Budowa kluczowej drogi krajowej prowadzącej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” nabiera tempa! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła podpisanie drugiej umowy na realizację strategicznej trasy, która połączy przyszłą elektrownię z drogą ekspresową S6. Nowa droga do elektrowni jądrowej to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
Droga do elektrowni jądrowej już wkrótce
Nowy odcinek drogi krajowej będzie miał długość blisko 15 km i połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na trasie S6. Umowa, opiewająca na prawie 200 mln zł, została zawarta z konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Realizacja odbędzie się w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, iż wykonawca najpierw przygotuje pełną dokumentację projektową, uzyska decyzję ZRID, a następnie rozpocznie prace budowlane w terenie. Nowa droga do elektrowni jądrowej ma być gotowa najpóźniej w II kwartał 2029 roku.
Cała droga krajowa „Lubiatowo-Kopalino” będzie liczyć około 26 km i została podzielona na dwa zadania – odcinek Lubiatowo – DW213 o długości ok. 11 km (umowa podpisana w kwietniu br.), oraz odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na S6 o długości ok. 15 km (aktualnie podpisana umowa). Trasa będzie miała przekrój 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) i zostanie poprowadzona po nowym śladzie, dzięki czemu umożliwi szybki i bezpieczny dojazd z drogi ekspresowej S6 do terenu elektrowni.
Dodatkowo w ramach inwestycji, w trakcie budowy S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, przewidziano wykonanie łącznika, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z węzłem Łęczyce, zapewniając pełną integrację nowej drogi krajowej z trasą ekspresową.
Mamy pierwszą dobrą wiadomość dzisiejszego dnia. Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę drugiego odcinka drogi krajowej do elektrowni jądrowej @PEJ_PL „Lubiatowo-Kopalino” @GDDKiA @MI_GOV_PL @PomorskieEU @PUW_Gdansk
— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) July 4, 2025
Dlaczego budowa drogi do elektrowni jest tak ważna?
Droga do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w ramach „Programu wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”. Dzięki temu projekt ma zapewnione finansowanie i priorytetowy status w realizacji.
Trasa będzie dostosowana do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś, co umożliwi transport kluczowych elementów technologicznych niezbędnych do budowy i funkcjonowania elektrowni. Podczas projektowania drogi szczególną uwagę poświęcono ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko i komfort życia lokalnej społeczności. Nowa droga pozwoli zmniejszyć hałas, drgania i emisję spalin na drogach lokalnych, a jednocześnie poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Budowa trasy do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” to bowiem inwestycja o strategicznym znaczeniu – zarówno dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, jak i mieszkańców regionu. Dzięki niej znacznie poprawi się przepustowość lokalnego układu komunikacyjnego, odciążone zostaną lokalne drogi, szczególnie w okresie turystycznym oraz skróci się czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami gminy Choczewo. Jej realizacja poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Rusza budowa kolejnego odcinka S17. Wojewoda wydał decyzję