towarów to kwestia minut, z kolei przeładunek dużej liczby kontenerów może zająć od kilku godzin do kilku dni. Bardziej szczegółowe informacje o tym, ile będzie trwać przeładunek na terminalu, przewoźnik zawsze otrzymuje bezpośrednio od pracowników terminala.

Szukasz magazynu na terenie Warszawy? Sprawdź dostępne od ręki magazyny do wynajęcia w Warszawie lub skontaktuj się z nami.

Klasyfikacja terminali przeładunkowych

Terminale przeładunkowe można sklasyfikować, uwzględniając różne kryteria. Przykładowe klasyfikacje prezentują się następująco:

  • Lokalizacja terminalu. Uwzględniając położenie terminalu, wyróżnia się m.in. terminale morskie, terminale lądowe i terminale lotnicze. Więcej na ich temat przeczytasz poniżej.

  • Wielkość terminalu. Terminale przeładunkowe różnią się wielkością. Przyporządkowania terminalu do kategorii małych, średnich, dużych i ogromnych dokonuje się w oparciu o jego zdolności przeładunkowe, które są mierzone w TEU (Twenty-foot Equivalent Unit). Małe terminale mają pojemność do 5 000 TEU, z kolei duże od 40 do 100 000 TEU.

  • Rodzaj przeładowywanego towaru. Wyróżnia się terminale uniwersalne (można na nich przeładować dowolny rodzaj towaru) i specjalistyczne. Przykładem terminalu drugiego rodzaju może być gazoport.

Terminale przeładunkowe – rodzaje

Z uwagi na generowany podczas operacji hałas, lokalizacja terminalu przeładunkowego (podobnie jak lokalizacja magazynu) musi być przemyślana. Jednocześnie uwzględniając położenie obiektu, wyróżnia się następujące rodzaje terminali przeładunkowych:

  • Terminale lądowe. Buduje się je w różnych częściach kraju (ale zawsze na skrzyżowaniu popularnych szlaków transportowych), aby dokonywać efektywnego przeładunku towarów z ciężarówek i wagonów kolejowych.

  • Terminale portowe. Zlokalizowane są na terenie portów morskich i rzecznych. Odgrywają szczególną rolę w transporcie międzynarodowym – transport morski to najtańszy sposób przemieszczania towaru w dużych ilościach.

  • Terminale lotnicze. Jak wskazuje nazwa, powstają w pobliżu lotnisk. Na ich terenie dokonuje się zarówno przeładunku towaru z ciężarówek do samolotów (i odwrotnie), jak i okresowego składowania towarów, które następnie zostaną przetransportowane drogą lotniczą.

Intermodalny terminal przeładunkowy

Od terminalu przeładunkowego należy odróżnić intermodalny terminal przeładunkowy. Czym jest intermodalny terminal przeładunkowy? To miejsce, w którym dokonuje się przeładunku jednostek ładunkowych – a nie towaru, jak ma to miejsce w przypadku terminalu przeładunkowego. Przykładami jednostek ładunkowych w transporcie intermodalnym są kontenery i nadwozia wymienne.

Jak w praktyce wygląda korzystanie z intermodalnego terminalu przeładunkowego? Towar – na każdym etapie przemieszczania i bez względu na rodzaj środka transportu – pozostaje w jednostce ładunkowej, w której został pierwotnie umieszczony. Inaczej mówiąc, do odbiorcy dotrze dokładnie ta jednostka ładunkowa, która opuściła centrum logistyczne.

Terminale przeładunkowe w Polsce

Informacje o liczbie terminali przeładunkowych w Polsce można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego. Wynika z nich, iż w lipcu 2025 r. na terenie Polski działało 45 terminali intermodalnych. Przykładowe to: BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy, Baltic Hub Container Terminal, OT Port Świnoujście i PKP Cargo Terminale Sp. z o.o. Terminal Kontenerowy w Medyce.

Zlokalizowane na terenie Polski terminale różnią się pod względem powierzchni całkowitej terminalu, powierzchni składowej i rocznej przepustowości (TEU). o ile chodzi o ten ostatni parametr, to przykładowo:

  • Baltic Hub Container Terminal ma roczną przepustowość na poziomie 2 950 000 TEU;

  • BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy ma roczną przepustowość na poziomie 1 000 000 TEU;

  • DB Port Szczecin ma roczną przepustowość na poziomie 150 000 TEU.

Zalety i wady terminali przeładunkowych

Terminale przeładunkowe są stałym elementem współczesnych procesów logistycznych. Jednak jak każde rozwiązanie, mają one zarówno zalety, jak i wady. Warto je poznać, aby wiedzieć, z jakimi korzyściami i wyzwaniami wiąże się ich wykorzystanie.

Zalety terminali przeładunkowych

  • Możliwość szybkiego przeładunku towaru z jednego środka transportu na inny. Dostępność terminali przeładunkowych umożliwia korzystanie z różnych środków transportu i różnych tras logistycznych.

  • Obniżenie kosztów transportu. Ma to związek zarówno z efektem skali i konsolidacją przesyłek, jak i możliwością przewiezienia towaru drogą morską.

  • Płynny przewóz ładunków. Terminale przeładunkowe są zlokalizowane w pobliżu dróg szybkiego ruchu, autostrad i szlaków kolejowych, co sprawia, iż przewóz ładunków nie jest kłopotliwy.

  • Odporność na zakłócenia dostaw. Dzięki funkcjonowaniu terminali przeładunkowych firmy mogą korzystać z różnych tras transportu i jednocześnie sprawnie ominąć te, które aktualnie są zatłoczone lub niedostępne.

Wady terminali przeładunkowych

  • Wydłużenie czasu transportu towarów. Ma to związek z koniecznością przeładunku towarów z jednego środka transportu na inny.

  • Możliwe opóźnienia. Mogą one mieć wiele źródeł, np. być spowodowane awarią urządzeń przeładunkowych czy brakami kadrowymi.

  • Ryzyko uszkodzenia towaru. Przeładunek wiąże się z ryzykiem, iż towar zostanie uszkodzony i dotrze do klienta w pogorszonym stanie.

Terminale przeładunkowe w łańcuchu dostaw – podsumowanie

Współcześnie terminale przeładunkowe są nieodłącznym elementem logistyki – trudno wyobrazić sobie bez ich istnienia zwłaszcza transport międzynarodowy. Mimo iż mają one pewne minusy, to przewyższa je liczba zalet. Ponieważ funkcjonowanie terminali przeładunkowych ułatwia dystrybucję towarów w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, to należy się spodziewać, iż na polskim rynku będzie ich przybywać.

20250908
Idź do oryginalnego materiału