E-handel przez cały czas umacnia swoją pozycję

14 godzin temu

Internetowy handel zyskuje na znaczeniu.

Jego stabilny wzrost o 8% r/r oznacza dodatkowe 551 mln zł w cyfrowych koszykach i mimo sezonowo niższej dynamiki w czerwcu, dowodzi, iż cyfrowy kanał sprzedaży przez cały czas umacnia swoją pozycję w strukturze rynku.

W opinii Krajowej Izby Gospodarczej czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, iż nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne. Na tym tle e-handel prezentuje się znacznie lepiej. Można się spodziewać, iż druga połowa roku przyniesie kolejne wzrosty, zwłaszcza jeżeli branża przez cały czas będzie inwestować w logistykę, personalizację, omnichannel i poprawę zakupowych doświadczeń e-klientów.

E-handel w czerwcu 2025

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość GUS, w czerwcu 2025 r. obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 110,061 mld zł. Okazały się one o 2,1% niższe niż w maju oraz o 1,8% wyższe niż w czerwcu roku 2024. KIG szacuje, iż 74,9% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 82,436 mld zł. Była ona o 2,1% niższa niż w maju i o 2,1% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w czerwcu 2025 r. stanowiły 8,7% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (82,436 mld zł) i osiągnęły wartość 7,172 mld zł. Były one o 3,0% mniejsze niż w maju. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8,0% wyższe niż przed rokiem.

Konsumenci ostrożni, ale e-handel nie zwalnia tempa

Zdaniem ekspertki Cross-border.pl, Małgorzaty Dadun: – Czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, iż nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne, mimo poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Wzrost sprzedaży detalicznej o 2,1% r/r to wynik poniżej oczekiwań i prognoz KIG, co potwierdza, iż Polacy przez cały czas z rozwagą podchodzą do zakupów – także tych codziennych. Na tym tle e-handel prezentuje się znacznie lepiej. Jego stabilny wzrost o 8% r/r oznacza dodatkowe 551 mln zł w cyfrowych koszykach i mimo sezonowo niższej dynamiki w czerwcu, dowodzi, iż cyfrowy kanał sprzedaży przez cały czas umacnia swoją pozycję w strukturze rynku.

Najważniejsze obserwacje e-handlu w czerwcu 2025:

  • Żywność i napoje: choć nominalnie wzrost to tylko 47 mln zł rok do roku, procentowy skok aż o 53,1% pokazuje, iż e-grocery powoli, ale systematycznie zdobywa teren. Nie mówimy jeszcze o przełomie, ale ten trend warto śledzić z uwagą.
  • Motoryzacja online: aż 4-krotny wzrost r/r (+242 mln zł) może wskazywać na boom zakupowy w częściach i rynku wtórnym, gdzie ceny bywają bardziej konkurencyjne.
  • Moda i tekstylia: Wzrost o 176 mln zł (17,2% r/r) potwierdza umocnienie trendu zakupów odzieżowych w sieci.
  • Meble, RTV i AGD: Polacy wydali o 115 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost o 12%). To kategoria, w której e-commerce od lat ma silną pozycję, a zaufanie konsumentów przekłada się na rosnące koszyki zakupowe.
Więcej: https://kig.pl/aktualnosc-ekonomicz/e-handel-w-czerwcu-2025-czerwcowy-chlod-nie-tylko-w-pogodzie/
Zobacz raport: https://kig.pl/wp-content/uploads/2025/07/Miesiecznik-e-handlu_2025-07-22.pdf
Idź do oryginalnego materiału