Polskie Linie Kolejowe (PLK) przygotowują modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Sitkówka Nowiny – Tumlin, przebiegającym przez stolicę województwa świętokrzyskiego. Inwestycja ma poprawić komunikację w regionie, rozwinąć połączenia aglomeracyjne oraz ułatwić dostęp do pociągów mieszkańcom Kielc. Jednocześnie zakładane zmiany stworzą warunki do urbanistycznej transformacji centrum miasta, w której nowa infrastruktura kolejowa odegra kluczową rolę.
Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. Istotą kolei jest łączenie ludzi i taki wydźwięk ma podpisany dzisiaj list intencyjny między Miastem Kielce, PLK SA oraz PKP SA. Jestem przekonany, iż będzie on stanowił impuls dla rozpoczęcia prac nad przekształceniem przestrzeni wokół dworca i stworzenia fragmentu nowoczesnego miasta. To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem – pokazuje, iż inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast – podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
PLK SA, Miasto Kielce i PKP SA podpisały list intencyjny, który określa wspólne kierunki działań przy przygotowaniu inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka-Nowiny”. Ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej planowane jest na 2026 r. kooperacja ma pozwolić na rozszerzenie oddziaływania projektu poza obszar kolejowy i włączenie w jego zakres rozwiązań drogowych oraz pieszych.

Współpraca Miasta Kielce z Polskimi Liniami Kolejowymi i Polskimi Kolejami Państwowymi to krok w stronę nowoczesnego, dobrze skomunikowanego miasta. Naszym wspólnym celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową w spójną całość. Przygotowaliśmy koncepcję, która stwarza realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami “za torami”, uwolnienia przestrzeni na lokalizację nowych budynków biurowych i przyciągnięcia funkcji biznesowej oraz poprawienie jakości przestrzeni publicznej w okolicach dworca – powiedziała Agata Wojda, prezydent Kielc.
Jednym z najważniejszych elementów planu jest budowa nowych przystanków — Kielce Witosa i Kielce Podkarczówka — oraz relokacja istniejącego przystanku Kielce Białogon. W efekcie łączenie podróży pociągiem i autobusem ma stać się łatwiejsze, co zwiększy atrakcyjność transportu zbiorowego w mieście. Rozważana jest również przebudowa łącznic kolejowych, w celu przeniesienia ruchu towarowego z centrum.
Istotnym uzupełnieniem zmian na torach będą inwestycje w infrastrukturę drogową i pieszą. Planowany tunel pod stacją w ciągu ul. Czarnowskiej i Piekoszowskiej oraz kładka pieszo-rowerowa łącząca stację z dworcem autobusowym i ul. Mielczarskiego poprawią dostępność kolei i ułatwią przesiadki między różnymi środkami transportu.
Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej nr 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeżeli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. Cieszę się, iż nasi partnerzy z kolei i samorządu również to dostrzegają. Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym – dodał Maciej Kaczorek, członek zarządu PLK, dyrektor ds. strategii i rozwoju.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 to największa inwestycja PLK SA w województwie świętokrzyskim. Cały projekt na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów został podzielony na 3 części. W 2024 r. ruszyły prace na fragmencie Kozłów – Sędziszów, w maju podpisano umowę na odcinek Skarżysko-Kamienna – Tumlin, a kilka dni temu ogłoszono przetarg na modernizację odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. Kontynuację programu umożliwia długoterminowe finansowanie zabezpieczone umową kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), do 450 mln euro.
Fot. PLK
Zobacz również:

4 godzin temu





