CPK złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Nowa linia połączy Rzeszów z Łętownią, włączając Sokołów Małopolski do sieci kolejowej i skracając czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą.
Centralny Port Komunikacyjny złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości łączącego Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2, przebiegający najbardziej na wschód spośród analizowanych, został najlepiej oceniony podczas konsultacji i uzgodnień z samorządami.

Trasa zaplanowana jest po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego, a następnie – po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19 – włącza się w linię kolejową nr 91 (Rzeszów–Medyka) na terenie gminy Krasne, w rejonie odcinka Rzeszów Główny–Strażów.
Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać.
Nowy odcinek o długości 42 km jest jednym z kluczowych elementów sieci kolejowej w województwie podkarpackim. Pozwoli na bezpośrednie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem, a także włączy Sokołów Małopolski do sieci kolejowej. Przystanki pasażerskie pojawią się również w mniejszych miejscowościach, m.in. w Nienadówce i Stobiernej.
Dzięki nowej infrastrukturze możliwe będzie przelotowe połączenie z Lotniskiem Rzeszów–Jasionka, które w tej chwili jest dostępne tylko z jednej strony. Inwestycja przyczyni się także do rozwoju siatki połączeń w aglomeracji rzeszowskiej oraz skróci czas podróży między Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK.
Zgodnie z założeniami projektowymi, maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów na tej trasie wyniesie 200 km/h (prędkość projektowa – 250 km/h), przy zasilaniu 3 kV DC. Linia będzie obsługiwana przez pociągi regionalne, dalekobieżne oraz składy towarowe.
Zobacz również: