Francuzi i Brytyjczycy zbudują odporny na rosyjskie zakłócenia eLoran

9 godzin temu

Wielka Brytania i Francja będą tworzyć nowy system wspomagający działanie Globalnego Systemu Pozycjonowania GPS, tak by można było w razie silnych zakłóceń go zastąpić. To ulepszony system nawigacji dalekosiężnej oparty na nadajnikach naziemnych – eLoran.

Wielka Brytania i Francja będą razem współpracować tworząc nową infrastrukturę wspomagającą system GPS i mogącą w razie silnych zakłóceń go zastąpić – ogłoszono po spotkaniu prezydenta Francji Emmanuela Macrona i premiera Wielkiej Brytanii Keira Starmera.

Wielka Brytania i Francja będą ściślej współpracować nad technologią wspierającą i zastępującą w razie potrzeby znany Globalny System Pozycjonowania (GPS), który jest coraz bardziej podatny na zakłócenia w wielu regionach świata – stwierdził wspólny komunikat rządów Wielkiej Brytanii i Francji.

Departament Nauki, Innowacji i Technologii (DSIT) rządu Wlk. Brytanii ogłosił partnerstwo a także wymienił szereg innych wspólnych programów naukowo-technologicznych Wielkiej Brytanii i Francji. Jednak system GNSS jest najważniejszy, choćby dlatego, iż jest używany przez armie obu państw oraz przez ruch lotniczy i transport morski oraz lądowy praktycznie na całym świecie. Tymczasem Rosjanie i Chińczycy opracowali technologie jammingu, które pozwalają zakłócać sygnały GPS wszystkich systemów pozycjonowania satelitarnego GNSS.

GPS od początku został stworzony dla armii USA jako system umożliwiający określenie położenia dowolnego obiektu z urządzeniem odbiorczym na Ziemi z błędem kilku metrów. Dokładność i łatwość stosowania spowodowały, iż powszechnie zaadaptowały go branże cywilne. Systemy nawigacji samochodowych i dokładny pomiar czasu pomogły nie tylko transportowi, ale umożliwiły oznaczanie znacznikami czasu i miejsca transakcji biznesowych.

Jednak w tej chwili jamming stosowany przez Rosjan ze stacji umieszczonych na statkach floty cieni oraz w obiekcie pod Kaliningradem spowodował, iż GPS stał się na Morzu Bałtyckim trudny do stosowania. Niedawno Szwedzka Administracja Morska ostrzegła przed zakłóceniami na Morzu Bałtyckim stwierdzając: „Od pewnego czasu sygnały są zakłócane, co oznacza, iż nie można ufać pozycjonowaniu systemu”. Rosjanie prowadzili też zagłuszanie sygnałów GPS zgłoszone przez bułgarskich pilotów na Morzu Czarnym. Podobne zdarzenia były zgłaszane przez Rumunię. W zeszłym roku Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) stwierdziła, iż zakłócanie sygnału GPS stanowi w tej chwili poważny problem bezpieczeństwa lotów, są też przykłady spoofingu, czyli umyślnego podawania mylnej pozycji. W rejonie frontu na Ukrainie GPS już nie działa zagłuszany przez rosyjskie systemy walki radioelektronicznej.

Pozyskane od Rosjan technologie umożliwiły Iranowi zastosowanie jammingu w Cieśninie Ormuz i u wejścia do Zatoki Perskiej.

DSIT poinformowała, iż francuscy i brytyjscy eksperci będą pracować nad zwiększeniem odporności infrastruktury krytycznej na zakłócenia sygnału. Będzie to system infrastrukturalny powiązany z instalacjami naziemnymi o nazwie eLoran (ulepszona nawigacja dalekiego zasięgu). System ten wykorzystuje naziemne wieże radiowe działające w paśmie niskiej częstotliwości 90-110 kHz, co jest znacznie trudniejsze do zakłócenia. Wykorzystanie pasm niskiej częstotliwości umożliwia przesyłanie sygnałów na duże odległości do obszarów, do których nie docierają satelitarne systemy PNT, na przykład wewnątrz budynków. Nowy jest także odbiornik, tak by mógł obsłużyć nowy typ transmisji o zmienionej charakterystyce.

Z deklarowaną dokładnością sięgającą ok. 8 metrów eLoran staje się konkurencyjny w porównaniu z nieulepszonym systemem GPS. eLORAN zawiera również dodatkowe impulsy, które mogą przesyłać dane pomocnicze, takie jak poprawki DGPS. System ten może stanowić alternatywę w sytuacjach, gdy GPS jest niedostępny lub działa nieprawidłowo.

Brytyjskie Ministerstwo Obrony (MoD) również w zeszłym roku wydało wniosek o udzielenie informacji (RFI) na przenośną sieć eLoran składającą się z co najmniej trzech nadajników, które można transportować w kontenerze transportowym w celu wdrożenia w terenie.

W maju brytyjski rząd ogłosił również przetarg na wykonawcę, który zbuduje i będzie obsługiwał krajowy system PNT eLoran w Wielkiej Brytanii, co sugeruje, iż decyzja w sprawie tej technologii mogła już zostać podjęta.

Według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez ISBiznes.pl Szwedzi ze względu na stałe już w tej chwili zakłócania sygnału GPS na Bałtyku przez Rosjan chcą „wspólnych konsultacji” z państwami wybrzeża Morza Bałtyckiego należącymi do UE i NATO i „niewykluczona jest propozycja zbudowania systemu wspomagającego GPS”, co mogłoby także wskazywać na eLoran.

Idź do oryginalnego materiału