W jaki sposób Nhood redefiniuje przestrzeń miejską? Na czym polega zrównoważony rozwój w branży handlowej? Czym jest idea upcyklingu i jakie są największe wyzwania związane z remodelingiem obiektów handlowych – o tym m.in. opowiada w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Jacek Bendyk, Technical Leader w Nhood Services Poland.
W obecnych czasach zrównoważony rozwój stał się jednym z głównych celów, na którym firmy na całym świecie budują swoje strategie. Jak wygląda to w przypadku firmy odpowiedzialnej za zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi?
Jacek Bendyk: Zespół Nhood realizuje zrównoważone podejście do zarządzania obiektami, które możemy opisać określeniem upcykling nieruchomości. Ten termin oznacza przekształcanie konkretnej przestrzeni w miejsca o większej wartości, z uwzględnieniem ich historii i wyjątkowości. Dzięki takiemu podejściu nieruchomości zyskują nowe oblicze – stają się przyjazne społecznościom i środowisku, a także ściśle wpisują się w tkankę miejską.
Porozmawiajmy zatem o szczegółach. Na czym polegają te działania?
Staramy się odpowiadać na aktualne globalne wyzwania. Chodzi m.in. o kryzys mieszkaniowy, niską dostępność gruntów, zmiany zwyczajów zakupowych czy zmianę klimatu. Stawiamy na wzbogacenie funkcji i architektury budynków, z uwzględnieniem ich historii oraz lokalnego charakteru. W ten sposób Nhood nadaje nieruchomościom nowe znaczenie w przestrzeni miejskiej. Narzędziem, którego używamy do realizacji tego celu, są remodelingi.
Do tej pory zespół Nhood Services Poland przeprowadził 14 procesów remodelingu obiektów należących do Ceetrus Poland. To ponad połowa obsługiwanego przez nas portfolio. Każdy projekt był inny, dostosowany do miejsca, w którym się odbywał i oczekiwań lokalnej społeczności.

Wspomina Pan o tym, jak ważne jest uwzględniania historii i lokalnego charakteru miejsc podczas procesu remodelingu. Jakie konkretnie aspekty są brane pod uwagę?
Zależy nam, żeby zarządzane centra handlowe były miejscami bliskimi lokalnym społecznościom, dlatego już na etapie projektowania procesu remodelingu opieramy się na szeroko zakrojonych badaniach klientów i najemców danego centrum handlowego. Projekt wnętrza, elewacji i otoczenia obiektu oraz konkretne rozwiązania dostosowane są do potrzeb użytkowników, a także uwzględniają najnowsze trendy w architekturze, nawiązując do lokalnych, pozytywnych skojarzeń klienta galerii. Każde centrum handlowe po remodelingu odwołuje się w wystroju i aranżacji wnętrza do lokalnych symboli, zabytków, czy miejsc ważnych dla społeczności. Podam przykłady. W Centrum Handlowym Auchan Bielany umieściliśmy figurkę wrocławskiego krasnala, a klienci wybierali dla niego nazwę. Z kolei w Centrum Handlowym Auchan Piaseczno, którego obecność wiąże się z rozwojem urbanistycznym okolicy w swoim haśle i elementach wystroju wnętrz odwołuje się do sąsiedzkich relacji.
Jednym z głównych elementów zrównoważonego rozwoju są oczywiście kwestie środowiskowe. Jakie działania w tym zakresie podejmowane są podczas remodelingów?
W dobie dojrzałych centrów handlowych niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań optymalizujących te obiekty pod względem funkcjonowania, wpływu na środowisko, zużycia mediów, wpływu na zaangażowanie nakładów budżetowych oraz odbioru przez klientów i lokalną społeczność.
Prace zrealizowane w ramach usług remodelingu pozwalają obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej o ok. 11-15 proc., a koszty zużycia wody o ok. 20 proc.. To wpływa na redukcję kosztów eksploatacji budynku. Dzięki przeprowadzonym pracom poprawia się również komfort cieplny w pasażu centrum handlowego. Wymieniane są również wszystkie instalacje, m.in. elektryczne, wodno-kanalizacyjne czy przeciwpożarowe. Obiekt staje się nowoczesny funkcjonalnie i zatem wygodniejszy dla pracujących w nim osób oraz dla klientów.
Dodatkowo dla wszystkich obiekt objętego remodelingiem przygotowywany jest Raport Ekologa, który dostarcza informacje o ekologicznej wartości otoczenia obiektu, a także wskazówki dotyczące utrzymania lub wzbogacenia zieleni wokół nieruchomości. Zawiera także plan działania mający na celu zachowanie lub zwiększenie bioróżnorodności, w tym zarządzanie zarówno istniejącą, jak i proponowaną zielenią.
A jak klienci odbierają te zmiany?
Bardzo pozytywnie. Działania podjęte w ramach remodelingów wpływają na wzrost odwiedzalności oraz zainteresowanie marek obecnością w tym miejscu. Następuje również wzrost wskaźnika NPS, które poprawiają się do 90 proc.. Obiekt zaczyna na nowo tętnić życiem, a goście chętnie biorą udział w organizowanych w nim wydarzeniach i traktują centrum handlowe, jako miejsce spotkań. Zatem wzrasta wartość obiektu.
Jakie są największe wyzwania związane z całym procesem remodelingu obiektu handlowego? Przecież nie można z dnia na dzień zamknąć całego obiektu….
Pierwszy remodeling zrealizowaliśmy w 2011 roku. Do dziś zespół Nhood Services Poland sfinalizował – tak jak już wspominałem – 14 remodelingów centrów handlowych w całej Polsce. Mamy więc spore doświadczenie w tym zakresie. Remodeling galerii handlowej to faktycznie bardzo złożony proces, który wiąże się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza iż w naszym wydaniu proces prowadzony bez zamykania obiektu. Oprócz typowych problemów budowlanych, najważniejsze są kwestie związane z utrzymaniem ruchu klientów, bezpieczeństwem i relacjami z najemcami. Największym wyzwaniem jest prowadzenie intensywnych prac budowlanych (hałas, pył, logistyka) w obiekcie, który musi normalnie funkcjonować i generować przychody.
Jak sobie z tym radzicie?
Jednym ze stosowanych rozwiązań jest prowadzenie prac w godzinach nocnych. Chodzi o to, iż większość „brudnych” i hałaśliwych prac musi być prowadzona poza godzinami otwarcia galerii, co wpływa na koszty robocizny i wydłuża czas trwania projektu. Należy zwrócić uwagę na konieczność transportowania materiałów budowlanych, wywozu gruzu i rozstawiania placów budowy w sposób, który nie zakłóca ruchu klientów i nie zagraża ich bezpieczeństwu (odpowiednie zabezpieczenia, ogrodzenia, oznakowanie). W przestrzeniach komercyjnych liczy się każda godzina, dlatego harmonogram musi być precyzyjny i często aktualizowany, aby uniknąć opóźnień, które przekładają się na straty finansowe najemców i całej galerii. Remont bezpośrednio dotyka najemców, ograniczając ich działalność, a w skrajnych przypadkach zmuszając do tymczasowych relokacji.

No właśnie – jak wygląda kooperacja przy modernizacji lokali?
Remodeling galerii często wymaga od najemców dostosowania swoich witryn i wnętrz do nowej, ujednoliconej koncepcji, co wiąże się ze ścisłą współpracą i koordynacją ich indywidualnych remontów.
Każdy zrealizowany projekt jest inny. Podejmując wspólnie z właścicielem decyzję o rozpoczęciu remodelingu, bierzemy pod uwagę wiele czynników, m.in. potrzeby klientów, potrzeby najemców, aktualny stan techniczny, design, wyniki, footfall i do nich dostosowujemy plan działań, projekt architektoniczny i w końcu plan prac oraz ich wycenę.
Ile trwa zwykle taki remodeling i czy jego zakres jest zwykle taki sam?
