DORACO zmodernizuje Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk za 351 mln zł

7 godzin temu

Port Gdańsk i DORACO podpisali umowę na kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego w gdańskim Porcie Wewnętrznym. Inwestycja o wartości 351 mln zł brutto pozwoli na obsługę statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m. Zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 r.

Zakres inwestycji składa się z trzech zadań, przy czym rozpoczęcie pierwszych działań zaplanowano na lipiec br. Pierwsze z nich obejmuje rozbudowę konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości blisko 920 m wraz z pogłębieniem dna do 12 m głębokości technicznej. Po modernizacji będzie ono mogło obsługiwać dalekomorskie jednostki o nośności 35 tys. i 100 tys. ton, co znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe portu.

DORACO wykona nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne oraz zamontuje urządzenia odbojowe i cumownicze. Projektowana konstrukcja umożliwi poruszanie się nowoczesnego sprzętu portowego, w tym żurawi samojezdnych obsługujących przeładunki.

Drugie zadanie obejmuje przebudowę układu drogowo-kolejowego dla obiektów magazynowania i konfekcjonowania cukru przy ul. Chodackiego. Powstanie uniwersalny terminal portowy umożliwiający rozładunek specjalistycznych kontenerów, ich magazynowanie, a także przeładunek na statki konwencjonalne oraz jednostki typu BIBO. Wykonawca zbuduje również trafostację zapewniającą odpowiednie zasilanie infrastruktury oraz wagi portowe gwarantujące precyzyjne pomiary.

Trzeci etap dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego w rejonie skrzyżowania ul. Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej. DORACO wykona plac manewrowo-postojowy, wartownię portową oraz zmodernizuje sieć gazową, dostosowując parametry ulic do wymagań technicznych.

Strategiczna rola w sieci TEN-T

Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego stanowi część większego projektu Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T, współfinansowanego w 85% ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Obejmuje on kompleksową przebudowę niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym.

Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze i konieczność przystosowania się do wymagań nowoczesnej logistyki – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Modernizacja ma przygotować infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii i wzmocnić pozycję portu jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim.

Wsparcie rządu dla rozwoju portów morskich

Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury – obecny podczas podpisania umowy, zapewnił o rządowym wsparciu dla inwestycji portowych.

Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne i jako rząd będziemy wspierać wszelkie inicjatywy zwiększające potencjał polskich portów morskich – powiedział, wskazując na dobre wyniki przeładunków w pierwszym półroczu 2025 r.

Jak gwarantuje DORACO, podczas realizacji inwestycji ciąg przeładunków w rejonie Nabrzeża Wiślanego pozostanie niezakłócony. Na etapie przygotowawczym wykonawca sprawdzi teren pod kątem obiektów ferromagnetycznych, zlokalizuje i usunie niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ponadto przedsięwzięcie będzie prowadzone pod nadzorem archeologicznym.

Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat – podsumowała Angelika Cieślowska, prezes zarządu DORACO.

Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdańsk

Zobacz również:

Agro Terminal zmieni oblicze Portu Gdańskiego – możliwości przeładunkowe zwiększą się czterokrotnie
Port Gdańsk w centrum europejskiej strategii: inwestycje w bezpieczeństwo i rozwój
Idź do oryginalnego materiału