Kości mamuta odkryte na budowie S17. Czy znalezisko zatrzyma inwestycję?

11 godzin temu

Najnowsze znalezisko pod Zamościem przyciągnęło uwagę zarówno archeologów, jak i inwestorów. Podczas wykopalisk prowadzonych w miejscowości Łabunie natrafiono na kości mamuta sprzed tysięcy lat. Szczątki odnalezione na budowie S17 to jeden z najciekawszych przypadków archeologicznych ostatnich lat. Czy opóźni ono realizację inwestycji?

Kości mamuta wstrzymają inwestycję?

Na kości mamuta natrafili archeolodzy prowadzący prace badawcze z ramienia firmy APB THOR. Podczas prac terenowych, które ruszyły jesienią ubiegłego roku, wykopali cios mamuta oraz fragment dużej miednicy kostnej, najprawdopodobniej należącej do mamuta lub słonia leśnego. Badania realizowane są pod nadzorem Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. To właśnie oni zajmą się dalszą analizą znaleziska w laboratoriach Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii.

Choć znalezisko jest niewątpliwie spektakularne, nie oznacza ono automatycznego wstrzymania prac budowlanych. Jak podkreślają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, stanowiska archeologiczne były planowane już na etapie przygotowania dokumentacji inwestycji. Z tego powodu ich wpływ na harmonogram budowy został odpowiednio zminimalizowany.

Na chwilę obecną nie ma podstaw do obaw, iż odkrycie szczątków prehistorycznego zwierzęcia opóźni realizację któregoś z trzech odcinków drogi S17, które mają ruszyć jeszcze w tym roku. Warto dodać, iż decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) została już wydana dla odcinka Tomaszów Lubelski – Hrebenne, a dwie kolejne decyzje są w toku.

  • Piaski Wschód – Łopiennik – przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID, długość 10 km, wykonawca Aldesa Polska, wartość umowy 810 mln zł,
  • Łopiennik – Krasnystaw Północ – przygotowanie dokumentacji projektowej, długość 9 km,
  • Krasnystaw Północ – Izbica – przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID, długość 19 km, wykonawca Budimex, wartość umowy 961,5 mln zł,
  • Izbica – Zamość Sitaniec – przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID, długość 10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy, wartość umowy 504 mln zł,
  • Zamość Sitaniec – Zamość Wschód – przygotowanie dokumentacji projektowej, długość 11 km,
  • Zamość Wschód – Zamość Południe – złożony wniosek o decyzję ZRID, długość 12 km, wykonawca Budimex, wartość umowy 440,6 mln zł,
  • Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ – złożony wniosek o decyzję ZRID, długość 18 km, wykonawca Kolin, wartość umowy 822,4 mln zł,
  • Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne – uzyskana decyzja ZRID, niedługo rozpoczęcie prac, długość 17 km, wykonawca Budimex, wartość umowy 598 mln zł,
  • Hrebenne – Terminal Hrebenne (Rawa Ruska) – przygotowanie dokumentacji projektowej, długość 2 km.
GDDKiA

Inne interesujące znaleziska w Łabuniach

Oprócz ciosu i kości mamuta, na miejscu prowadzonych wykopalisk archeolodzy zidentyfikowali także pozostałości średniowiecznej osady. Przebadano już obszar o powierzchni około 240 arów i zarejestrowano aż 650 nieruchomych obiektów archeologicznych. Wśród odkryć znalazły się fragmenty budynków mieszkalnych, doły posłupowe, jamy gospodarcze, a także dwie studnie wykonane z drewnianych desek. Naukowcy natrafili również na ceramikę, narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło oraz żarno z kamienia. Wszystko to pozwala odtworzyć życie codzienne dawnych mieszkańców tych terenów.

W ramach przygotowań do budowy drogi ekspresowej, archeolodzy objęli badaniami aż 17 stanowisk na trzech głównych odcinkach trasy S17 o łącznej długości około 50 kilometrów. Łączna powierzchnia prac to imponujące 25 hektarów. Choć część stanowisk została już przebadana, pozostałe czekają na rozpoczęcie działań terenowych.

GDDKiA

Dzięki adekwatnemu planowaniu i wcześniejszemu wytypowaniu stanowisk archeologicznych, realizacja inwestycji przebiega zgodnie z harmonogramem. Tymczasem, dzięki współpracy z naukowcami, szczątki prehistorycznego olbrzyma będą mogły zostać dokładnie zbadane i zachowane dla przyszłych pokoleń. To kolejny dowód na to, iż rozwój infrastruktury może iść w parze z dbałością o nasze dziedzictwo historyczne.

Budowa S1 przerwana! Archeolodzy znaleźli grot prehistorycznej strzały

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału