KOŁA W RUCH

builderpolska.pl 2 dni temu

W jednym z poprzednich wydań przyglądaliśmy się drogom bitym. W tym natomiast kolej na żelazne, tym bardziej iż jest ono poświęcone w dużej mierze budownictwu komunikacyjnemu. Jakie plany rozbudowy sieci kolejowej będą realizowane przez PKP PLK w tym roku? Które linie, odcinki staną się priorytetem? Jakie środki i gdzie zostaną ulokowane? Komentarz Piotra Wyborskiego, Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Wielomiliardowe inwestycje kolejowe to siła napędowa polskiej gospodarki. W nadchodzących latach spodziewamy się kolejnego boomu inwestycyjnego na polskiej kolei. Po dwóch latach przestoju i zamrożenia środków finansowych – w ciągu minionych 12 miesięcy PLK SA wystartowały z przetargami o wartości 30 mld zł. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki wykorzystaniu środków unijnych i budżetowych, na które czekają dziesiątki firm wykonawczych i setki podwykonawców. Te największe i najważniejsze inwestycje to m.in. modernizacja i rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Warszawą Wawer a Otwockiem – ważnego połączenia dla pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Dzięki budowie dodatkowych torów zwiększymy przepustowość na jednym z najważniejszych ciągów komunikacyjnych: Lublin–Dęblin–Pilawa–Otwock–Warszawa. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS, a jej szacowana wartość to 1,8 mld zł.

Modernizacja dwóch odcinków na linii Skierniewice–Łuków przyniesie oczekiwany efekt dla przewoźników towarowych i umożliwi uruchomienie połączeń pasażerskich. Szacunkowa wartość zadania od Skierniewic do Czachówka to 1,4 mld zł, a od Czachówka Wschodniego do Pilawy wraz z mostem w Górze Kalwarii to około 1,3 mld zł. Zadania będą współfinansowane przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.

Projekt między Białymstokiem a Ełkiem, o rekordowej wartości 6 mld zł, to pierwsze postępowanie w kraju i jedno z nielicznych w Europie, w którym wykluczeni zostali wykonawcy mający siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw nieobjętych porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. Dążymy do tego, aby na modernizacjach zyskał polski kapitał.

Zadanie zwane „Podłęże – Piekiełko” to największa inwestycja kolejowa na południu Polski. Do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. W toku znajdują się postępowania przetargowe na cztery fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów. Na czterech kolejnych odcinkach prace są już realizowane.

Przed nami kolejne etapy programu Kolej+, którego wartość przekracza 13 mld zł. Po latach przygotowań teraz wchodzimy w fazę projektowania, a następnie prac budowlanych. Na początku kwietnia podpisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji nowej linii, która w przyszłości połączy Zegrze z Pułtuskiem i Przasnyszem.

Kolejne lata to także kontynuacja prac, które przy niewielkim nakładzie środków finansowych umożliwią
lepsze przejazdy pociągów na sieci. Likwidujemy wąskie gardła, ograniczenia prędkości, tym samym podwyższamy parametry eksploatacyjne, dzięki czemu możliwe jest przyśpieszenie pociągów towarowych i pasażerskich.

PIOTR WYBORSKI Od wielu lat jest związany zawodowo z branżą kolejową. Karierę zawodową rozpoczął w 2001 r. w firmie audytorskiej Ernst & Young. W latach 2013–2016 związany z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA na stanowiskach Pełnomocnika Zarządu oraz Członka Zarządu – Dyrektora ds. Utrzymania Infrastruktury. W latach 2017–2021 pracował na stanowiskach menedżerskich w firmie Thales. W latach 2023–2024 w zarządzie firmy Kross SA. Od marca 2024 r. Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Idź do oryginalnego materiału