Składy wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz N+ND z krakowskiego MPK SA pojadą w niedzielnej paradzie organizowanej z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny.
Trwają obchody 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu. Z okazji jubileuszu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada br., odbędzie się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania pojadą w niej także tramwaje należące do partnerów poznańskiego przewoźnika: skład wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich oraz skład N+ND z MPK SA w Krakowie.
Warszawski tramwaj 13N uświetni poznańską paradę
13N, zwany potocznie „parówką”, to jeden z najbardziej charakterystycznych wagonów dla stolicy Polski – niegdyś stanowił podstawę tamtejszej komunikacji tramwajowej. Tramwaje w liczbie ok. 840 szt. zostały wyprodukowane przez fabrykę Konstal z Chorzowa: 4 z nich pełniły służbę na Śląsku, a pozostałe trafiły do Warszawy. Wagony były jednokierunkowe, miały 13,5 m długości i zostały dostarczone w latach 1959-1969. Mogły kursować w składach dwu- oraz trzywagonowych. Ich eksploatacja liniowa zakończyła się w 2012 r.
Na paradę organizowaną w Poznaniu przyjadą wagony z numerami bocznymi 407 i 642. Skład przypomni o tym, iż niegdyś również w Poznaniu kursowała „parówka”: wagon o numerze 115 został sprowadzony z Warszawy w 1998 roku w wyniku wymiany na wagon 102Na. Służył w stolicy Wielkopolski do 2008 roku, kiedy to – z uwagi na zły stan techniczny – został wycofany z ruchu.
Skład wagonów N+ND z Krakowa na poznańskich torach
Natomiast z Krakowa na paradę tramwajową z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu przetransportowany zostanie skład wagonów N+ND. Wagon doczepny z numerem 454 stanowi odwzorowanie poznańskiego wagonu. Powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi.
Wagon z numerem 454 przypomina, jak wyglądały i funkcjonowały wagony doczepne po przeprowadzonej w 1963 r. w warsztatach przy ul. Gajowej modernizacji. Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych. Oprócz tego wagon wyposażono wówczas w światła stopu i kierunkowskazów oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie oraz miękkie wyściełane dermą siedzenia.
Przypomnijmy, iż parada tramwajów wyruszy w niedzielę, 23 listopada br. z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego o godz. 11. Zajezdnia jednak zostanie otwarta dla gości o godzinie 10. Po paradzie, aż do godz. 16, na Madalinie będzie można m.in. obejrzeć historyczne i współczesne tramwaje oraz zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań.
Trasa parady: Zajezdnia Madalińskiego – Hetmańska – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – AWF – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – Pamiątkowa – Zajezdnia Madalińskiego.


Źródło: MPK Poznań
Fot. MPK Poznań
Zobacz również:

1 godzina temu



