Centra outletowe to dobrze ugruntowany i szeroko uwzględniany w planach zakupowych format handlowy w Małopolsce – wynika z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez NEINVER. Badanie, zrealizowane na przełomie maja i czerwca 2025 roku wśród 500 konsumentów z Krakowa i okolicznych miejscowościach, analizowało zachowania i preferencje zakupowe w regionie.
Według ustaleń, połączona oferta FACTORY Kraków i Futura Parku okazała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i regularnie odwiedzanych lokalizacji zakupowych. Klienci szczególnie cenią zintegrowany format miejsca, który pozwala im połączyć podczas jednej wizyty zakupy w outlecie, jedzenie i usługi.
Zakupy w outletach: preferencje i wzorce
Badanie pokazało, iż centra outletowe są szeroko uwzględniane w planach zakupowych lokalnych konsumentów i doceniane przez nich. 61 proc. badanych deklaruje, iż częściej lub zdecydowanie częściej udaje się do centrów outletowych niż tradycyjnych obiektów handlowych, 36 proc. kupuje w outlecie raz w miesiącu, natomiast 20 proc. robi w nich zakupy choćby kilka razy w miesiącu.
Kiedy zapytano, co wpływa na ich wybór centrum outletowego, 60 proc. uczestników wskazało na dostępność szerokiej gamy marek, a następnie dogodną lokalizację. Co istotne, 44 proc. docenia połączenie centrum outletowego i parku handlowego w jednym miejscu. Wiele osób wymienia kompleks FACTORY Kraków i Futura Parku jako mocny przykład modelu „współlokalizacyjnego”, który umożliwia im połączenie zakupów, usług i jedzenia podczas jednej wizyty.
Wygoda i elastyczność
– Codzienne obserwacje, które prowadzimy w naszych centrach, znajdują odzwierciedlenie w wynikach badania – mówi Agnieszka Kasprzyk-Oleksy, dyrektor FACTORY Kraków i Futura Parku w NEINVER. – Dzisiejsi klienci cenią sobie więcej niż tylko niskie ceny – chcą wygody, elastyczności i możliwości maksymalnego wykorzystania swojego czasu. Synergia między FACTORY Kraków i Futura Parkiem pozwala nam spełniać te oczekiwania – dodaje.
Dane podkreślają połączenie zakupów planowanych i eksploracyjnych. 53 proc. respondentów potwierdza poszukiwanie okazji w różnych kategoriach produktów, 15 proc. deklaruje szukanie promocji w niemal wszystkich sklepach. Pozostali przychodzą z listą zakupów lub odwiedzają tylko ulubione marki.
Ponad połowa klientów jest gotowych wydać od 500 do 1000 zł podczas typowej wizyty, ponad 7 proc. nie wyznacza sobie żadnych limitów. Główną kategorią zakupową pozostają ubrania, wskazywane przez 71 proc. badanych, a następnie buty wybierane przez 18 proc.. Zakupy są również określane jako aktywność społeczna. Blisko połowa ankietowanych zwykle odwiedza centra outletowe z partnerem, partnerką, osobą partnerską, 18,5 proc. całą rodziną, 11 proc. z przyjacielem, przyjaciółką, osobą przyjacielską, a 24 proc. w pojedynkę.
***
Badanie NEINVER przedstawia obraz regionalnych zwyczajów zakupowych w Małopolsce. Podkreśla, jak konsumenci cenią sobie hybrydowe formaty handlowe, które łączą przystępność, wygodę i dostęp do usług w jednym miejscu. Dla marek, te spostrzeżenia wzmacniają znaczenie modelu outletowego – nie tylko jako kanału sprzedaży, ale również jako istotnego elementu szerszego doświadczenia klienta.