Czerwiec 2025: więcej pasażerów, mniej ładunków na kolei

5 godzin temu

Czerwiec 2025 r. przyniósł kolejne wzrosty w przewozach pasażerskich oraz spadki w przewozach towarowych. Z usług kolei skorzystało ponad 36,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 7,2% względem czerwca 2024 r. Natomiast transport towarów spadł o 7,4%, osiągając poziom 17,5 mln ton.

Rekordowy czerwiec dla pasażerów

W czerwcu koleją podróżowało o ponad 2,4 mln osób więcej niż rok wcześniej, a praca przewozowa przekroczyła 2,7 mld pasażerokilometrów (+7,5%). Praca eksploatacyjna wyniosła 18,5 mln pociągokilometrów (+9,2%). To najwyższe wartości dla tego miesiąca od 2012 r. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła ponad 75 km, co odpowiada poziomowi z poprzedniego roku.

W porównaniu z majem 2025 r. liczba pasażerów spadła sezonowo o 1,3 mln osób (-3,6%), natomiast praca przewozowa wzrosła o 5,1%, a średnia długość podróży zwiększyła się o ponad 6 km.

W całym pierwszym półroczu 2025 r. z usług kolei skorzystało prawie 211,3 mln pasażerów (+5,4% r/r). Wartość pracy przewozowej wyniosła 14,2 mld pasażerokilometrów (+6%), a praca eksploatacyjna osiągnęła 110,3 mln pociągokilometrów (+9,1%).

Za nami doskonałe półrocze w przewozach pasażerskich. Dynamiczny wzrost popularności kolei na przestrzeni ostatnich lat to rezultat intensywnej pracy całej branży kolejowej. Ten wyraźny trend wzrostowy warto dalej wzmacniać – podkreślił dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Spadki w przewozach towarowych

W czerwcu przewieziono ponad 17,5 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 1,4 mln ton (-7,4%) w ujęciu rocznym. Praca przewozowa zmniejszyła się do 4,5 mld tonokilometrów (-10%), a praca eksploatacyjna do 6,3 mln pociągokilometrów (-8,3%). Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku wyniosła 257,5 km, co oznacza spadek o 7,5 km rok do roku.

W porównaniu z majem 2025 r. masa przewiezionych ładunków zmniejszyła się o 0,5 mln ton (-2,9%), a praca przewozowa o 150,7 mln tonokilometrów (-3,2%).

W pierwszym półroczu 2025 r. kolej przewiozła ponad 104,9 mln ton towarów, czyli o 5,1% mniej niż w analogicznym okresie 2024 r. Praca przewozowa wyniosła 27 mld tonokilometrów (-7,4%), a praca eksploatacyjna 38,1 mln pociągokilometrów (-6,6%).

Pierwsze półrocze 2025 r. w przewozach towarowych nie przyniosło optymistycznych danych. W żadnym z miesięcy nie odnotowano wyniku lepszego niż rok wcześniej. Realna szansa na wzrost wciąż istnieje – zwłaszcza dla ładunków masowych, niebezpiecznych czy przewożonych w kontenerach na duże odległości – wskazał prezes UTK.

Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

UTK: Trwa badanie satysfakcji pasażerów kolei 2025
Pociągiem na wakacje bez stresu. UTK podpowiada, jak dobrze zaplanować podróż
Idź do oryginalnego materiału