Czy pośrednik finansowy w erze AI pozostało potrzebny? TAK, ale tylko świetnie wyedukowany. Rusza Akademia ANG

11 godzin temu

W dobie rozwoju technologicznego i sztucznej inteligencji zmienia się rola pośredników finansowych – dowiadujemy się z najnowszych badań. Chcąc nadążyć za rynkiem trzeba wciąż nabywać nowe umiejętności, stale aktualizować wiedzę produktową i korzystać z odpowiednich narzędzi automatyzujących pracę. Tego między innymi uczą się eksperci finansowi podczas Akademii ANG. We wrześniu startuje 3. edycja.

Z niedawno opublikowanego raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, iż tylko 21 proc. dorosłych w wieku 25–65 lat w Polsce uczestniczyło w ciągu roku w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji. To niestety jeden z najniższych wyników wśród 13 państw wybranych do porównań. Jak tłumaczą autorzy raportu: “udział w zorganizowanych formach uczenia się dorosłych w Polsce w dużej mierze zależy od decyzji pracodawców. Są to zwykle krótkie szkolenia w miejscu pracy, a uczestnictwo wynika raczej z obowiązku niż z osobistej inicjatywy. Taki model nie odpowiada na wyzwania związane z cyfrową i zieloną transformacją”.

Dlatego ANG Odpowiedzialne Finanse daje możliwość rozwoju i podnoszenia kompetencji swoim nowym ekspertom poprzez Akademię ANG – kompleksowy program szkoleń, który łączy wiedzę produktową z możliwościami, jakie dają rozbudowane narzędzia cyfrowe. To pierwszy na rynku tak kompleksowy program odpowiadający na potrzeby nowo zatrudnionych ekspertów kredytowych.

– Akademia składa się z trzech etapów: webinarów i e-learningu, spotkań z przedstawicielami banków oraz warsztatów stacjonarnych w centrali ANG. Uczestnicy uczą się jak skutecznie wykorzystywać narzędzia cyfrowe w codziennej obsłudze klientów oraz zdobywają wiedzę w zakresie polityk kredytowych, szczegółów dotyczących procesowania wniosków kredytowych, a także wyróżników oferty i wykluczeń, które zawierają. Rozwiązują też konkretne case studies z zakresu kredytu gotówkowego i hipotecznego korzystając z naszych narzędzi cyfrowych. Dodatkowo, zdobywają wiedzę o tym, jak budować markę osobistą eksperta kredytowego w mediach społecznościowych – mówi Justyna Pałaszewska z Działu Wsparcia Kredytów Gotówkowych w ANG, Koordynatorka Akademii ANG.

Nowe technologie w finansach – czy Polacy chcą z nich korzystać?

Wspomniane wcześniej narzędzia cyfrowe wpływają na branżę usług finansowych i proces wybierania oferty kredytowej. Ich zastosowanie ma przełożenie zarówno na działania klientów, jak i pośredników. Według badania “AI w finansach”, przygotowanego dla ANG Odpowiedzialne Finanse, co czwarty respondent już skorzystał z narzędzi opartych o AI lub automatyzację przy wyborze usług finansowych, takich jak kredyty czy pożyczki. Kolejne 31 proc. respondentów nie wyklucza takiej możliwości w przyszłości.

– Łącznie to ponad połowa badanych. To pokazuje, iż Polki i Polacy są otwarci na nowe rozwiązania technologiczne wdrażane w świecie finansów osobistych. Narzędzia oparte na AI są postrzegane jako użyteczne, ale na ten moment nie jawią się jako realna alternatywa dla osobistego wsparcia eksperta lub ekspertki finansowej, zwłaszcza w przypadku bardziej złożonych produktów finansowych np. kredytów hipotecznych – przekonuje Tomasz Kowalski, dyrektor zarządzający w ANG Odpowiedzialne Finanse.

Trend związany z koniecznością wdrażania nowych narzędzi cyfrowych w swojej codziennej pracy dostrzegają sami pośrednicy finansowi. W badaniu dla Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – w którym uczestnikami byli pracownicy i współpracownicy siedmiu firm pośrednictwa finansowego – jako czynnik, który w największym stopniu będzie wpływał na branżę, sami wskazali rozwój nowych technologii i digitalizację. W skali od 1 do 5 odpowiedź ta uzyskała ocenę 4,67.

Jakiego (ludzkiego) wsparcia oczekują Polacy?

Badanie ANG Odpowiedzialne Finanse pokazuje, iż choć Polacy korzystają z narzędzi cyfrowych usprawniających znalezienie najlepszej oferty finansowej, to i tak finalną decyzję wolą podjąć ze wsparciem człowieka. 56 proc. badanych preferuje możliwość wybierania i zawierania umowy bezpośrednio w placówce banku lub u pośrednika kredytowego, jeżeli sprawa dotyczy stosunkowo prostego produktu, takiego jak pożyczka gotówkowa. W przypadku bardziej skomplikowanego rozwiązania finansowego, takiego jak choćby kredyt hipoteczny, odsetek ten wzrasta do 65 proc.

Pośrednicy finansowi mają przez cały czas w oczach Polaków przewagę nad różnego rodzaju narzędziami cyfrowymi. Dodatkowe rozwiązania technologiczne są przydatnym wsparciem w codziennej pracy ekspertów kredytowych, ale koniec końców liczą się wiedza, kompetencje i doświadczenie.

– By móc dobrze i solidnie wykonać swoją pracę eksperci finansowi muszą przede wszystkim orientować się w ofercie różnych banków czy towarzystw ubezpieczeniowych. Wspiera ich w tym technologia – w ANG eksperci korzystają m.in. z porównywarki hipotecznej i gotówkowej, kalkulatora zdolności kredytowej oraz inteligentnego asystenta AI ANGelina. Nie zmienia to faktu, iż wiedza produktowa i znajomość tego jak przebiega proces kredytowy w danym banku to podstawa, która buduje zaufanie klientów. Dlatego postawiliśmy na Akademię ANG, czyli kompleksowy program, który umożliwia rozwój nowym ekspertom w oparciu o solidne fundamenty – podkreśla Tomasz Kowalski, Dyrektor zarządzający w ANG Odpowiedzialne Finanse.

Źródło: ANG Odpowiedzialne Finanse

Idź do oryginalnego materiału