Zakończyła się przebudowa historycznego dworca kolejowego Swarzewo w woj. pomorskim. Dzięki modernizacji podróżni mogą korzystać z komfortowej i nowoczesnej przestrzeni, spełniającej aktualne standardy obsługi, w tym pasażerów o szczególnych potrzebach.
Niewielki dworzec Swarzewo otwarty dla podróżnych (fot. PKP S.A.)Przystanek kolejowy Swarzewo znajduje się przy linii kolejowej 213 Reda – Hel i korzystają z niego pasażerowie pociągów regionalnych POLREGIO z Helu do Gdyni Głównej. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała średnio do 300 pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej ok. 26 pociągów dziennie.
Przystanek w Swarzewie uruchomiono w 1903 r. w związku z budową prywatno-samorządowej kolei lokalnej Puck – Krokowa. Kolej ta, zbudowana przez specjalizującą się w tego typu inwestycjach firmę, posiadała wówczas w Swarzewie tylko niewielki, parterowy budynek dworca. Budowa linii w kierunku Helu w latach 1920-1922 spowodowała konieczność wzniesienia nowego dworca. Data jego budowy nie jest jednak jednoznacznie ustalona – linię budowały początkowo władze wojskowe jako zaopatrzeniową, dopiero we wrześniu 1922 r. przekazano ją w gestię Ministerstwa Kolei Żelaznych jako kolej użytku publicznego. Prawdopodobnie budynek powstał na początku lat 20. ubiegłego wieku.

Celem przebudowy dworca Swarzewo było przywrócenie obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki budynku. Renowację przeszła elewacja budynku. W pierwszych założeniach planowano, iż elewacja zostanie wykończona cegłą, natomiast w trakcie prac okazało się, iż cegła ta jest bardzo zniszczona, a dodatkowo ubytki w cegle zastąpione są wstawkami z betonu. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków przywrócono historyczną elewację – biały tynk z czarnymi napisami. Odtworzona na wzór historycznej została stolarka okienna i drzwiowa, a na elewacji od strony torów pojawił się zegar.
– Udostępniamy pasażerom kolejny zrewitalizowany dworzec, tym razem pochodzący lat 20. ubiegłego wieku, który odzyskał swój historyczny charakter, a jednocześnie został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów kolei. Podróżni korzystający z tego przystanku, na co dzień dojeżdżający do Trójmiasta, mają od dziś do dyspozycji komfortowy obiekt – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
We wnętrzu znajdują się niewielka poczekalnia oraz toalety. Posadzka składa się z dużych szarych płyt gresowych przypominające lastriko, natomiast na ścianach, do wysokości lamperii, wzór przypominający sztukaterię. W poczekalni znajdują się ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar. W jej pobliżu jest również niewielkie pomieszczenie na wynajem, spółka PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. W przestrzeni obsługi pasażerów wytyczono również miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.

1 godzina temu