- Dla naszej branży to moment przełomowy. Po 25 latach leasing przestaje być umową, która musi mieć formę pisemną pod rygorem nieważności - mówi Interii Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Leasing jest najchętniej wybieraną formą finansowania zewnętrznego, szczególnie przez drobnych przedsiębiorców, którzy nie mają na inwestycje wystarczających środków własnych, a stronią przez zaciąganiem kredytu. Dlatego co roku branża leasingowa bije kolejny rekord udzielonego finansowania. W zeszłym roku było to blisko 110,5 mld zł, czyli o ponad 10 proc. więcej niż rok wcześniej.Reklama
Głównym przedmiotem leasingu są od lat samochody do 3,5 tony, czyli zwłaszcza auta osobowe i dostawczaki. Z leasingu korzysta w tej chwili ponad milion firm, a firmy małe, o obrotach do 5 mln zł rocznie, odpowiadały w ubiegłym roku za ponad połowę udzielonego przez branżę finansowania.
W ciągu ostatnich lat, gdy bankom udało się całkowicie lub niemal całkowicie scyfryzować proces kredytowy, przeprowadzić cyfrową rewolucję w płatnościach, wymyślić superapki, branża leasingowa czekała na uboczu. Na cyfryzację leasingu nie pozwalało prawo, które wymagało papierowej formy dokumentu.
To się zmieniło. 13 lipca wchodzi w życie zmiana Kodeksu cywilnego, która - w ramach prowadzonych przez rząd deregulacji - umożliwia podpisywanie umowy leasingowej całkowicie zdalnie, np. za pośrednictwem e-maila lub klikając w aplikacji. Nowe prawo nie wymaga stosowania podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego, gdyż są one rzadko używane. Zawarta online umowa ma taką samą moc prawną, jak podpisana na papierze.
W ocenie firm leasingowych nowe przepisy oznaczają znaczne uproszczenie procedur. Wpłyną na realne obniżenie kosztów obsługi umów. Dla klientów - to większa wygoda, a także większa dostępność usług. I oczywiście - co nie najmniej ważne - korzyść dla środowiska, dzięki ograniczeniu zużycia papieru.
- To nie tylko ułatwienie i oszczędność czasu. To także mniej formalności, niższe koszty operacyjne i większy komfort dla ponad miliona klientów firm leasingowych w Polsce - mówi Monika Constant.
O wprowadzenie formy cyfrowej zawarcia umowy leasingu ZPL starał się od lat, argumentując, iż utrzymanie konieczności zawarcia umowy na papierze nie przystaje do realiów cyfryzującej się gospodarki i hamuje rozwój branży. Umożliwiła to dopiero fala deregulacji, a zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wprowadzone zostały poprzez nowelizację Kodeksu cywilnego uchwaloną w maju tego roku.
Zmiany obejmują możliwość stosowania nowych przepisów do umów leasingu zawartych przed dniem wejścia w życie nowego prawa, o ile postanowią o tym obie strony umowy. Branża leasingowa liczy, iż zmiany w prawie przyniosą jej wymierne korzyści.
- Eksperci szacują, iż pełne wdrożenie nowej formy może przynieść branży oszczędności rzędu kilku-kilkunastu procent - mówi Monika Constant.
Firmy leasingowe liczą na to, iż zmiany w prawie umożliwiające cyfryzację procesu leasingu na jego różnych etapach pójdą znacznie dalej. Chciałyby, żeby wprowadzona została możliwość możliwości pełnej, elektronicznej rejestracji samochodu on-line przez przedsiębiorców. Jak na razie wprowadzenie e-rejestracji zapowiadane jest do końca przyszłego roku. Branży zależy także na wprowadzeniu e-weksla oraz możliwość sprawdzania zdolności klienta do spłaty zobowiązań bez jego każdorazowej zgody. Taką możliwość w tej chwili mają już banki.
- Traktujemy to rozwiązanie jako pierwszy krok w kierunku pełnej cyfryzacji procesu leasingowego. Forma dokumentowa to nie jedyny element, który powinien zostać uregulowany (...). Liczymy, iż kolejne pakiety deregulacyjne pozwolą te zmiany zrealizować - dodaje Monika Constant.
Teraz firmy leasingowe będą musiały zaktualizować procedury, wzory dokumentów, wprowadzić odpowiednie narzędzia technologiczne, jak np. aplikacje do zawierania umów oraz zintegrować je z usługami cyfrowego państwa pozwalającymi potwierdzać tożsamość, np. aplikacją mObywatel. Będą musiały także przeszkolić pracowników oraz zadbać o bezpieczeństwo danych przetwarzanych w procesach zdalnych.
- W pełni cyfrowe rozwiązania nie pojawią się wszędzie od razu - to naturalne. Pełna transformacja będzie procesem stopniowym. Najbliższe miesiące to czas wdrażania modeli hybrydowych - łączących tradycyjne i cyfrowe sposoby zawierania umów - zależnie od kanału sprzedaży, rodzaju aktywa i preferencji klienta. Ale kierunek jest jasny: leasing staje się usługą jeszcze bardziej dostępną, nowoczesną i przyjazną dla przedsiębiorców - komentuje Monika Constant.
Jacek Ramotowski