Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oraz prezes MPK Witold Woźny ogłosili pozyskanie kolejnego bezzwrotnego dofinansowania dla miasta. Tym razem Wrocław uzyskał niemal 200 milionów złotych z Programu FENIKS na projekt „Zakup taboru tramwajowego dla Wrocławia – etap I”.

Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup dziewięciu nowych tramwajów PESA oraz refinansowanie już nabytego taboru – 24 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Oznacza to, iż łącznie 33 pojazdy zostaną sfinansowane ze środków unijnych. Inwestycja jest częścią szerszego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032. Przypomnijmy, iż wciąż pracujemy nad utworzeniem kolejnych linii tramwajowych. Na różnych etapach realizacji mamy nowe trasy tramwajowe na: Maślice, Swojczyce, Klecinę, Księże Wielkie czy Psie Pole.
– MPK ‘dowiozło’ kolejny element układanki, który składa się na Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy. Coś po tych nowych torowiskach musi przecież jeździć! Dzięki takim sukcesom będą to nowoczesne, niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Prezes MPK Witold Woźny podkreślił, iż obecny sukces jest wynikiem konsekwentnej pracy zespołu MPK i kolejnych udanych wniosków o fundusze zewnętrzne. Od 2023 roku przewoźnik pozyskał już ponad 600 mln zł bezzwrotnych dotacji na rozwój floty.

– W 2023 roku pozyskaliśmy środki zewnętrzne na zakup 19 tramwajów w wysokości 99 mln zł, następnie otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup 13 autobusów elektrycznych na poziomie 33 mln zł. W zeszłym roku pozyskaliśmy fundusze w wysokości 78 mln zł na zakup 28 autobusów elektrycznych – ich przyjazd zaplanowany jest na przyszły rok. Natomiast w styczniu tego roku otrzymaliśmy bezzwrotną dotację 203 mln zł z KPO – zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Powiedzmy to wprost – najbliższe kilka lat to setki nowych autobusów i dziesiątki nowych oraz w pełni odnowionych tramwajów. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu ta lista zamówień na nowy tabor zdecydowanie się wydłuży – dodaje Witold Woźny.
Dzięki tym działaniom Wrocław ma szansę stać się liderem w Polsce pod względem nowoczesności i ekologii transportu miejskiego.
REWOLUCJA TABOROWA
Nowe autobusy i tramwaje dla MPK Wrocław w latach 2019-2026:
NOWE NISKOPODŁOGOWE I KLIMATYZOWANE TRAMWAJE
- 46 szt. Moderus Gamma za 377 mln zł
- 40 szt. Pesa 146N za 358 mln zł
- 40 szt. Moderus Beta za 176 mln zł
EKOLOGICZNE AUTOBUSY ELEKTRYCZNE
- 13 szt. Mercedes e-Citaro za 52 mln zł
NOWE NISKOPODŁOGOWE AUTOBUSY
- 110 szt. Mercedes Citaro II za 220 mln zł
MODERNIZACJA I REMONT
- 17 szt. Skoda 16T za 67 mln zł
- 25 szt. WrAS 205 za 74 mln zł
REWOLUCJA TABOROWA 2019-2025 inwestycje w tabor – ponad 1,7 mld zł
PLANOWANE 2025-2027
- 200 szt. autobusów z napędem diesla (100 z nich jest już w produkcji, dostawy rozpoczną się na przełomie 2025 i 2026 roku)
- 28 szt. autobusów elektrycznych (jesteśmy w procesie przetargowym)
- Modernizacja 31 szt. tramwajów typu Skoda 19T (realizujemy zamówienie podstawowe – 6 tramwajów -, ustalamy szczegóły dot. uruchomienia opcji – 25 tramwajów.
- Postępowanie przetargowe na koncepcję i projekt nowej zajezdni tramwajowej