Koleje Mazowieckie (KM) podpisały ze spółką Stadler Polska kontrakt na 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) FLIRT wartości ponad 711 mln zł brutto. To ostatni etap zamówienia obejmującego łącznie 75 pojazdów za ponad 4,8 mld zł. Pierwsze pociągi z nowej dostawy wyjadą na mazowieckie tory w kwietniu 2026 r.
W ramach zawartej umowy Stadler odpowiada również za utrzymanie pojazdów oraz przeszkolenie personelu technicznego. W marcu KM zakontraktowały u tego samego producenta 14 FLIRT-ów za ponad 905 mln zł brutto. Całość dostaw ma się zakończyć przed upływem 2027 r. Wcześniej przewoźnik zakontraktował już 64 pojazdy.
Realizację projektu wspiera dofinansowanie unijne sięgające 1,5 mld zł. Z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pochodzi ponad 1 mld zł przeznaczony na 35 składów, natomiast Fundusze Europejskie dla Mazowsza pokrywają zakup 29 jednostek kwotą blisko 500 mln zł. Na pozostałe 11 EZT spółka ubiega się o środki z programu FEnIKS 2021-2027.
Inwestycje taborowe stanowią priorytet dla władz regionu. Marszałek Adam Struzik podkreśla, iż coroczne dotacje dla przewoźników należą do największych pozycji w budżecie województwa – w przyszłym roku samorząd przeznaczy na ten cel ponad 1,1 mld zł. Przewodniczący sejmiku Ludwik Rakowski zaznacza, iż region z powodzeniem sięga również po wsparcie unijne.
Niezależnie od kontraktu ze Stadlerem samorząd zakupi dodatkowo 26 pojazdów: 16 dwuczłonowych EZT za ponad 580 mln zł brutto oraz 10 spalinowych zespołów trakcyjnych za ponad 602,5 mln zł brutto. Łącznie flota KM powiększy się więc o 101 jednostek.
Największa flota FLIRT-ów w kraju
Realizacja wcześniejszych umów przebiega planowo – 25 pojazdów znajduje się w tej chwili w fazie produkcji lub testów. Po zakończeniu wszystkich dostaw przewoźnik będzie dysponował 146 składami FLIRT, co uczyni go operatorem największej tego typu floty w Polsce. Koleje Mazowieckie należą do najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju, a systematyczna rozbudowa taboru stanowi fundament tej pozycji.
Zamawiane jednostki typu ER160 FLIRT3 to pięcioczłonowe pojazdy o pojemności 600 pasażerów, w tym 279 miejsc siedzących. Rozwijają prędkość do 160 km/h. Wyposażenie obejmuje klimatyzację, system informacji wizualno-dźwiękowej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, defibrylatory oraz sieć Wi-Fi. Składy będą w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością.




Fot. Koleje Mazowieckie
Zobacz również:

3 godzin temu





