Po Toruniu i Wrocławiu przyszedł czas na Kraków – stolica Małopolski otrzyma rekordowe wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Ponad 223 mln zł trafi do budżetu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego na zakup nowoczesnych tramwajów typu „Lajkonik”. Środki te sfinansują 32 pojazdy, które już w 2023 roku wzmocniły krakowski tabor tramwajowy.

Decyzja Ministerstwa Infrastruktury o zwiększeniu wartości już przyznanych funduszy dla projektu „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część IV i V” pozwoliła na rozszerzenie finansowania w ramach komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność” KPO, a dokładnie działania E1.2.1 – Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach.
Już pod koniec marca MPK podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która przewidywała prawie 128 mln zł dofinansowania na dostawę 18 tramwajów Lajkonik II. Dzięki najnowszej decyzji łączna kwota wsparcia wzrośnie do ponad 351 mln zł – co umożliwi sfinansowanie zakupu aż 50 tramwajów.
Umowy ramowe na 90 nowych tramwajów dla Krakowa podpisane
To największe dofinansowanie spośród wszystkich czterech miast ubiegających się o środki na rozwój transportu tramwajowego. Oznacza to, że Kraków otrzyma pełną kwotę, o którą wnioskował.
Nowoczesna flota dla mieszkańców
Dodatkowe środki z KPO umożliwią dalszą modernizację taboru tramwajowego w Krakowie. MPK planuje docelowo zakup 90 nowych pojazdów – umowy ramowe w tej sprawie zostały już podpisane z firmą PESA Bydgoszcz SA.
To ważna inwestycja dla komfortu mieszkańców i środowiska. Jak zapowiedział prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, miasto planuje całkowicie wycofać z eksploatacji tramwaje pozbawione niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki realizowanym projektom krakowska komunikacja stanie się nie tylko bardziej nowoczesna, ale też bardziej dostępna i przyjazna dla pasażerów.