Historyczna umowa! Airbus dostarczy nowe samoloty A220 dla LOT-u

8 godzin temu

W poniedziałkowe popołudnie, podczas trwających w Paryżu targów lotniczych Paris Air Show, ogłoszono zawarcie przełomowej umowy na mocy której Airbus dostarczy do Polskich Linii Lotniczych nowe samoloty regionalne. Europejski producent dostarczy polskiemu przewoźnikowi 40 samolotów A220, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 44 maszyny. Umowa ta jest efektem trwającego od miesięcy przetargu, w którym Airbus pokonał swojego głównego rywala – brazylijskiego Embraera.

A220 to nowoczesna maszyna regionalna, oferująca znacznie lepszą efektywność paliwową i niższe koszty operacyjne w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów. Wersje A220-100 i A220-300, które trafią do floty LOT-u, napędzane są silnikami Pratt & Whitney PW1500G. Dzięki nim samoloty zużywają o około 20–25 procent mniej paliwa, oferując jednocześnie większy zasięg i komfort podróży.

Wersja A220-100 może zabrać na pokład od 100 do 135 pasażerów w zależności od konfiguracji. Jest to jednocześnie najmniejsza maszyna w portfolio Airbusa. Z kolei A220-300 zabiera na pokład od 120 do 160 pasażerów.

LOT zapowiedział, iż nowe maszyny posłużą przede wszystkim do obsługi połączeń regionalnych oraz jako istotny element siatki, która w przyszłości ma koncentrować się wokół planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. To właśnie z myślą o tej inwestycji narodowy przewoźnik rozpoczął proces unowocześniania floty.

Dokładnie za dwa lata do floty @LOTPLAirlines dołączą pierwsze samoloty z rodziny Airbus A220. Dzięki podpisanej dziś umowie pozyskamy 40 samolotów w wariantach -100 i -300 oraz uzyskamy prawa do kolejnych 44 egzemplarzy. To największe zamówienie w historii PLL LOT.

Nowa… pic.twitter.com/7OjqbCAEVW

— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) June 16, 2025

Wybór Airbusa ma jednak nie tylko wymiar operacyjny, ale także polityczno-gospodarczy. Transakcja wpisuje się w pogłębiające się relacje między Polską a Francją. Airbus, chcąc przekonać stronę polską do swojej oferty, zadeklarował rozszerzenie współpracy przemysłowej z polskimi podwykonawcami. Elementy do nowych samolotów mają być produkowane m.in. w zakładach pod Warszawą, co ma istotne znaczenie dla lokalnego rynku pracy i rozwoju krajowego sektora lotniczego.

Jest to też historyczna umowa, gdyż nigdy dotąd LOT nie zamówił samolotów produkowanych przez Airbusa.

Wprowadzenie nowego typu samolotu do floty wymagać będzie dodatkowych inwestycji – w szkolenie personelu, zaplecze techniczne oraz infrastrukturę serwisową. Jednak przedstawiciele LOT-u są przekonani, iż dzięki wsparciu Airbusa proces ten przebiegnie sprawnie, a pierwsze maszyny będą mogły rozpocząć operacje już w najbliższych latach.

Dla LOT-u to jedno z największych zamówień w historii, a dla Airbusa – kolejny dowód na rosnącą pozycję A220 na światowym rynku samolotów regionalnych. Jak podkreślają eksperci, to także jasny sygnał o kierunku, w jakim zmierza polskie lotnictwo cywilne – w stronę nowoczesności, europejskiego partnerstwa i gotowości na wyzwania najbliższych dekad.

Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone do Polski już za dwa lata w 2027 roku.

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału