Oprócz walorów estetycznych, jury bierze pod uwagę wykorzystanie w projekcie lotniska zrównoważonego rozwoju. "Nowoczesne lotniska muszą rozwiązać ogromne trudności w zakresie zarządzania przepływem pasażerów i samych samolotów. Te nowe obiekty można uznać za dzieła sztuki, a przynajmniej obiekty piękna" – czytamy w oświadczeniu Jérôme Gouadain, sekretarza generalnego Prix.
Najpiękniejsze lotniska. Projekty blisko natury
Jednym z najpiękniejszych lotnisk jest 2. terminal międzynarodowego portu lotniczego Yantai Penglai - półmilionowego, portowego miasta na północnym wschodzie Chin. Jury konkursu zwróciło uwagę na biały, falisty dach budynku inspirowany pobliską górą Kunyu. W całym terminalu rozmieszczono świetliki. A na jego szczycie, nad wielopiętrowym atrium, umieszczono podwójną, szklaną kopułę by wpuszczała naturalne światło. Reklama
Aby zminimalizować wpływ na środowisko, budynek ma kształt litery E, co - jak wyjaśniono - pomaga zoptymalizować przepływ pasażerów. Powierzchnia terminalu sięga 167 tys. metrów kwadratowych. Budynek został otwarty w czerwcu 2024 roku. Dzięki niemu całkowita przepustowość lotniska zwiększyła się do 23 milionów pasażerów rocznie. Terminal został zaprojektowany przez firmę Aedas we współpracy z Shanghai New Era Airport Design and Research Institute.
Jury zwróciło też uwagę na terminal przylotów lotniska im. Rolanda Garrosa na należącej do Francji wyspie Reunion. Francuski departament zamorski leży na Oceanie Indyjskim, w archipelagu Maskarenów, 700 km na wschód od Madagaskaru. Budynek jest wzorowany na tropikalnej przyrodzie Reunion i słynnych, zielonych kanionach wyspy. W hali naturalną wentylację pełni tzw. centralny kanion, który działa jak komin termiczny.
Od zewnętrznej strony budynku zainstalowano 830 zestawów żaluzji, które połączono z szeregiem czujników na fasadzie. Ich kąt nachylenia jest regulowany w czasie rzeczywistym w zależności od zmieniających się warunków pogodowych. Autorem projektu jest firma architektoniczna AIA Life Designers.
Wyróżnione terminale lotnicze. Również w Europie
Kolejne, wyróżnione lotnisko leży we Francji i jest nim Marsylia. Nowy budynek łączy dwa istniejące terminale, które zbudowano w latach 60. i 90. XX wieku. Jest halą z dużymi oknami i wysokimi sufitami, wyposażoną w siatkę polerowanych aluminiowych świetlików, które wspomagają naturalną wentylację. W 70 proc. budynek wykonano ze stali pochodzącej z recyklingu.
Oceniający zwrócili uwagę na "ciepłe, francuskie, drewniane zadaszenie", które - ich zdaniem - otacza strefę bezpieczeństwa. Pochwalili, iż również z drewna zostały wykonane działające na nowym terminalu sklepy i restauracje. "Stanowią one wizualny hołd dla łodzi cumujących przy Starym Porcie w Marsylii" - informują. Autorami terminalu jest słynne biuro architektoniczne “Foster + Partners”, to samo, które przed rokiem wygrało w Polsce konkurs na projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wyjątkowe lotniska. Piękno połączone z innowacją
Kolejnym wyróżnionym projektem jest Terminal 1 międzynarodowego lotniska w Osace, na japońskiej wyspie Honsiu. Budynek został zbudowany na sztucznej wyspie i jury określiło go mianem "wzoru innowacyjności i wysokiej estetyki". Przykładem jest strefa bezpieczeństwa z szybkimi, inteligentnymi przejściami, które mogą obsłużyć do 6000 pasażerów na godzinę.
Dzięki terminalowi, hala odlotów międzynarodowych i strefa handlowa są teraz o 60 proc. większe. W części handlowej znajdują się sklepy, strefa gastronomiczna i luksusowe butiki. Tam też można wypić kawę w kawiarni firmy Dior. Jest to pierwszy lokal słynnej, modowej marki otwarty na lotnisku. Terminal powstał dzięki projektowi znanego, włoskiego architekta Renzo Piano, autora mostów, stadionów a choćby samochodów.
Prix Versailles wyróżnia najlepsze projekty architektoniczne na świecie w różnych kategoriach, takich jak: hotele, restauracje, centra handlowe, dworce, a od niedawna także muzea.