CPK na Europejskim Kongresie Gospodarczym

3 dni temu

Europejski Kongres Gospodarczy (EEC 2025) to największe wydarzenie gospodarcze w Europie Środkowej już po raz siedemnasty gromadzi liderów polityki, biznesu, nauki i organizacji społecznych. W panelach poświęconych lotnictwu i kolei udział wzięli przedstawiciele zarządu CPK: dr Filip Czernicki, Piotr Rachwalski i Dariusz Kuś. Opowiadali o stopniu zaawansowania prac realizowanych przez spółkę oraz podkreślali ich znaczenie dla polskiej gospodarki, infrastruktury i transportu.

Czy jesteśmy w stanie w całości sfinansować lotniskowy projekt CPK? Jaki będzie udział polskich firm projektowych i wykonawczych w projektach Centralnego Portu Komunikacyjnego? Co wiemy o potencjalnej roli nowego lotniska w strukturze krajowego transportu? Na te i inne pytania odpowiedzi szukano w panelu „Megalotnisko: tak czy inaczej”.

Udział w debacie wziął m.in. pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. W czasie dyskusji podkreślił, iż inwestycja lotniskowa nie tylko od początku będzie rentowna i pozwoli na generowanie zysku, „ale co więcej te zyski będą zostawały w kraju”. – Dzięki współpracy z Polskimi Portami Lotniczymi, CPK ma dziś silne podstawy finansowe – wskazał.

Prezes CPK dr Filip Czernicki odnosząc się do pytań o finansowanie budowy portu dodawał z kolei:

Jesteśmy w przededniu otwarcia kopert z ofertami podmiotów doradczych wspierających nas w pozyskiwaniu finansowania dłużnego. Po wstępnych rozmowach z bankami na rynku polskim i międzynarodowym widzimy duże zainteresowanie. To nas cieszy, ponieważ powinno skutkować dobrymi ofertami i niskimi marżami.

Filip Czernicki zaznaczył, iż po raz pierwszy pod skrzydłami jednego ministra znalazły się CPK, cała branża lotniskowa oraz nasz narodowy przewoźnik, czyli LOT.

Traktujemy Polskie Porty Lotnicze jako najlepszego branżowego inwestora, jakiego można mieć w Polsce. kooperacja CPK-PPL jest potraktowaniem całego projektu jako jednego business case. adekwatna modernizacja Lotniska Chopina i rozbudowanie ruchu na obecnej infrastrukturze są niezbędne dla przyszłego sukcesu CPK.

Członek zarządu CPK Piotr Rachwalski wystąpił natomiast w debacie „Kolejnictwo w Polsce i Europie” w czasie której m.in. analizowano najważniejsze trendy określające perspektywę rozwoju europejskiego kolejnictwa: zeroemisyjność i cyfryzację. Rozmawiano, jak na tym tle wygląda polskie kolejnictwo i jak rysuje się jego przyszłość? Szczegółowo omawiano także inwestycje i modernizacje dot. infrastruktury kolei i taboru oraz nowe technologie sprzyjające zeroemisyjności – wśród europejskich przewoźników i na polskim rynku. Znaczną część debaty poświęcono również Kolejom Dużych Prędkości, które budować będzie CPK. W tym kontekście na czynniki pierwsze rozłożono wyzwania techniczne i organizacyjne.

Piotr Rachwalski zaznaczył, iż plany kolejowe spółki obejmują nie tylko budowę „Y”, czyli linii z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. – Chociażby linia Katowice-Ostrawa czy tzw. CMK Północ w kierunku Trójmiasta są pewne, bo jako inwestycje bronią się pod każdym względem – zaznaczył. Jak dodał, zyskają także średnie miasta leżące w bezpośrednim sąsiedztwie linii „Y” (np. Kalisz, Sieradz czy Pleszew).

Członek zarządu CPK podkreślał również znaczenie współpracy różnych podmiotów budujących kolej w Polsce. Przypomniał, iż właśnie dlatego CPK, PKP PLK i Instytut Rozwoju Miast i Regionów opracowują projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

Przeprowadziliśmy już konsultacje w 16 regionach. Powołaliśmy ekspertów. Zakończenie analiz i publikację docelowego planu rozwoju sieci kolejowej planujemy na I kwartał 2026 roku – mówił zaznaczając potrzebę stworzenia wieloletniej perspektywy rozwoju tej sieci transportu.

„Inwestycje infrastrukturalne: zmiana i kontynuacja” – to nazwa innego z paneli, w którym wystąpił kolejny z przedstawicieli zarządu CPK: Dariusz Kuś. Opowiadając o bieżących zadaniach informował, iż „trwa zaawansowane projektowanie części Airside przyszłego lotniska CPK.

Dopytywany o to co przed nami dodał, iż spółka jest „przed odbiorem finalnego projektu budowlanego, który pozwoli rozpocząć procedurę starania się o pozwolenie na budowę oraz uruchomienia procesu wyboru wykonawcy budowy terminala”.

Dariusz Kuś wspomniał także o „zaproszeniu w zeszłym tygodniu do składania ofert w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK.

Ponieważ jest to niezwykle istotny element funkcjonowania portu lotniczego, proces ten prowadzimy już na końcowym etapie projektowania, a do składania ofert zaprosiliśmy trzy podmioty z dużym międzynarodowym doświadczeniem – wskazał.

Źródło: CPK

Idź do oryginalnego materiału