Khatanga wreszcie usunięta z Gdyni! “Usuwamy rosyjski złom z Polski”

5 godzin temu

Statek Khatanga, który od 2017 roku rdzewiał w gdyńskim porcie, w końcu został usunięty. Ta niegdyś rosyjska jednostka, formalnie uznana za niebezpieczny odpad, wyruszyła w swoją ostatnią podróż – do stoczni złomowej w Danii. To symboliczny koniec wieloletniego impasu i jednocześnie jasny sygnał, iż obecne władze eliminują zagrożenia dla bezpieczeństwa Polski.

Khatanga usunięta z Portu w Gdyni

Khatanga przypłynęła do Portu w Gdyni w październiku 2017 roku z zamiarem przejścia remontu w Stoczni Remontowej NAUTA SA. Plan się jednak rozsypał, kiedy po kontroli jednostki przez Inspektorat Państwa Portu, Urząd Morski w Gdyni zdecydował o jej zatrzymaniu. Kilka dni później rosyjski armator – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość. Remont przerwano, a statek stał się niczyim problemem.

Przez kolejne lata Khatanga tkwiła w basenie portowym, niszczejąc i narażając otoczenie na potencjalne zagrożenie. Jej status prawny był niejasny, a odpowiedzialność za jej dalsze losy – rozmyta. Pomogła dopiero zmiana polskich władz, a zdecydowane działania nowego rządu doprowadziły do przełomu. W grudniu Urząd Morski wydał zarządzenie nakazujące usunięcie jednostki. Po formalnym uznaniu jej za odpad niebezpieczny, rozpoczęto wieloetapowe przygotowania do jej wyprowadzenia z portu.

Wyprowadzenie „Khatangi” z Portu Gdynia to dowód, iż państwo działa skutecznie tam, gdzie przez lata brakowało decyzji. Dzięki współpracy wielu instytucji udało się rozwiązać problem, który zagrażał bezpieczeństwu żeglugi i środowiska. Było to zadanie nie tylko skomplikowane technicznie, ale również prawnie i organizacyjnie, dlatego tym bardziej dziękuję wszystkim zaangażowanym za determinację i konsekwencję w działaniu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Operacja zakończona – rosyjski statek Khatanga skutecznie usunięty z Portu w Gdyni! pic.twitter.com/URiBrTIYKF

— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) June 20, 2025

Międzynarodowa operacja pod nadzorem Unii Europejskiej

Sam proces usuwania jednostki z Gdyni był ściśle kontrolowany przez unijne przepisy. Khatanga mogła wyruszyć do Danii dopiero po uzyskaniu prawomocnej zgody na transgraniczny transport niebezpiecznych odpadów. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, wspólnie z duńskim odpowiednikiem, przeprowadził wnikliwe postępowanie dotyczące bezpieczeństwa przyszłej utylizacji statku.

Usuwamy rosyjski złom z Polski. Tak jak zapowiadaliśmy, Khatanga jest odholowywana z Portu Gdynia na złomowanie. Dla nas bezpieczeństwo żeglugi a tym samym bezpieczeństwo tak strategicznej infrastruktury, jak porty jest priorytetem. Nasz rząd podejmuje zdecydowane i skuteczne działania zapewniające bezpieczeństwo kraju. Od chwili kiedy Khatanga zacumowała w porcie, czyli od 2017 roku, poprzednia władza nie potrafiła o to bezpieczeństwo zadbać – podsumował wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Ostatnia podróż Khatangi to nie tylko logistyczne wyzwanie, ale również symboliczne zakończenie wieloletniego chaosu prawnego i administracyjnego. Statek, który przez osiem lat stanowił zagrożenie, został w końcu zutylizowany zgodnie z normami UE. Khatanga to dziś już tylko historia – przypomnienie o tym, jak ważna jest szybka i zdecydowana reakcja państwa na zagrożenia dla środowiska i infrastruktury krytycznej.

Powstanie nowy terminal w Porcie Gdynia! Prace już ruszyły

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału