Handel kontra wyhamowanie sprzedaży. Największe sieci mają różne strategie

9 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Lidl chce otwierać sklepy w mniejszych miejscowościach, Auchan zmniejsza powierzchnie swoich sklepów, a Biedronka remontuje już istniejące sklepy. Sieci handlowe mają różne strategie, ale tylko jeden cel: zwiększenie sprzedaży i zysków firmy. Sprawdzamy, jak radzą sobie największe sieci handlowe, gdy sprzedaż detaliczna znacząco hamuje.


Jak już informowaliśmy w Interii Biznes, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2025 roku wzrosła o 2,2 proc. rok do roku, wobec 4,4 proc. w maju br., wynika z danych GUS. To znaczące wyhamowanie wzrostu sprzedaży detalicznej, co może martwić także handlowców w Polsce.


Żabka zyskuje mimo złej pogody. Stawia na gastronomię


W drugiej połowie roku poznajemy wyniki finansowe głównych sieci handlowych w Polsce. W II kwartale 2025 r. zysk netto Żabki wyniósł 192 mln zł wobec oczekiwanych wcześniej 179,1 mln zł, był zatem wyższy od prognoz:Reklama


"Pomimo wysokiej bazy z drugiego kwartału poprzedniego roku oraz niekorzystnych warunków pogodowych w maju, sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła w pierwszym półroczu 2025 r. o 6,1 proc." - napisała sieć w komunikacie.


Dobre wyniki finansowe za całe pierwsze półrocze mają potwierdzać, iż inwestycje Żabki w kolejne lokale i rozbudowa oferty mają sens. Sieć zaznaczyła, iż w tym okresie otworzyła już ponad 800 nowych placówek, co przybliża ją do rocznego celu na poziomie ponad 1300 otwarć w całym 2025 r.:
"W czerwcu 2025 r. zakończyliśmy strategiczny projekt montażu pieców gastronomicznych we wszystkich sklepach, dzięki czemu możemy rozwijać menu posiłków na ciepło" - powiedział Tomasz Blicharski Group Chief Strategy & Development Officer w Żabce.
Na koniec czerwca 2025 r. sieć Żabka liczyła już 11 793 sklepów, co oznacza wzrost o blisko 11 proc. rok do roku.


Zyski Biedronki spadają. Spółka planuje też remonty


Z kolei Grupa Jeronimo Martins miała w drugim kwartale 2025 roku 142 mln euro zysku netto - to o 8,9 proc. mniej niż przed rokiem. W raporcie spółka podała, iż przychody Biedronki wzrosty w tym czasie o 9,6 proc. i przekroczyły 9 mld euro.
Biedronka otworzyła w pierwszej połowie 2025 roku 81 kolejnych sklepów. Na koniec czerwca br. sieć sklepów sieć liczyła sobie 3802 lokalizacji, a Biedronka do końca roku planuje otworzyć 130-150 sklepów netto (różnica między otwartymi i zamkniętymi sklepami - przyp. red.). Jak informuje money.pl, planuje także remonty już istniejących lokali w liczbie choćby 275 sklepów do końca 2025 roku.
Sieć ma swoje sklepy także w Portugalii, Kolumbii i na Słowacji. Jeronimo Martins do końca 2026 roku tylko u naszych południowych chce otworzyć 50 sklepów. Pierwsza Biedronka działa na Słowacji od marca br.


Tyle podatków Auchan zapłacił w Polsce


Siec sklepów Auchan od wielu miesięcy znajduje się w czołówce raportów o najtańszych koszykach zakupowych w Polsce. Sieć w ubiegłym roku stawiała na modernizację sklepów i stopniowe zmniejszanie powierzchni handlowej, poinformował serwis businessinsider.com.pl, co miało umożliwić utrzymanie niskich cen bez utraty jakości obsługi.
Auchan w 2024 roku odprowadził do polskiego budżetu blisko 800 mln zł w postaci podatków:
125 mln zł podatku od sprzedaży detalicznej,237 mln zł nadwyżki podatku VAT19 mln zł podatku CIT387 mln zł w zaliczkach na ZUS i PIT
Firma posiada w Polsce 110 sklepów własnych. Współpracuje też z 27 sklepami franczyzowymi i 105 sklepami typu convenience. Przychody Auchan ze sprzedaży w 2024 r. przekroczyły w Polsce 10,9 mld zł, a zysk netto wyniósł 167 mln zł.


Lidl otwiera się na małe miasta w Polsce


Rozbudowę sieci sklepów planuje także Lidl Polska, który na koniec czerwca br. dysponował ponad 900 sklepami w całym kraju. Dalsza ekspansja ma przebiegać na stabilnym poziomie, nieco zmienią się natomiast jej kierunki. W czerwcu rozpoczęto budowę nowego centrum dystrybucyjnego w Skawinie, gdzie już w 2027 roku pracę ma znaleźć ok. 250 osób:
"To strategiczna inwestycja, która wesprze rozwój sieci na południu kraju i zwiększy naszą efektywność logistyczną" - mówiła Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
W pierwszym półroczu bieżącego roku otwarto kilkanaście nowych sklepów Lidla, m.in. w Rypinie, Miliczu, Marcinkowie, Szubinie, Wolbromiu czy Zakręcie.
Idź do oryginalnego materiału