W trakcie kontroli szamba musisz mieć ten rachunek
Właściciele nieruchomości, na których terenie znajduje się szambo lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, mają obowiązek nie tylko zawrzeć umowę z firmą wywożącą nieczystości, ale również przechowywać faktury lub rachunki potwierdzające taki wywóz.
Przepisy jasno wskazują na to, iż samo posiadanie umowy nie jest wystarczające do udowodnienia, iż nieczystości są wywożone w legalny sposób. W trakcie ewentualnej kontroli kontrolerzy mogą więc wymagać od nas okazania rachunków, które potwierdzają, iż wywóz rzeczywiście się odbył.
W 2025 roku, podobnie jak w latach poprzednich, samorządy są bowiem zobowiązane do weryfikowania, czy mieszkańcy postępują zgodnie z przepisami, dlatego też i w tym roku można spodziewać się kontroli, w trakcie której potrzebny będzie taki rachunek.
Gminy są zobowiązane do przeprowadzenia kontroli nieruchomości, która polega na m.in. sprawdzeniu:Reklama
● czy właściciel nieruchomości posiada aktualną umowę na opróżnianie szamba lub przydomowej oczyszczalni,
● czy umowa spełnia wymagania określone w regulaminie czystości i porządku na terenie gminy,
● czy właściciel jest w stanie przedstawić dowody opłacenia usług: faktury i rachunki za wywóz nieczystości.
Jak wygląda kontrola szamb i przydomowych oczyszczalni?
Obowiązek przeprowadzania kontroli gospodarowania nieczystościami przez właścicieli nieruchomości wynika z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z prawem, gminy muszą co dwa lata przeprowadzać kontrole nieruchomości, na których nie ma przyłączenia do kanalizacji, a ścieki odprowadzane są do szamba lub przydomowej oczyszczalni.
Podczas kontroli urzędnicy oceniają przede wszystkim zgodność z lokalnym regulaminem utrzymania czystości. Sprawdzany jest:
● sposób gromadzenia i odprowadzania ścieków,
● częstotliwość wywozu nieczystości,
● stan techniczny zbiorników (szczelność, dostępność),
● a także ogólna organizacja gospodarki ściekowej na terenie działki.
Warto pamiętać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości mają prawny obowiązek umożliwić przeprowadzenie kontroli. Urzędnicy upoważnieni przez gminę mogą wejść na posesję o dowolnej porze dnia i nocy, a o ile to konieczne, również w asyście rzeczoznawców lub z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Jeżeli właściciel nieruchomości odmówi wpuszczenia kontrolerów lub będzie utrudniać ich pracę, to wówczas kontroler może wezwać odpowiednie służby. Policja ma z kolei prawo nałożyć na właściciela nieruchomości mandat za utrudnianie czynności służbowych.
Kary za brak dokumentów dotyczących szamba
o ile właściciel nieruchomości w trakcie kontroli nie będzie posiadał rachunków potwierdzających wywóz nieczystości, to wówczas kontroler może nałożyć na niego mandat w wysokości 500 zł. o ile zaś sprawa zostanie skierowana do sądu, to wówczas mandat może sięgnąć choćby 5000 zł.
WB