Kredyt hipoteczny? Skorzystamy z AI porównując oferty, ale finalna decyzja zapada ze wsparciem człowieka

8 godzin temu

Rola kontaktu z człowiekiem w procesie wyboru oferty oraz finalizacji kredytu hipotecznego jest dla większości Polek i Polaków bardzo ważna lub wręcz niezbędna. Szczególnie wysoko znaczenie rozmowy z ekspertem oceniają osoby, które wcześniej korzystały z pośrednictwa kredytowego – wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse.

Aż 72 proc. badanych uważa, iż kontakt z ekspertem finansowym w trakcie wyboru kredytu hipotecznego jest bardzo istotny lub niezbędny. W przypadku etapu finalizacji decyzji o kredycie, odpowiedzi wskazało nieco więcej badanych – 73 proc.

Wyniki są zbieżne z innymi danymi. Według AMRON-SARFIN, w zeszłym roku udzielono niemal 203 tys. kredytów hipotecznych. Według ZPF w Polsce pośrednicy finansowi wspierali kredytobiorców przy zaciągnięciu ponad 143 tys. z nich, czyli przy ponad 70 proc. – zauważa bezprawnik.pl. Ponadto, liczba kredytów udzielonych z pomocą pośredników rośnie.

Co ciekawe, konsultacja z pośrednikiem częściej jest uznawana za niezbędną przez kobiety niż mężczyzn – wynika z badania ANG.

– W kontekście rosnącej roli sztucznej inteligencji w finansach, kobiety kierują się potrzebą relacyjności i bezpieczeństwa, co sprawia, iż decyzje finansowe, zwłaszcza te o dużym wpływie na życie, jak kredyty hipoteczne, przez cały czas wymagają obecności człowieka. Mężczyźni są gotowi szybciej zaufać technologii, ale pod warunkiem iż jest ona prosta i efektywna. Technologia wspiera, ale to człowiek – w przypadku kredytów hipotecznych ekspert, ekspertka kredytowa – daje nam poczucie bezpieczeństwa i pewności, które są niezbędne w podejmowaniu kluczowych decyzji finansowych – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse.

Rolę kontaktu z ekspertem szczególnie wysoko oceniają badani, którzy wcześniej korzystali już z usługi pośrednictwa kredytowego. Dla 76 proc. respondentów w tej grupie wsparcie człowieka w trakcie wyboru kredytu hipotecznego jest bardzo ważne lub niezbędne. Liczba wskazań rośnie do 80 proc., gdy pytanie dotyczy etapu finalizacji procesu. jeżeli chodzi o osoby, które nie korzystały wcześniej z takiego wsparcia, to liczba wskazań jest nieco niższa, odpowiednio – 70 i 76 proc. W przypadku kredytów hipotecznych tylko jedna na dziesięć osób ocenia rolę eksperta jako mało istotną.

Porównywarki, kalkulatory, a może chatboty? Z czego chcemy korzystać?

Polki i Polacy pytani o to, jakie funkcje narzędzi opartych o AI byłyby dla nich najbardziej przydatne w trakcie wyboru oferty kredytowej, najczęściej wskazują porównywanie ofert kredytowych online (44 proc.), a także kalkulację zdolności kredytowej (39 proc.). Te odpowiedzi częściej wskazywały osoby z wykształceniem wyższym.

– Powyższe wyniki potwierdzają nasze obserwacje. Zainteresowanie narzędziami cyfrowymi, które wspierają w wyborze kredytu rośnie, choć raczej na etapie szukania ofert. W ANG oferując kompleksową obsługę ekspertów i ekspertek, umożliwiamy klientom korzystanie z szeregu narzędzi online, które ułatwiają zapoznanie się z ofertą i podjęcie decyzji. Są to między innymi porównywarka hipoteczna, gotówkowa czy kalkulator zdolności kredytowej – mówi Tomasz Kowalski, dyrektor zarządzający z ANG Odpowiedzialne Finanse.

Badanie wykazało, iż 28 proc. respondentów chętnie skorzystałoby z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które umożliwiają udzielanie szybkich odpowiedzi na pytania dotyczące produktów lub usług finansowych.

– Takie rozwiązanie największym zainteresowaniem cieszy się wśród osób w wieku 18-24 lata. W grupie tej 45 proc. badanych wskazało chęć korzystania z chatbotów, co może wynikać z faktu, iż na co dzień już ich używają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać je do wyboru produktów finansowych. To pokazuje rosnący potencjał dalszego rozwoju takich narzędzi w branży finansowej. Z naszego badania wniosek nasuwa się jeden – chętnie wspieramy się dostępnymi narzędziami, ale decyzję podejmujemy z człowiekiem – mówi Tomasz Kowalski, dyrektor zarządzający z ANG Odpowiedzialne Finanse.

Badanie AI w finansach zostało zrealizowane dla ANG Odpowiedzialne Finanse przez firmę badawczą Maison&Partners metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1080 dorosłych Polek i Polaków.
ANG Odpowiedzialne Finanse to społeczność ekspertów, ekspertek i osób eksperckich wspierających od 2010 r. klientów, klientki i osoby klienckie w zakresie pośrednictwa finansowego w oparciu o zasady etycznej sprzedaży oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W sieci ANG działa 1 300 osób w blisko 400 lokalizacjach na terenie całej Polski, które pomagają w odpowiedzialnym wyborze produktów i usług finansowych.

Źródło: ANG Odpowiedzialne Finanse

Idź do oryginalnego materiału