Gdybyśmy chcieli objechać wszystkie lokalizacje, w których przez ponad 14 lat zespół Nhood Services Poland realizował procesy remodelingów, przekonalibyśmy się, iż każdy był inny. Te prace mają punkty wspólne. Wśród nich jest na pewno wymiana instalacji, m.in. elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej czy przeciwpożarowej. Odnawiane są także toalety, pasaże, wejścia do obiektów oraz części wspólne. Szczegółowy zakres prac jest zawsze opracowywany indywidualnie. Nie ma jednej sztywnej reguły co do czasu trwania prac związanych z remodelingiem, ale zwykle wahać się od kilku tygodni do kilku lat, w zależności od zakresu prac, opracowanej i przyjętej strategii oraz od wymagań formalnych.
Czy poza zmianami estetycznymi i aranżacyjnymi remodeling obejmuje także ewentualne zmiany natury infrastrukturalnej?
Zdecydowanie. W remontowanych galeriach wprowadzamy także ulepszenia funkcjonalne i infrastrukturalne. Głównie przez zwiększenie powierzchni przeznaczonej na gastronomię i rozrywkę, tworzymy strefy coworkingowe, czy przestrzenie dedykowane dla dzieci. Kompleksowa rewitalizacja budynku wiąże się często z przeprojektowaniem przestrzeni handlowej oraz koniecznością przebudowy w zakresie konstrukcyjnym.
Aż 10 z wyremontowanych obiektów otrzymało znak jakości Oshopping. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby obiekt otrzymał ten znak?
Znak jakości Oshopping odzwierciedla wartości, jak gościnność, dzielenie się, euforia oraz bliskość i odnosi się do 5 obszarów i działalności centrum handlowego. Po pierwsze – oferty i usług, po drugie – udogodnień dla klientów, takich jak m.in. strefy wypoczynku, przestrzenie coworkingowe, miejsca dla rodziców i dzieci, po trzecie – atmosfery i doświadczenia klientów, po czwarte – nowych technologii i komunikacji z klientami, a po piąte – bogatego programu animacji i wydarzeń.
Charakterystyczne elementy tego znaku pojawiają się w logo obiektu, systemie oznaczeń na zewnątrz i wewnątrz oraz w komunikacji z klientami online i offline. Znak jakości Oshopping jest dla klientów wskazówką, iż poczują się w tym miejscu komfortowo, załatwią najważniejsze sprawy i spędzą ciekawie czas. Znak jakości posiadają Centra Handlowe Auchan w Białymstoku, Bielanach Wrocławskich, Bydgoszczy, Gdańsku, Gliwicach, Komornikach, Kołbaskowie, Mikołowie oraz Piasecznie.
Warto przy okazji podkreślić, iż działania naszego zespołu zostały docenione w prestiżowych konkursach branżowych. Remodeling najstarszego obiektu w portfolio Ceetrus Polska został wyróżniony główną nagrodą Europa Property CEE Retail Awards 2023 w kategorii Refubrishment/ Extention oraz srebrną nagrodą PRCH Retail Award 2023 w kategorii Przebudowa/ rozbudowa/ modernizacja.
Chodzi oczywiście o Centrum Handlowe Auchan Piaseczno. Proszę zatem zdradzić, jakie elementy tego projektu przyczyniły się do zdobycia wspomnianych przez Pana nagród?
Centrum Handlowe Auchan Piaseczno jest najdłużej działającym obiektem w portfolio Ceetrus Polska. Obiekt został otwarty w 1996 roku i przez ponad 20 lat zyskał grono lojalnych klientów. Podejmując decyzję o rozpoczęciu gruntownego remontu, chcieliśmy znacząco zwiększyć komfort wizyty klienta oraz poprawić warunki pracy najemców obiektu. W wyniku prac wnętrze obiektu stało się bardziej estetyczne i nowoczesne, a zastosowane rozwiązania przyczyniły się znacząco do obniżenia kosztów eksploatacji, dodatni trend obrotów centrum handlowego na poziomie 10-12 proc., a także wzrost frekwencji o 4 proc.. Jestem przekonany, iż powyższe liczby oraz znaczące zmiany w estetyce wnętrza wpłynęły na pozytywną ocenę jurorów i przyznane nam wyróżnienia branżowe.

A konkretne działania?
