Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej przekazało w październiku br. lokomotywę manewrową organizacji zajmującej się ochroną dziedzictwa kolei. Maszyna stała nieużywana na terenie wrocławskiego zakładu przy ul. Tęczowej. Po remoncie poprowadzi turystyczne składy w Nowym Łupkowie, stając się czynnym eksponatem.
Seria 1D opracowana przez Fablok przeznaczona była do manewrów oraz prowadzenia lekkich pociągów. Debiut modelu nastąpił podczas imprezy targowej w Poznaniu w 1956 r. Przekazany egzemplarz to jedna z pierwszych konstrukcji z przekładnią elektryczną w polskim kolejnictwie. Dziś pojazdy tej generacji ustępują miejsca nowocześniejszym rozwiązaniom.
Remont i nowa rola na linii kolejowej nr 107
Odnowę przeprowadzą wolontariusze Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych przy wsparciu sponsorów. Zakres obejmuje przywrócenie oryginalnego malowania wraz z historycznymi oznaczeniami oraz odbudowę sprzęgów ogrzewania wagonów. Po remoncie lokomotywa obsłuży krótkie kursy na linii kolejowej nr 107. Zwiedzający będą mogli wejść do kabiny i zajrzeć do przedziału silnikowego – inaczej niż w tradycyjnych muzeach. Pojazd odwiedzą także uczniowie kolejowych szkół technicznych.
Za DOLKOM umowę podpisał prezes Artur Gulczyński, fundację reprezentowali prezes Lidia Baran oraz wiceprezes Piotr Młodzian.






Fot. DOLKOM
Zobacz również:

3 godzin temu





