Kolejny krok w kierunku budowy trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Przetarg ogłoszony

5 godzin temu

Miasto Gdańsk ogłosiło rozpoczęcie pierwszego etapu przetargu na realizację jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat – nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW). Projekt ten stanowi najważniejszy element rozwoju nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej dla środowiska sieci transportu publicznego. Roboty miałyby ruszyć w pierwszym kwartale 2026 r. Przejazd z Piecek Migowa do Wrzeszcza będzie trwał 12 min. Tramwaje w godzinach szczytu mają jeździć co 5 min i przewozić 2500 pasażerów na godz.

Wartość całkowita projektu to ponad 801 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) w wysokości ponad 259 mln zł – to blisko 32% wartości całego przedsięwzięcia. Oficjalne podpisanie umowy o dofinansowanie zaplanowano na lipiec 2025 r. w Warszawie.

To kolejna kluczowa i historyczna inwestycja dla Gdańska: budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Prace nad tym projektem prowadzimy od wielu lat, a dziś ogłaszamy pierwszy etap przetargu. Będzie on dwuetapowy, by z większym prawdopodobieństwem wybrać rzetelnego wykonawcę […] To inwestycja, która realnie wpłynie na życie choćby 200 tys. mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Umożliwi szybkie i wygodne połączenie południowych dzielnic z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 32% całkowitej wartości projektu, czyli blisko 260 mln zł, możemy realizować kompleksowe przedsięwzięcie – obejmujące nie tylko linię tramwajową, ale również przebudowę dróg, chodników i tras rowerowych. Jesienią zaprosimy mieszkanki i mieszkańców na konsultacje społeczne, by wspólnie omówić organizację budowy, która potrwa ok. trzech lat – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Dwustopniowy przetarg – rozpoczyna się etap kwalifikacji

Przetarg prowadzony jest w formule dwuetapowej. 16 czerwca rusza pierwszy etap, czyli kwalifikacja wykonawców, który potrwa co najmniej 60 dni. W drugim etapie zakwalifikowane firmy złożą szczegółowe oferty, które oceniane będą m.in. pod kątem doświadczenia w różnych branżach.

W pierwszym etapie ocenimy wnioski złożone przez wykonawców na podstawie określonych kryteriów, tak, by do drugiego etapu zakwalifikowali się wyłącznie ci, którzy spełniają nasze wymagania. Na drugim etapie wykonawcy będą pracować już tylko na bazie gotowej dokumentacji projektowej. Dzięki temu ograniczymy liczbę zapytań i przyspieszymy cały proces. Zakończenie pierwszego etapu planujemy na koniec sierpnia, a podpisanie umowy z wykonawcą na grudzień 2025 roku, oczywiście pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury – zaznaczył Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Planowana inwestycja obejmuje:

  • budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii
  • 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy
  • 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg
  • budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego)
  • zielone torowiska i nowoczesny tabor
mat. UMG

Szybciej, wygodniej i ekologicznie

Trasa GPW zapewni szybkie i niezawodne połączenie między Pieckami – Migowem a Wrzeszczem. Czas przejazdu będzie niezależny od natężenia ruchu drogowego. Szacuje się, iż z nowej linii skorzysta ponad 2500 pasażerów na godz. w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 min.

Dzięki tej inwestycji domykamy obwodnicę tramwajową Gdańska, która stanie się kluczowym elementem komunikacji dla południowych dzielnic miasta. Szacujemy, iż czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza wyniesie zaledwie 12 min – to konkretna oszczędność czasu, którą mieszkańcy będą mogli wykorzystać na sprawy naprawdę ważne. To także ogromny impuls dla rozwoju całego Gdańska Południe, skąd aż jedna trzecia ruchu kieruje się codziennie właśnie w stronę Wrzeszcza i Oliwy […] Ogłaszamy przetarg na budowę blisko czterokilometrowej, nowej linii tramwajowej, przy której powstanie również prawie 5 km tras rowerowych i 3 km przebudowanej infrastruktury drogowej – to realna zmiana jakości życia w tej części Gdańska. Podpisanie umowy planujemy na przełomie roku, a prace ruszą na początku przyszłego – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.

Projekt zakłada pełną dostępność infrastruktury. Przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów.

Harmonogram realizacji

Zakres inwestycji został podzielony na cztery odcinki, które odpowiadają czterem zadaniom realizacyjnym. Tak zaplanowany podział pozwala na efektywną realizację inwestycji w logicznych i funkcjonalnych etapach – tłumaczył Krzysztof Małkowski.

Najważniejsze daty dotyczące inwestycji:

  • lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie z CUPT
  • grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą
  • I kwartał 2026 – rozpoczęcie robót budowlanych
  • czas realizacji – 3 lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą

Modernizacja gdańskiej sieci tramwajowej

Realizacja trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz to nie tylko istotna inwestycja liniowa, ale także element szerszego programu rozwoju i modernizacji transportu publicznego w Gdańsku. Miasto równolegle prowadzi inne najważniejsze projekty, które razem tworzą spójną całość.

Jednym z nich jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Ujeścisku, która będzie zapleczem technicznym dla nowych tramwajów obsługujących trasę GPW. Zajezdnia zapewni ich codzienną obsługę, serwis oraz sprawne zarządzanie ruchem.

Trwa także opracowywanie dokumentacji projektowej dla odcinka trasy wzdłuż ul. Klonowej. Choć to krótki fragment, będzie on istotnym połączeniem torowym w rejonie węzła integracyjnego Wrzeszcz i umożliwi bezpośrednie przejazdy tramwajów z Gdańska Południe do centralnych części dzielnicy.

Wszystkie te działania są ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają, tworząc fundament pod nowoczesny, sprawny i przyjazny środowisku system transportu zbiorowego w Gdańsku.

Źródło: UM Gdańsk
Fot: Dominik Paszliński via gdansk.pl

Zobacz również:

W Gdańsku ma powstać nowoczesna zajezdnia tramwajowa za ponad 300 mln zł
Kolejowa perła Gdańska pod ochroną – dworzec Oliwa otrzymuje status zabytku
Idź do oryginalnego materiału