Modernizacja linii kolejowej Kartuzy – Lębork za 625 mln zł – PKP PLK wybierają Torpol

6 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę Torpolu jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork. Poznańska firma złożyła najtańszą spośród sześciu ofert wartą 625 mln zł brutto, znacznie poniżej przewidzianego budżetu 1,1 mld zł brutto. Inwestycja ma najważniejsze znaczenie dla zapewnienia dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino i przywrócenia połączeń pasażerskich przerwanych w 2000 r.

Projekt zakłada gruntowny remont trasy, która nie obsługiwała regularnych połączeń pasażerskich od 25 lat. Modernizacja obejmuje nie tylko odnowę torowisk, ale także kompleksową przebudowę istniejących stacji i przystanków oraz budowę nowych punktów obsługi podróżnych. Szczególny nacisk położony zostanie na dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, zgodnie ze współczesnymi standardami dostępności.

Strategiczne znaczenie dla energetyki jądrowej

Linia kolejowa Kartuzy – Lębork odegra kluczową rolę w obsłudze pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie. Zmodernizowana trasa umożliwi sprawny transport materiałów budowlanych oraz personelu podczas budowy i eksploatacji elektrowni. Dodatkowo zwiększy dostępność komunikacyjną zachodniej części woj. pomorskiego, oferując alternatywę dla planowanej modernizacji linii kolejowej nr 202.

Projekt został uznany przez Ministerstwo Przemysłu za przedsięwzięcie towarzyszące budowie elektrowni jądrowej, co podkreśla jego znaczenie w krajowej strategii transportowej i energetycznej.

Pociągi pojadą 120 km/h, realizacja w 30 miesięcy

Po modernizacji pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h na całej trasie, znacznie skracając czas podróży między Kartuzami a Lęborkiem. Torpol ma 30 miesięcy na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy. Ostateczne zawarcie kontraktu nastąpi po upływie terminu na ewentualne odwołania ze strony pozostałych uczestników postępowania. Jak podkreśla Marcin Mochocki z zarządu PKP PLK, na tę inwestycję czeka całe Pomorze.

Autor: Damian Malesza

Zobacz również:

Pociągi towarowe dojadą do portu w Policach. Linię kolejową nr 437 zbuduje Torpol
Grupa TORPOL z solidnymi wynikami finansowymi w 2024 roku
Idź do oryginalnego materiału