Kierunek Europa – na tory wyjdzie 17 nowych pociągów międzynarodowych PKP Intercity

7 godzin temu

Aż 17 nowych pociągów międzynarodowych PKP Intercity za granicę wyjedzie jeszcze w tym roku. Do wszystkich popularnych miast za granicą, jak Praga, Berlin, Wilno, Wiedeń dojedziemy teraz częściej i z większą regularnością. Połączenia międzynarodowe zyskają trzy miasta w Polsce. PKP Intercity pojedzie też w kierunkach, do których wcześniej nie jeździło, ruszy połączenie z/do Lipska. Będzie też więcej połączeń do Ukrainy.

PKP Intercity zwiększa liczbę nie tylko pociągów jeżdżących po kraju. Do dyspozycji pasażerów będzie aż 555 połączeń latem oraz 527 poza sezonem wakacyjnym. Wśród nowych połączeń od 14 grudnia jest aż 57 pociągów międzynarodowych, o 17 więcej niż teraz. Co ważne pociągi międzynarodowe, podobnie jak spora część krajowych, będą kursować w równych odstępach czasowych, co jest wygodą dla pasażerów w planowaniu podróży i zapamiętywaniu rozkładów. Co 2 godziny będą odjeżdżać składy z Warszawy do Berlina, co 4 godziny z Krakowa do Wiednia, a także co 4 godziny do Pragi z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta.

Kierunek Niemcy

PKP Intercity rozwija siatkę połączeń w kierunku zachodnim. Dzięki współpracy z Deutsche Bahn liczba dalekobieżnych relacji wzrośnie z 11 do aż 17 par połączeń. W rozkładzie na sezon 2025/2026 Berlin i Warszawę przez Poznań będzie łączyć siedem par pociągów dziennych kursujących w równym takcie co dwie godziny. Natomiast do Berlina z Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry pociągi kursują w takcie co 4 godziny.

Dodatkowo do stolicy Niemiec dojadą też podróżni pociągiem nocnym z Przemyśla przez Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Poznań składem IC Ursa. Druga grupa wagonów tego pociągu będzie kursować również m.in. z Chełma, Lublina, Warszawy, Łodzi, Sieradza i Kalisza.

Od połowy grudnia na tory wyjadą pociągi z/do Lipska, które przekroczą granicę przez nieaktywne w tej chwili w ruchu pasażerskim przejście graniczne Węgliniec – Horka. To historyczny moment, gdyż przejście to zostanie otwarte dla codziennego ruchu pasażerskiego po raz pierwszy od 2007 roku. Do Lipska przez Wrocław dojadą pociągi z Krakowa (grupa wagonów od składu IC Chełmoński rel. Kraków – Świnoujście pod nazwą IC Saxonia) oraz z Przemyśla (grupa wagonów od składu IC Wyczółkowski rel. Przemyśl – Świnoujście pod nazwą IC Via Regia) zatrzymując się po drodze m.in. w Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie, Katowicach, Opolu, Wrocławiu.

IC Carpatią do Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i na Węgry

Nowością w połączeniach międzynarodowych będzie pociąg IC Carpatia, który zapewni bezpośredni dojazd do Monachium, Wiednia, Salzburga, Pragi, Bratysławy i Budapesztu. Pociąg zacznie bieg w Przemyślu, zatrzymując się po drodze w m.in. Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie i Katowicach. Na stacji Bohumin nastąpi dołączenie wagonów do kursującego do Monachium przez Wiedeń pociągu IC Chopin oraz w kierunku Pragi do składu jadącego bezpośrednio do stolicy Czech. Następnie wagony do Bratysławy i Budapesztu zostaną odłączone w Czechach na stacji Breclav.

Kierunek Austria

W rozkładzie 2025/2026 przewoźnik zainauguruje nowe połączenie IC Prater, które będzie kursować na trasie Kraków Główny – Wiedeń. Pociąg przejedzie między innymi przez Trzebinię, Oświęcim i Czechowice-Dziedzice, po czym skieruje się w stronę czeskiej granicy, gdzie zatrzyma się m.in. w Bohuminie oraz Ostrawie. Będzie to już 4. para pociągów na trasie Kraków-Wiedeń. Co więcej, dzięki wydłużeniu trasy pociągu IC Danubius, mieszkańcy Poznania otrzymają możliwość bezpośredniego dojazdu do stolicy Austrii. Po drodze skład zatrzyma się m.in. w Lesznie i Wrocławiu. Warto podkreślić, iż tak jak dotychczas skład IC Danubius prowadzić będzie również grupę wagonów do Krakowa. Nowością w zestawieniu tego pociągu będzie wagon gastronomiczny.

Pociąg IC Porta Moravica (rel. Graz – Kraków) zyska nową grupę wagonów jadących do Wrocławia. Będzie to tym samym drugie połączenie stolicy Dolnego Śląska z kluczowymi austriackimi miastami. Na jego trasie znajdą się miasta: Wiedeń, Ostrawa, Bohumin, Racibórz, Kędzierzyn-Koźle czy Opole.

Łącznie pociągi z Polski do Wiednia będą kursowały w równym takcie co 2 godziny (z jedną przerwą) co 4 godziny z Krakowa naprzemiennie z połączeniem z Warszawy przez Katowice.

Kierunek Czechy

Od połowy grudnia pociągami PKP Intercity dojedziemy do Czech z Warszawy i Katowic (7 razy dziennie), z Krakowa (7 razy dziennie), z Wrocławia (6 razy dziennie), z Poznania (5 razy dziennie) oraz z Rzeszowa i Przemyśla (2 razy dziennie). Nowością będzie pociąg IC Olza rel. Kraków – Praga, który rozpocznie kursowanie od czerwca. Skład zatrzyma się m.in. na stacjach Oświęcim, Czechowice-Dziedzice, Zebrzydowice czy Bohumin.

Zmieniona zostanie trasa nocnego pociągu IC Baltic Express, który od grudnia będzie dodatkowo zatrzymywał się na stacji Toruń Główny oraz Iława Główna, zapewniając bezpośrednie połączenie wymienionych miast z Pragą i Trójmiastem.

Kierunek Litwa

Podróżni skorzystają także z większej liczby połączeń na Litwę. Z 1 do 3 wzrośnie liczba pociągów na tej trasie. Do kursującego w tej chwili pociągu IC Hańcza z Krakowa do Wilnaprzez Warszawę, Białystok, Suwałki i Kowno dołączą nowe pociągi: IC Wigry (rel. Szczecin – Poznań – Warszawa – Białystok – Wilno) oraz IC Jaćwing (Suwałki – Wilno). Wszystkie połączenia będą realizowane z przesiadką przy jednym peronie w Mockawie na skład szerokotorowy kolei litewskich LTG Link.

Na odcinku Warszawa – Białystok pociągi pojadą bez zatrzymania na stacjach pośrednich. Dzięki temu oraz dzięki lepszej koordynacji przesiadki w Mockawie czas przejazdu z Warszawy do Wilna skróci się aż o około godzinę.

Kierunek Ukraina

W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem przewozami pomiędzy Ukrainą i Polską,
w nowym rozkładzie zostaną uruchomione 3 nowe połączenia. Przez przejście graniczne Dorohusk – Jagodin pojedzie skład z Chełma do Charkowa. Przez przejście graniczne Przemyśl / Medyka – Mostiska będą kursować dwa nowe pociągi z Przemyśla do Charkowa. Dzięki współpracy PKP Intercity z Ukrzaliznitsia liczba kursów wzrośnie z 10 do 13 par, a połączenia będą równomiernie rozłożone w ciągu doby.

Źródło: PKP Intercity
Fot. Adrian Hryniuk

Zobacz również:

555 połączeń i Pendolino do Zakopanego, czyli nowy rozkład jazdy pociągów PKP Intercity
Bez zaskoczenia w przetargu PKP Intercity na wynajem do 32 spalinowych pociągów – wpłynęła jedna oferta
Idź do oryginalnego materiału