W ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Warszawie odbyły się dwudniowe Eksperckie Warsztaty Towarowe dla branży intermodalnej i towarowej zorganizowane przez CPK we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów. Spotkania z przedstawicielami branży logistycznej i kolejowego biznesu towarowego uzupełniają część warsztatowo – konsultacyjną projektu, która od stycznia do marca br., na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, była prowadzona we wszystkich miastach wojewódzkich Polski.
Niemal 60 uczestników wzięło udział w Eksperckich Warsztatach Towarowych – dwudniowych konsultacjach w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Pierwszy dzień zgromadził przedstawicieli branży cargo specjalizujących się w transporcie intermodalnym. Drugiego dnia swoimi doświadczeniami, wiedzą i potrzebami branży dzielili się z przedstawicielami CPK, PLK i IRMiRu reprezentanci branży kolei towarowej i przemysłu.
Rozmowy pozwoliły na nakreślenie najważniejszych pożądanych kierunków rozwoju sieci kolejowej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na konkurencyjność transportu kolejowego. Chodzi tu m.in. o poprawienie przepustowości linii kolejowych, budowę nowych o charakterze mieszanym (pasażersko-towarowym) i unowocześnienie istniejących terminali intermodalnych czy podniesienie prędkości pociągów w transporcie cargo.
Z uwagi na synergię transportu towarowego i pasażerskiego zależy nam, żeby przyszłe inwestycje kolejowe CPK zostały przygotowane z uwzględnieniem potrzeb branży logistycznej. Gospodarczym priorytetem jest rozwój polskich portów morskich, który nie jest możliwy bez sprawnego, efektywnego zaplecza kolejowego. Pilną konieczność przeniesienia części transportów z kół na tory wymusza też rosnące zatłoczenie dróg. Polska leży na skrzyżowaniu szlaków ze wschodu na zachód i z północy na południe, a inwestycje kolejowe CPK pomogą wykorzystać atut tej lokalizacji – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Eksperckie Warsztaty Towarowe ZSK pozwolą w kolejnym etapie projektu – analiz sieciowych i wielokryterialnych – uzupełnić i pogłębić wiedzę na temat pilnych potrzeb budowy nowych linii kolejowych i modernizacji istniejących w kontekście transportu towarów.
Głos przedstawicieli rynku intermodalnego, portów, przemysłu i biznesu jest najważniejszy dla wypracowania realistycznego planu strategicznego rozwoju infrastruktury kolejowej po 2035 roku. Chcemy, aby ten plan nie ograniczał się wyłącznie do budowy nowych linii kolejowych, ale obejmował również modernizację tych istniejących – wszystko to z myślą o synergicznym rozwoju transportu towarowego i pasażerskiego. Nie zasypiamy gruszek w popiele: często podnoszone zagadnienia związane z przepustowością czy zwiększaniem parametrów infrastruktury kolejowej zamierzamy wdrażać już dzisiaj – mówi Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik zarządu PLK ds. przygotowania inwestycji.

Podczas warsztatów uczestnicy wskazywali na konieczność poprawy kolejowych połączeń towarowych w osi północ –południe, szczególnie ze Śląska do bałtyckich portów czy polskich rafinerii. Zwracali również uwagę na zasadność ustandaryzowania infrastruktury kolejowej pod względem maksymalnej długości pociągów (750 metrów) i maksymalnego nacisku na oś (22,5 to na oś). Uczestnicy postulowali likwidację wąskich gardeł na sieci kolejowej i przebudowę infrastruktury stacyjnej w celu zwiększenia przepustowości i poprawy punktualności. Część uczestników proponowała zwiększenie liczby terminali intermodalnych, umożliwiających sprawne połączenie transportu kolejowego z drogowym.
W końcu zmieniła się filozofia myślenia o rozwoju kolei. W końcu zamiast o likwidacji infrastruktury kolejowej dyskutujemy o jej rozbudowie – dodaje dr Jakub Majewski, przewodniczący Rady Naukowej ZSK.

W pracach warsztatowych udział wzięli m.in. przewoźnicy kolejowi, operatorzy intermodalni, firmy logistyczne, zarządcy infrastruktury kolejowej i przeładunkowej oraz przedstawiciele stowarzyszeń i ośrodków eksperckich związanych z branżą transportu, spedycji i logistyki m.in. z PKP Cargo, Portu Gdynia, Orlenu, PKP S.A., Portu Szczecin – Świnoujście, Portu Gdańskiego, Euroterminala Sławków, PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej, Urzędu Transportu Kolejowego, CD Cargo, PKP Cargo Connect, HSL Polska, Pol-Miedź Trans czy Agencji Rozwoju Przemysłu.
ZSK to projekt CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR) prowadzony na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Celem inicjatywy jest określenie, we współpracy z władzami regionów, kierunków rozwoju inwestycji kolejowych po 2035 r., kiedy gotowa ma być już trasa Kolei Dużych Prędkości (KDP) „Y” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań wraz z Lotniskiem CPK.
Źródło: CPK
Zobacz również: