Grupa Metro, właściciele m.in. sieci Makro Cash & Carry, od czterech lat wdraża wielokanałową strategię sCore. Efekty widać w wynikach finansowych.
Po udanym przyspieszeniu wzrostu sprzedaży, w tej chwili nacisk kładziony jest mocniej na produktywność i rentowność. Niemiecka Grupa hurtowa poczyniła już postępy w obu tych obszarach, jednocześnie utrzymując silny nacisk na zrównoważony wzrost. Koncentracja na kliencie, efektywność i dopracowana strategia asortymentowa znajdują wyraźne odzwierciedlenie w wynikach finansowych za rok obrotowy 2024/25, stanowiąc dla Metro solidną podstawę na nadchodzący rok.
Wielokanałowy ekosystem
Po blisko czterech latach konsekwentnego wdrażania wielokanałowej strategii hurtowej sCore, Metro odnotowuje pozytywny rezultat: pomimo utrzymujących się trudnych warunków geopolitycznych i inflacji kosztów, spółka po raz kolejny osiągnęła skorygowany o inflację wzrost sprzedaży. Z wyłączeniem Niemiec, Metro zdołało odnotować wzrost we wszystkich kanałach i regionach w ujęciu skorygowanym o kurs walutowy i portfel, co dodatkowo umocniło jego pozycję rynkową. Dzięki wzrostowi sprzedaży o 5,8 proc. (skorygowanemu o kurs walutowy i portfel) spółka osiągnęła górną połowę swojego zakresu prognoz w minionym roku obrotowym, a zgłoszona sprzedaż całkowita wzrosła o 4,6 proc. do 32,4 mld euro. Oczekiwania dotyczące skorygowanego wskaźnika EBITDA zostały nieznacznie przekroczone, przy czym skorygowany wskaźnik EBITDA wzrósł o 112 mln euro (skorygowany o kurs walutowy) do 1 192 mln euro (skorygowany o kurs walutowy i portfel +111 mln euro). Po udanym przyspieszeniu wzrostu sprzedaży, uwaga przesuwa się teraz w większym stopniu w kierunku produktywności i rentowności. Postępy zostały już poczynione w obu tych obszarach, bez utraty z pola widzenia zrównoważonego wzrostu.
– Metro jest teraz bardziej skoncentrowane, wydajne i wyraźnie pozycjonowane niż kiedykolwiek wcześniej. Połączenie sklepów, dostaw, internetowego rynku i cyfrowych usług tworzy ekosystem, który całościowo zaspokaja potrzeby klientów na rosnącym, rozdrobnionym rynku. Nasz wielokanałowy model biznesowy pokazuje, jak wygląda przyszłość handlu hurtowego, a dzięki naszemu jasnemu kierunkowi kontynuowaliśmy wzrost sprzedaży w minionym roku obrotowym. Nasza operacyjna EBITDA również znacznie wzrosła, torując drogę do dalszych inwestycji rozwojowych. Koncentrujemy się na adekwatnych priorytetach, a na szczycie naszej listy dla wszystkich inicjatyw zawsze znajduje się jedna rzecz: zadowolenie klienta – komentuje Dr Steffen Greubel, CEO Metro AG.
Kluczowe wskaźniki
Wszystkie kanały sprzedaży Metro były w stanie zwiększyć swoją sprzedaż w roku obrotowym 2024/25. Biznes stacjonarny w hurtowniach Metro wzrósł o 3 proc. (739 mln euro), częściowo dzięki cennikowi warstwowemu „Kup więcej, płać mniej” i szerokiej gamie produktów ultra-świeżych. Biznes dostaw wzrósł o 14 proc. (1,1 mld euro), co czyni go wyraźnym motorem wzrostu wielokanałowego modelu Metro. Sprzedaż online również wzrosła o 19 proc. (57 mln euro), głównie dzięki rosnącej sprzedaży na internetowym rynku B2B Metro Markets.
Strategiczne wskaźniki sukcesu sCore pokazały znaczący postęp w roku obrotowym 2024/25, z niespotykanym dotąd naciskiem na hurt, dostawy i cyfryzację. Sprzedaż od klientów strategicznych stanowiła 77 proc., dostępność zapasów osiągnęła 97 proc., a Metro zwiększyło udział sprzedaży marek własnych do 26 proc., dzięki inicjatywie „Rok Marki Własnej”. Udział sprzedaży FSD (Food Service Distribution) wzrósł do 28 proc. całkowitej rocznej sprzedaży (w porównaniu do 17 proc. przed wdrożeniem sCore), podczas gdy udział przychodów cyfrowych wzrósł do 16 proc. (w porównaniu do 6 proc. przed wdrożeniem sCore).
Kamienie milowe
Metro osiągnęło znaczące kamienie milowe i stworzyło zrównoważony wzrost w minionym roku obrotowym. Od 2022 r. całkowita sprzedaż, skorygowana o efekty portfelowe i kursowe, wzrosła z 22 mld euro do 32 mld euro. Sprzedaż produktów ultra-świeżych, które są szczególnie ukierunkowane na segment klientów HoReCa, znacznie wzrosła z 5 mld euro w roku obrotowym 2021 do 8 mld euro w roku obrotowym 2025. Dr Steffen Greubel stwierdził.
– Cieszymy się z postępów, jakie poczyniliśmy. Nasze liczby, jakość naszej organizacji i zadowolenie naszych klientów pokazują, iż obraliśmy adekwatną drogę w 2022 roku i konsekwentnie dążymy do naszych celów od tamtej pory. Wysiłki opłaciły się. Nie spoczywamy jednak na laurach i postawiliśmy sobie ambitne cele na nadchodzący rok obrotowy. Na przykład, w 'Roku Ultra Świeżości’ zamierzamy osiągnąć dodatkowy 1 mld euro sprzedaży w tym kluczowym dla naszych klientów obszarze – mówi.
Perspektywy rozwoju
Zarząd przewiduje na rok obrotowy 2025/26 ogólny wzrost sprzedaży od 3 proc. do 6 proc. (skorygowany o efekty kursowe i portfelowe; 2024/25: 6 proc., sprzedaż absolutna 32 mld euro). Ponadto oczekuje wzrostu skorygowanej sprzedaży EBITDA o 50 do 150 mln euro w porównaniu z rokiem obrotowym 2024/25 (podstawa porównawcza z 2024/25: 1 192 mln euro). Wzrost sprzedaży napędzany przez sCore generalnie przyczynia się do wzrostu wskaźnika EBITDA. Dodatkowo, oczekuje się, iż środki zwiększające efektywność kosztową przyniosą dalsze oszczędności.

3 godzin temu







