Monumentalny dworzec kolejowy w Lubawce, drugi co do wielkości obiekt tego typu na Dolnym Śląsku, po wielu latach degradacji ma szansę na nowe życie. Poprzednie plany rewitalizacji budynku zakończyły się fiaskiem. Spółka GR Hotel, która nabyła go w 2008 r., zapowiadała zaadaptowanie go na potrzeby nowoczesnego hotelu. Niestety na buńczucznych planach zakończyły się marzenia o przywróceniu dawnego blasku dawnego obiektu. Niegdyś wizytówka przygranicznej stacji stanowi w tej chwili przedmiot postępowania o ogłoszenie upadłości. W efekcie starań Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (DWKZ) – decyzją Sądu Rejonowego z Jeleniej Góry majątek ten został zabezpieczony. Tymczasowy nadzorca sądowy zaprasza do składania ofert na zakup tego unikatowego zabytku kolejnictwa.
Geneza i historyczne znaczenie obiektu
Stacja graniczna 2 klasy Liebau (obecnie Lubawka) została uruchomiona 29 grudnia 1869 r. na linii kolejowej łączącej Lubawkę z Kamienną Górą. Zlokalizowany na wysokości 504 m n.p.m. obiekt obsługiwał zarówno koleje austriackie, jak i pruskie. Po pożarze pierwotnej konstrukcji w 1892 r. dworzec odbudowano w jeszcze bardziej imponującej formie – z fasadą osiągającą blisko 300 m długości. Kompleks infrastrukturalny obejmował dwie parowozownie, trzy magazyny, nastawnie oraz zadaszony peron. Wewnątrz znajdowały się restauracja, kasy biletowe, komory celne obu państw oraz ogrzewane poczekalnie.
Powojenna degradacja funkcji transportowej
Po II wojnie światowej znaczenie transportowe obiektu systematycznie malało. Ograniczeniu uległ ruch transgraniczny, a główną funkcję przejęły pociągi towarowe. Przestrzenie dworcowe adaptowano stopniowo na mieszkania oraz siedziby instytucji państwowych, w tym Urzędu Celnego, WOP i Straży Granicznej. Tragicznym momentem w historii obiektu był kolejny pożar w latach 90., który doprowadził do zamknięcia budynku dla użytkowników kolei.
Niezrealizowane plany rewitalizacji
Rok 2008 przyniósł nadzieje na odrodzenie obiektu, kiedy prywatny inwestor nabył nieruchomość, planując stworzenie luksusowego hotelu z infrastrukturą rekreacyjną. Niestety na licznych zapowiedziach się skończyło, a budynek popadał dalej w ruinę.










Dworzec kolejowy w Lubawce idzie pod młotek – czy znajdzie inwestora?
Postanowieniem z dnia 9 kwietnia 2025 r. jeleniogórski sąd zabezpieczył majątek spółki GR Hotel, właściciela obiektu. Prowadzone postępowanie otwiera nowy rozdział w historii dworca. Miejmy nadzieję, iż budynek znajdzie odpowiedniego inwestora i ponownie będzie mógł nie tylko cieszyć oko turystów oraz mieszańców, ale także stać się funkcjonalnym kompleksem.
Obiekt posiada znaczący potencjał inwestycyjny ze względu na strategiczne położenie przy drodze ekspresowej S3, która zostanie połączona z czeską autostradą D11 (planowane ukończenie do końca 2027 r.). Przy powierzchni użytkowej ponad 12 tys. m² i dogodnym układzie funkcjonalnym, dworzec może zostać zaadaptowany na cele hotelowe, usługowe czy wystawiennicze, zwłaszcza wobec spodziewanego wzrostu ruchu turystycznego i ograniczonej bazy noclegowej w Lubawce.
W ostatnim czasie szerokim echem odbiła się możliwość przekazania za symboliczną kwotę dworca kolejowego w Aleksandrowie Kujawskim, celem przywrócenia całości gmachu do dawnej świetności. Władze miasta prowadziły zaawansowane rozmowy w tej sprawie z przedstawicielami Grupy Arche, która ma w swoim portfolio projekty rewitalizacji obiektów z bogatą historią.
Autor: Damian Malesza
Fot. Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Sprawdź również: