Polski rynek operatorów infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych będzie się konsolidował, a GreenWay Polska może być zainteresowany kolejnymi przejęciami, poinformował ISBnews prezes Maciej Gajewski.
„Nie jest tak, iż w Europie funkcjonują paneuropejscy operatorzy, którzy są wszędzie mocni. My realizujemy strategię lokalnych liderów, co oznacza, iż chcemy dopasowywać się do oczekiwań klientów na poszczególnych rynkach lokalnych, które często znacząco różnią się od siebie. Specyfika tych rynków, gdzie najbardziej obiecujące lokalizacje zostały już rozdysponowane, powoduje, iż nie jest łatwo na nie wejść nowym graczom, szczególnie chcącym budować swoją sieć od zera” – ocenił Gajewski w rozmowie z ISBnews podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 w Katowicach.
Przyznał jednocześnie, iż należy spodziewać się akwizycji mniejszych sieci przez silniejszych graczy.
„Konsolidacja będzie postępować, bo w dłuższym horyzoncie to jest biznes zbyt kapitałochłonny, bazujący na skalowaniu, żeby na dłuższą metę mogły na nim przetrwać niewielkie sieci. GreenWay również może być zainteresowany kolejnymi przejęciami w Polsce, a także wejściem na kolejne rynki w regionie Europy Środkowej i Wschodniej” – zadeklarował Gajewski.
Prezes GreenWay Polska jest zdania, iż moc ładowania na poziomie 400 kW dla samochodów osobowych jest wystarczająca, żeby doświadczenie ładowania przez kierowcę samochodu elektrycznego było zbliżone do tankowania paliwa przez kierowcę samochodu spalinowego.
„Spodziewam się, iż postęp, jeżeli chodzi o prędkości ładowania, będzie dyktował raczej rynek eHDV, więc to tam oczekiwałbym wyścigu operatorów o większe moce ładowania. W przypadku samochodów osobowych jesteśmy już raczej blisko granicy” – stwierdził.
W jego ocenie nie ma na obecną chwilę perspektyw na obniżenie cen ładowania samochodów na publicznych stacjach ładowania.
„Biorąc pod uwagę obecną liczbę pojazdów elektrycznych i punktów ładowania, a także stopień ich wykorzystania, najważniejszy wpływ na koszty operatorów mają dziś opłaty dystrybucyjne. To sprawia, iż ceny ładowania dla użytkowników nie mogą być znacząco niższe i nie zanosi się na to, żeby mogło się to zmienić w najbliższej przyszłości, jeżeli nie będzie zmian w kształtowaniu stawek dystrybucyjnych dla e-mobilności. Strategia oferowania na stacjach ładowania niskich cen rzędu 2,5 zł i mniej za kWh jest krótkowzroczna, bo zwyczajnie nie pokrywa wszystkich kosztów operatora” – podsumował prezes.
GreenWay Polska jest częścią międzynarodowej grupy GreenWay, działającej w obszarze elektromobilności. Jak podaje spółka, posiada najintensywniej rozwijającą się sieć ładowania samochodów elektrycznych w środkowym regionie Europy. w tej chwili GreenWay zarządza siecią 2 430 publicznych punktów ładowania w 1 060 lokalizacjach.
Źródło: ISBnews