Ewelina Kufel, OTCF: konsekwentnie rozwijamy inicjatywy cyrkularne [KOMENTARZ]

3 tygodni temu

Jako OTCF S.A. już od kilku lat aktywnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju poprzez działania w ramach programu 4F Change. Program ten nie tylko wpisuje się w nowe regulacje dotyczące segregacji odpadów tekstylnych, ale także wyznacza standardy w zakresie odpowiedzialności producentów za obieg cyrkularny odzieży i wpływa na edukację konsumentów w zakresie odpowiedzialnej mody – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Ewelina Kufel, ESG Project Manager w OTCF S.A.

Nasza wieloletnia kooperacja z firmą Ubrania do Oddania, specjalizującą się w zbiórce i recyklingu odzieży, pozwala klientom oddawać niepotrzebne ubrania dowolnej marki w salonach 4F, poprzez Ubraniomaty oraz za pośrednictwem bezpłatnego kuriera zamawianego online. Dodatkową motywacją dla klientów jest możliwość uzyskania 20 proc. rabatu na zakupy w 4F po oddaniu 10 kg odzieży, a także przekazanie 5 zł na działalność Fundacji 4F Pomaga, realizującej projekty sportowe na rzecz dzieci i młodzieży.

Liczne projekty promujące gospodarkę cyrkularną

Zbiórka ubrań jest stałym elementem programu 4F Change. Oprócz niej, realizujemy liczne projekty pilotażowe wspierające model gospodarki o obiegu zamkniętym. Przykładem jest inicjatywa „Nie szukaj dziury w całym”, w ramach której uszkodzone ubrania są naprawiane, a następnie ponownie wprowadzane do sprzedaży. Klienci mogą nabyć odzież z widocznymi naprawami, takimi jak kolorowe łaty czy wymienione zamki, co nie tylko pozwala na zmniejszenie ilości odpadów, ale również promuje trend naprawy zamiast wyrzucania. Każdy taki produkt posiada specjalną metkę informującą o przeprowadzonej renowacji, co dodatkowo podkreśla jego unikatowy charakter.

Wartym uwagi jest również projekt „Upcycled Jackets. Dog Approved”, w ramach którego ze starych kurtek marki 4F tworzono oryginalne ubrania dla psów. Inicjatywa ta łączyła cele ekologiczne i społeczne, ponieważ promowała adopcję zwierząt ze schroniska Psie Pole i zwracała uwagę na problem marnowania materiałów tekstylnych. Dodatkowo, w czerwcu 2023 roku 4F wdrożyło usługę „Nie wyrzucaj, naprawiaj”, dostępną we wszystkich salonach marki. Klienci mogą skorzystać z profesjonalnych napraw odzieży i akcesoriów 4F, takich jak wymiana zamków, suwaków, rzepów czy naprawa rozdarć i uszkodzonych szwów. Konsekwentnie rozwijamy inicjatywy cyrkularne i dążymy do tego, by zbiórka i naprawa ubrań stały się standardową ofertą dla klientów.

Minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko

Strategia 4F Change obejmuje szeroki wachlarz działań mających na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Oprócz systemu zbiórki odzieży, usługi naprawczej i projektów upcyklingowych, firma angażuje się również w inne inicjatywy wspierające zrównoważoną modę, w tym:

  • Sprzedaż produktów w drugim obiegu – w ramach programu 4F Change, odzież marki 4F, która została poddana renowacji, jest ponownie wprowadzana do sprzedaży w wybranych sklepach. To rozwiązanie pozwala na maksymalne wydłużenie cyklu życia ubrań i redukcję odpadów tekstylnych.
  • Działania edukacyjne – 4F aktywnie edukuje swoich klientów w zakresie zrównoważonej mody, odpowiedzialnej konsumpcji i ekologicznych alternatyw dla wyrzucania ubrań.
  • Wspieranie organizacji społecznych – zyski ze zbiórek odzieży trafiają do Fundacji 4F Pomaga, która realizuje programy dla dzieci i młodzieży, takie jak „W zasięgu sportu”, umożliwiające renowację boisk szkolnych w nowoczesne obiekty sportowe.
  • Eksperymentalne projekty upcyklingowe – testujemy nowe metody przekształcania odzieży i tekstyliów, np. w nietypowe produkty, jak akcesoria dla zwierząt czy limitowane edycje odzieży z recyklingu.

Działania OTCF były wielokrotnie nagradzane w prestiżowych konkursach branżowych. Firma otrzymała m.in.: wyróżnienie w zestawieniu Listków CSR Polityki oraz w konkursie Stena Circular Economy Award za działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym i promowania odpowiedzialnej mody czy I miejsce w kategorii „Firma Eko Hero Małopolski 2023” za pionierskie podejście do zbierania i odnawiania tekstyliów.

Autorką komentarza jest Ewelina Kufel, ESG Project Manager w OTCF S.A.

Idź do oryginalnego materiału