Jeżeli mówimy o konkretnych działaniach, to w Piasecznie przeprowadziliśmy szeroko zakrojony remont wnętrz, obejmujący podłogi, sufity i pasaż handlowy, co znacząco zwiększyło estetykę i komfort wizyt. Wprowadzono nowoczesny wystrój charakteryzujący się jasnymi kolorami, prostymi formami, naturalnymi materiałami i roślinami, co stworzyło bardziej przyjazną atmosferę. Odnowiliśmy również strefę restauracyjną, została całkowicie przearanżowana, z nowymi, wygodnymi meblami, roślinnymi dekoracjami i oświetleniem, zachęcając klientów do skorzystania z udogodnień.
Przebudowaliśmy również wejścia do obiektu i zmodernizowaliśmy elewację zmieniając kolor na antracytowy, nadając centrum bardziej nowoczesny wygląd i charakter.
Wprowadziliśmy ekologiczne i technologiczne rozwiązania instalując nowe, energooszczędne oświetlenie LED, wpisujące się w trend zrównoważonego rozwoju i obniżające koszty operacyjne. Zainstalowaliśmy nowoczesne wygodne sofy z gniazdami elektrycznymi i USB do ładowania urządzeń, a także interaktywne plany centrum handlowego i multimedialne urządzenia ułatwiające orientację i dostęp do informacji o promocjach. W pasażu pojawiły się wyspy relaksu z wygodnymi kanapami, stolikami i zielenią, które stanowią miejsca odpoczynku i spotkań. Zapewniliśmy przestrzenie dostosowane do potrzeb rodzin, w tym pokoju rodzica i dziecka. Klamrą spinającą wszystko jest nowy system komunikacji. Wprowadzono system oznaczeń i hasła „Miło Cię widzieć”, „Po sąsiedzku”, które odzwierciedlają cel remontu – stworzenie obiektu bardziej przyjaznego i sąsiedzkiego – lokalnego centrum.
Skoro mówimy o komunikacji. Strategia upcyklingu nieruchomości realizowana przez Nhood jest wspierana komunikacją 360 stopni z wykorzystaniem unikatowej kreacji opracowanej przez estońskiego ilustratora Eiko Ojalę.
To prawda. Nowe podejście Nhood do kształtowania nieruchomości odzwierciedla nowa linia kreatywna z wykorzystaniem grafiki estońskiego ilustratora Eiko Ojali, znanego z minimalistycznych prac, które wykorzystują grę cieni i głębi. Jego artystyczny świat jest sugestywną metaforą upcyklingu nieruchomości: wskazuje odkrywanie i uwznioślanie, zamiast tworzenia od nowa. Grafika zastosowana w nowej kampanii wizerunkowej poprzez odniesienia do techniki wycinanki i mocne kontrasty, ilustruje przyjętą przez Nhood nową wizję kształtowania przestrzeni miejskich.
Na koniec chciałem zapytać, jakie są Państwa dalsze plany w zakresie remodelingów. Z prostej matematyki wynika, iż z 25 obiektów zarządzanych w tej chwili przez Nhood Services Poland, jeszcze 11 nie przeszło tego procesu.
Mamy w planach kolejne remodelingi. Jeszcze w tym roku rozpoczniemy remont Centrum Handlowego Auchan Bielsko Biała. Nie zamierzamy się jednak zamykać wyłącznie na obiekty przez nas zarządzane. Chcemy wyjść z naszą ofertą szerzej na rynek. Zamierzamy wykorzystać całe zdobyte dotychczas doświadczenie, aby jeszcze lepiej odpowiadać na obecne potrzeby i trendy. Kierunek jest jasny – chcemy dokonywać transformacji w tej chwili istniejących obiektów z tradycyjnych miejsc zakupów w wielofunkcyjne centra życia społecznego, z silnym naciskiem na zrównoważony rozwój (ESG) i sferę customer experience. Jesteśmy przy tym skupieni na wykorzystywaniu energooszczędnych rozwiązań, materiałów przyjaznych środowisku i technologii minimalizujących ślad węglowy. Tak widzimy przyszłość handlu.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski