Klienci szukają tanich komputerów

3 godzin temu

Na rynku komputerów PC w III kw. widać wyraźny wzrost wynika z danych Gartner i IDC. Najlepiej wyszło na tym Lenovo, którego udziały rosną, ale klienci poszukują tanich komputerów i najszybciej rośnie segment budżetowy.

Zarówno Gartner, jak i IDC zgadzają się, iż tak dobre wyniki kwartału to w dużej mierze wynik nieco przymusowej migracji na Windows 11. Gartner widzi przy tym wzrost sprzedaży na poziomie 8,2%, czyli 69 mln szt. Na przymusową wymianę komputerów wskazuje też fakt, iż największy wzrost występuje w segmencie jednostek budżetowych. Potwierdza to Rishi Padhi, dyrektor ds. badań w Gartner, zauważając, iż klienci poszukują promocji i odkładają, jak najdłużej zakupy nowych PC. Forrester Research przewiduje nawet, iż tegoroczny grudniowy „rajd św. Mikołaja” na rynku komputerów PC będzie właśnie dotyczył najbardziej segmentu budżetowego.

Rishi Padhi zauważa, iż komputery z zaimplementowanym modułem NPU, czyli sztuczną inteligencją będą miały w dostawach w 2025 roku udział na poziomie 31%. W 2024 roku było to 15%.

Na rynku polskim pojawia się także nowe zjawisko – „komputer z Temu”.

„Dotyczy to zwłaszcza zakupów rodzinnych, gdzie jest już notebook, ale kupuje się niewielki komputer stacjonarny zwykle dla dziecka. Ludzie sobie tłumaczą, „po co mam kupować markowy sprzęt za 2 tysiące czy więcej, jak mam to samo za powiedzmy 699 złotych, tyle iż bez markowej nalepki”. Oczywiście nie trafia do nich, iż cena to nie wszystko i taki komputer jak się zepsuje to jest praktycznie nienaprawialny. Ale my z czymś takim nie możemy konkurować, to jest zwykły dumping, tym bardziej, iż ten sprzęt nie tylko jest na Temu czy Alibabie, ale także na Allegro i tam już też są chińscy pośrednicy” – powiedział ISBiznes.pl prezes jednej z warszawskich firm sprzedających PC.

W III kw. w statystyce udziałów producentów nie zaszły wielkie zmiany. Największy, bo 16,6% wzrost sprzedaży licząc rok do roku zanotowało Lenovo, co jednak nie przełożyło się bardzo na udziały rynkowe, które między III kw. 2024 a III kw. 2025 r. wzrosły jedynie o 2%. Sprzedaż jednostek wyniosła 19,421 mln szt. Na drugim miejscu znalazło się HP z 10,5% wzrostem, co znowu przełożyło się na 0,5% wzrost udziałów rynkowych licząc rok do roku ze sprzedażą 15,002 mln. Pierwszą trójkę zamyka Dell z 2,5% wzrostu licząc rok do roku, co przełożyło się na sprzedaż w III kw. 2025 roku 10,166 mln komputerów i 14,5% udziału w rynku. Apple, na czwartej pozycji, ma już ze sprzedażą 6,203 mln komputerów Mac i 8,9% udziałem rynku spory dystans do czołówki.

Idź do oryginalnego materiału